Ga naar inhoud
Vespaforum.be

div kan chassis-nr niet vinden, politie wel


josse

Aanbevolen berichten

Benieuwd of iemand me hier enige uitleg voor kan geven :

situatie : Ik koop van een vriend 2 Vespa's een PX200 en PX200GS. De zwarte PX200 heeft tot 10jr terug rondgereden, was ingeschreven en verzekerd. Dan aan de kant gezet en in vergetelheid geraakt. Uiteraard papieren kwijt. 1 nr-plaat hangt er nog op. 

Samen met de twee Vespa's naar de politie voor aangifte verlies van documenten, welke we gewoon netjes bekomen.

Inschrijving bij DIV :
-De GS na enkele dagen in orde.
-De zwarte PX200 : komt niet in orde, DIV stuurt alles terug : code 048 = Het kentekennummer van de laatste inschrijving ontbreekt of is foutief. 
Nieuwe poging, zelfde documenten : weer stuurt DIV alles retour : code 322 =   vraagt inschrijving van een gebruikt voertuig, maar voor  de DIV is dit voertuig onbekend in de gegevensbank van inschrijvingen.

Ik neem terug contact op met de inspecteur van de politie met de vraag om nog eens na te kijken of hij nergens een fout maakte. Uiteraard nogmaals chassisnummer gecontroleerd etc :

Antwoord politie:
------


Geachte Heer,
 
Ik denk dat er een misverstand is, ik kan natuurlijk wel het chassisnummer terug vinden.
 
In bijlage zend ik U hetgene ik kan terug vinden. Gelieve dit wel voor u te houden gelet ik dat normaal niet mag door geven. Het chassisnummer klopt met de chassisnummer dat U door gemaild heeft. Ook de nummerplaat staat erop.
 
Ik begrijp dus niet wat het probleem is bij DIV. Zeer vreemd, want zij kunnen meer nakijken dan wij zelf.
 
Met vriendelijke groeten,

de heer xxx | Eerste Inspecteur van Politie
------

Dan maar een fysieke afspraak gemaakt op kantoor DIV in Kontich. Vriendelijke dame aan loket : alles papieren nogmaals gegeven : zelfde reactie : ik kan niets terugvinden. Ik papieren van politie gegeven, maar nog steeds niets. Haar conclusie was dat misschien het voertuig te oud was en ze zou alles daar houden en navraag doen in Brussel.

2w later telefoontje terug van DIV-Kontich : sorry meneer, maar ook in Brussel kunnen ze niets vinden. Je kan hem proberen in te voeren met een 705-formulier... Ik leg nogmaals uit dat zowel mijn verzekeringsmakelaar als de politie dat chassisnummer wel kunnen terugvinden, in diezelfde databank... en ik beloof haar de documenten door te sturen.

Voor de zekerheid nogmaals contact genomen met de inspecteur die aangifte verlies documenten verwerkte. Zijn antwoord per email 

Beste Heer,
 
Ik heb uw vraag ( mail ) door gemaild naar de persoon die in staat voor deze zaken.
 
U kan zijn antwoord hieronder lezen.
 
Hopelijk helpt dit U verder. Ik wens U in ieder geval veel succes.
 
Met vriendelijke groeten,
 
 | Eerste Inspecteur van Politie

--------

 
Van: 
Verzonden: maandag 22 november 2021 13:45
Aan: 
Onderwerp: RE: AN.28.L4.003607/2021 vraag ter controle opgemaakte documenten verlies inschrijvingsbewijs
 
Hey Dirk,
 
Ik heb het even bekeken en volgens mij is langs onze kant alles correct verlopen hoor. De seining is correct gebeurd, het vervoermiddel is correct ingebracht. Ik zou eigenlijk niet weten wat we nog kunnen doen. Het attest dat in bijlage zit mag eventueel gebruikt worden om te proberen het bij DIV in orde te krijgen, maar meer kunnen we niet doen vrees ik.
 
Mvg,
 
M.

 

Dus nogmaals alles per email gestuurd naar de DIV, incl dat document dat ik niet mocht meesturen. En krijg deze reactie terug : 

 

Geachte,

Bij nazicht is gebleken dat de politie zich toch vergist heeft met het chassisnummer.  U kan dus best een e705 aanvragen via my.minfin.  U zal eveneens een attest van het bouwjaar moeten voorleggen.  Indien de moto ouder is dan 25 jaar dan kan deze eventueel als oldtimer ingeschreven worden.  Anders zal u ook nog een gelijkvormigheidsattest moeten aanvragen.

