Ga naar inhoud
Vespaforum.be

oude bandjes


robato28

Aanbevolen berichten

Nu ben ik al een tijdje op mijn PX200 aan het rijden en las ik iets over de leeftijd van de banden. Aangezien de PX  7000 op de teller heeft wilde ik toch eens wat beter naar de banden kijken. Wat blijkt, zowel voorband als reservewiel zijn van 1997! Nogal oud dus. Desondanks zien ze er best uit en hebben ze geen droogtescheuren. Is het toch een idee de bandjes te vervangen? 24 Jaar is natuurlijk al wel tamelijk oud en ik weet niet wat vadertje tijd dan met de kwaliteit van de banden doet. 

Link naar reactie

vervangen die handel... ik heb momenteel ook redelijk oude bandjes op m'n PX. Het vervangen zit in de winterplanning. Het rubber gaat vooral door de zon verduren en gaat ervoor zorgen dat de banden niet meer zo goed het contact met de weg houden. Wanneer je scheurtjes zou zien, zit je zelfs een stadium verder. Waarschijnlijk heb je binnenbanden, indien niet is het zelfs een absolute nogo, een klapband is niet uit te sluiten. In Duitsland is de maximum leeftijd van een band bepaald op 6 jaar... bij controle blijf je staan...

  • Like 1
Link naar reactie

Niet twijfelen...en zeker niet uitstellen...direct andere kwaliteitsbanden erop leggen...banden die zo oud zijn, ook al zien ze er nog goed uit, zijn heel gevaarlijk ! ☠️

Als je toch graag wakker wil worden... met allerlei "slangetjes & belletjes" en met wat "verpleegpersoneel" rond je...dan blijf je best rijden met die "oude rommel" 😜

3a375d4306dc6557c22e744377f4c866--danger-signs-online-college.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
2 uur geleden, pdvd zei:

en dat ze vastgeroest zijn aan de velg.

Als dat het geval is wel de binnenzijde van je velg goed ontroesten. Bij tubeless banden om lekken langs de velgrand te voorkomen en bij binnenbanden om te voorkomen dat roestschilfers je band perforeren.

  • Like 2
Link naar reactie

Als alles zo ver heen is dan is het kopen vanverse velgjes slimmer. Reken de tijd van het loswrikken, schuren/stralen, primer, aflakken dan kun je beter een setje nieuwe kopen: https://www.scooter-center.com/en/wheel-rim-bgm-original-2.10-10-steel-v2.0-vespa-type-px-vespa-smallframe-v50-50n-special-pv-et3-pk50-125-s/xl/xl2-largeframe-px-t5-sprint-rally-gt/gtr-lml-star-deluxe-grey-5800003?number=5800003

 

 

Link naar reactie
Op 29/11/2021 om 18:24, Vespaciao zei:

Niet twijfelen...en zeker niet uitstellen...direct andere kwaliteitsbanden erop leggen...banden die zo oud zijn, ook al zien ze er nog goed uit, zijn heel gevaarlijk ! ☠️

Als je toch graag wakker wil worden... met allerlei "slangetjes & belletjes" en met wat "verpleegpersoneel" rond je...dan blijf je best rijden met die "oude rommel" 😜

3a375d4306dc6557c22e744377f4c866--danger-signs-online-college.jpg

Mocht dat gebeuren dan is het te hopen dat het verplegend personeel van het hoerige type is🤪

  • Haha 2
Link naar reactie
4 uur geleden, Bowyer zei:

Mocht dat gebeuren dan is het te hopen dat het verplegend personeel van het hoerige type is🤪

als dat dan "zo zou zijn" ..dan denk ik niet dat je daar veel aan zou hebben... als je nog met "haken en ogen" aan elkaar hangt met alle miserie , pijn en revalidaties 😜

Het enige wat er dan door je gedachten zal flitsen zal zijn : had ik maar direct "geïnvesteerd in nieuwe kwaliteitsbanden" dan had ik nu hier niet gelegen 😂

 

 

  • Like 3
Link naar reactie

Zo 😄 dat zijn duidelijke antwoorden, haha. Je zult mij met deze banden niet meer op de Vespa zien 😁

Niet dat ik daar nu zin in heb met windkracht 12 en een lading zout op de weg. 
Nieuwe bandjes zullen zsm volgen, zonodig ook de velgjes, zie dat ik het voor het geld niet hoef te laten (bedankt pvd 😊)

Nu zie ik overigens door de banden de band niet zoveel aanbod is er; iemand een idee wat een aardige band is?

 

  • Like 1
Link naar reactie

 

De Heidenau k58 lijkt me wel wat maar zo ook de Michelin s83. Sportief rijden is leuk maar in regen wil ik me toch ook wel zeker voelen dus daarom lijkt me de Michelin s1 niet zo geschikt. Is het een beetje mogelijk vlot de bochtjes te nemen met de eerste twee die ik noemde? Ze ogen klassiek en dat vind ik wel leuk maar de klassieke look offer ik graag op voor een band die goed is in zowel regen als droog en ook een beetje sportief rijdt.

aangepast door robato28
Link naar reactie

Het zijn beide goede banden en van goede banden merken. Er is al een hoop over geschreven en bandenkeus met bijbehorend profiel is persoonlijk. Met regen is het altijd uitkijken met de kleine wielen en zeker in deze periode. Gebruik zelf op de oude Vespa’s de s83 vanwege het zachte rubber, klassiek profiel en goede grip, deze band slijt dan wel weer wat sneller. Heb ook continentals geprobeerd maar vind dat deze snel uitharden waardoor ze over de jaren heen minder comfortabel gaan rijden.
Heidenau banden gebruiken over het algemeen een iets harder rubber waardoor ze wat minder slijten. Gebruik deze weer op de GTS omdat de City Grips wel erg hard sleten. Dit is mijn persoonlijke voorkeur maar het komt vaak neer op “gewoon proberen” en vergeleken met 24jaar oude banden ga je er sowieso op vooruit.

Lees wat reviews en dan kom je er wel uit…bijvoorbeeld deze om te beginnen: https://modernvespa.com/forum/topic150214

 

  • Like 2
Link naar reactie

S1 in de regen doet het ook goed! Dit is de laatste set die ik versleten heb. Behoorlijk wat pisweer meegemaakt op vakantie met zware kampeerbepakking en altijd goed gegaan. S83 staat mooier, de K62 van conti is vergelijkbaar, ook die bevielen mij uitstekend (ik had de WW variant en ook die zijn gewoon goed ondanks de verhalen over ww banden). 

Link naar reactie

Ziet er zeker leuk uit 😊 Ben alleen toch voor Heidenau’s gegaan (K80SR)😄 Niets zo veranderlijk als de mens. Gaan we de lettertjes daarvan maar inkleuren. 

Nu zie ik dat jij een andere voorveer hebt dan origineel. Maakt dat nog veel uit in stuurgedrag?

Link naar reactie
4 uur geleden, pdvd zei:

Ook de achterveer is anders ;) Instelbaar modelletje van YSS, strakker dan het zompige originele exemplaar.

 

Kijk, zompig, dat is nu net het woord dat ik zocht want zo voelt de vering zeker. Even weer wat sparen en dan de veren ook maar regelen, ook dat is voor dat bedrag nog wel te doen. Schrok in eerste instantie toen ik de prijzen van andere veren zag maar er is gelukkig ook nog wat voor de budgetkopers :)

aangepast door robato28
Link naar reactie

Scheelt inderdaad iets ja... maar geen 40 euro minder maar 14 ofzo. Die goedkopere set is voor smallframes wat er ook onder staat.

image.png.929825946b0f3fc58c76028e19ddbd40.png

aangepast door pdvd
Link naar reactie
1 uur geleden, pdvd zei:

Scheelt inderdaad iets ja... maar geen 40 euro minder maar 14 ofzo. Die goedkopere set is voor smallframes wat er ook onder staat.

 

Vanochtend stond er nog een andere prijs, maar hoe het ook zij, eerst de bandjes en velgjes maar eens monteren, daarna de veren. Als mijn portemonnee het geld weer kan ontberen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...