Met vriendelijke groeten,


DIV Kontich 

 

IMG_0035 Large.jpeg

IMG_0039.jpeg

MED2 kopie.jpg

MED kopie.jpg

image001.png

Dat ik die nr-plaat nog in bezit heb, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben ?

Link naar reactie

Ik denk het wel want als je de nummerplaat nog hebt dan is het vervoer in principe nooit uitgeschreven en staat dat normaal gezien nog in hun databank en dat is toch gekoppeld aan het chassisnummer.

aangepast door EriX
  • Like 1
Link naar reactie
18 hours ago, EriX said:

Ik denk het wel want als je de nummerplaat nog hebt dan is het vervoer in principe nooit uitgeschreven en staat dat normaal gezien nog in hun databank en dat is toch gekoppeld aan het chassisnummer.

nr plaat is uitgewist volgens de documenten, dus denk niet dat dat het probleem is.

 

Link naar reactie
3 uur geleden, josse zei:

nr plaat is uitgewist volgens de documenten, dus denk niet dat dat het probleem is.

 

Er is een verschil tussen een nummerplaat laten wissen en laten schrappen. Bij een wissing van een nummerplaat moet het voertuig opnieuw ingeschreven worden op naam en kentekenplaat van een nieuwe eigenaar wat in uw geval niet gebeurd is vermits het voertuig al lange tijd in een vergeethoekje stond. Misschien zit daar net het probleem omdat er zo'n lange tijd is overgegaan en het voertuig dus na wissing van de nummerplaat nooit is ingeschreven.

Via bpost ontvangt u van de DIV een bericht van uitwissing uit het inschrijvingsrepertorium wanneer u afstand doet van uw voertuig en dit in België ingeschreven wordt op naam van de nieuwe eigenaar.
De datum van uitwissing die op het bericht vermeld wordt komt overeen met de inschrijving van het overgedragen voertuig onder de kentekenplaat van de nieuwe eigenaar.

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/schrapping_annulatie/uitwissing_van_voertuig

Bij een schrapping van een nummerplaat is de procedure anders want dan moet het voertuig niet perse binnen een bepaalde periode opnieuw ingeschreven worden. Zou volgens mij dus best kunnen dat dit het addertje onder het gras is. Ik zie ook niet direct het verband tussen een chassisnummer van een voertuig en een kentekenplaat laten wissen of schappen, maar we leven nu eenmaal in België waar het soms wel eens heel surrealistisch kan zijn qua regeltjes. Lijkt me toch een piste om eens verder te bekijken of daar het probleem zit bij de DIV.

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/schrapping_annulatie/schrapping_nummerplaat

Zie hier ook onder bijkomende inlichtingen...

aangepast door EriX
  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie

We zijn er nog niet uit. Ik heb nu via een Piaggio-dealer een aanvraag lopen voor kopie gelijkvormigheidsattest en bouwjaar etc. 

Politie blijft zeggen dat er wat hen betreft geen vuilte aan de lucht is.

En ik heb op aanraden van Frederik contact opgenomen met iemand die er zijn bijberoep van gemaakt heeft om dit soort zaken uit te zoeken.

 

Wordt vervolgd

Link naar reactie
  • 1 maand later...
8 hours ago, Bowyer said:

en de politie al contact met de div laten opnemen?

politie blijft bij standpunt dat er aan hun kant niets fout is, maar dat ze verder niets voor me kunnen betekenen en dat ik bij DIV moet zijn. DIV blijft ook op standpunt. 

Ik heb nu iemand onder de arm genomen die als bijberoep dit soort dossiers begeleid en zijn weg goed kent. Volgens mijn is de PX waarschijnlijk nooit correct officieel ingeschreven geweest, maar wel verzekerd geweest op chassisnummer/nr-plaat, waardoor de politie die gegevens wel gekoppeld ziet, maar DIV niet. De nr-plaat hoort ook bij een PX200GS. 

Ik heb ondertussen via een dealer een gelijkvormigheidsattest aangevraagd en verkregen. Maar dat is blijkbaar ook nog niet voldoende om hem in te voeren/in te schrijven. Aanvraag van bouwjaar etc is nu lopende bij Piaggio.

to be continued dus...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 4 weken later...
6 hours ago, Bowyer said:

Hé Josse, omdat ik nogal nieuwsgierig ben en er wel weer eeens iets mag gebeuren op het forum.

Hoe gaat het met het verkrijgen van je kenteken is er al enig voortgang?

Neen, blijft vast zitten. Enkel gelijkvormigheidsattest was onvoldoende voor DIV, dus een Bouwjaarveklaring aangevraagd bij Piaggio (Basic document) , maar ook daar weer een vreemde reactie op van DIV :

 

----

Aangezien wij twijfels hadden inzake de echtheid van sommige van deze bouwjaarverklaringen, hebben wij contact opgenomen met Piaggio. Hieruit blijkt dat moedwillig de vermelding ‘This document is not valid for homologation and registration purposes’ werd verwijderd van deze documenten. Wij zullen deze documenten dan ook niet langer aanvaarden. 

Wij raden u aan om Piaggio Nederland te contacteren via volgend emailadres: info.vehicleslogistics@piaggio.com zodat u een geldig attest van bouwjaar kan bekomen. 

---

En we weten allemaal hoe behulpzaam ze daar zijn...
En ondertussen is de DIV dus een onderzoek gestart omtrent de Piaggio bouwjaarverklaringen. 

7 hours ago, Bowyer said:

Hé Josse, omdat ik nogal nieuwsgierig ben en er wel weer eeens iets mag gebeuren op het forum.

Hoe gaat het met het verkrijgen van je kenteken is er al enig voortgang?

Neen, blijft vast zitten. Enkel gelijkvormigheidsattest was onvoldoende voor DIV, dus een Bouwjaarveklaring aangevraagd bij Piaggio (Basic document) , maar ook daar weer een vreemde reactie op van DIV :

 

----

Aangezien wij twijfels hadden inzake de echtheid van sommige van deze bouwjaarverklaringen, hebben wij contact opgenomen met Piaggio. Hieruit blijkt dat moedwillig de vermelding ‘This document is not valid for homologation and registration purposes’ werd verwijderd van deze documenten. Wij zullen deze documenten dan ook niet langer aanvaarden. 

Wij raden u aan om Piaggio Nederland te contacteren via volgend emailadres: info.vehicleslogistics@piaggio.com zodat u een geldig attest van bouwjaar kan bekomen. 

---

En we weten allemaal hoe behulpzaam ze daar zijn...
En ondertussen is de DIV dus een onderzoek gestart omtrent de Piaggio bouwjaarverklaringen. 

 

een mens zou voor minder de piste via Nederland opzoeken om een voertuig ingeschreven te krijgen. In mijn geval zou het alvast sneller geweest zijn. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
8 hours ago, Bowyer said:

Mens wat een drama.

Ik woon en kom uit nederland dus als ik ergens mee kan helpen dan laat het maar weten.

Ik kan eens vragen of ik via het bestuur van vespaclub nederland iets kan betekenen voor je.

 

ik geef het nog niet op. De piste via NL is zeker een mogelijkheid, maar dan moet het voertuig in orde zijn en rijvaardigheid voor een beperkte keuring, en dan is nu niet het geval. Ik wacht even met er €1,- extra kosten aan te doen, tot ik zeker weet dat het in orde komt. Anders zijn dat kosten op sterfhuis. Verkopen in onderdelen is ook nog steeds een optie.

Link naar reactie
On 2/25/2022 at 11:47 PM, Bowyer said:

ik bedoelde eigenlijk of ik eens kan vragen of via het bestuur de verklaring van vespa nederland verkregen kan worden op eenvoudige wijze.

voorlopig niet, maar toch bedankt voor je aanbod.

stand van zaken is dat we nu toch ander officieel document van Piaggio aangevraagd hebben. Na wat emails over-en-weer iemand bij Piaggio Italië gevonden die zich ermee wilde bezighouden en ook officieel bevestigde dat dit document wel officieel is, wat we dan weer kunnen gebruiken richting DIV.

Afwachten of het nu wel in orde komt. 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Het is uiteindelijk in order gekomen door een combinatie van het GVA voor PVG-nummer en het Certificate of Origin.
Dit Certificate of Origin wilde men bij DIV in Brussel niet aanvaarden. Men bleef in twijfel trekken of dit wel origineel van Piaggio kwam en het is maar door te blijven aandringen en volhouden dat het nu gepasseerd is. Maar zoals je weet, vat er niet echt te 'praten' met hen.

Ik heb het uiteindelijk niet zelf in orde gekregen, heb hulp ingeroepen van iemand die daar meer in thuis is en de weg bij DIV beter kent. Maar zelfs hij zei met dat hij dit nog nooit meegemaakt had. 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...