Ga naar inhoud
Vespaforum.be

wie weet waar dit onderdeel bij hoort


Aad

Aanbevolen berichten

Hallo smallframe liefhebbers

ik ben begonnen met het in elkaar zetten van een vespa pk50xl erestart uit 1976. Ik heb helemaal geen ervaring ermee, dus het is één grote puzzel. Dat maakt het wat mij betreft extra leuk. ik heb wel bij de aankoop het boek " Enthusiast's restoration manual How to restore Classic Smallframe VespaScooters" gekregen. staat boordevol foto's en helpt me al een heel stuk op weg. ik heb nu het idee dat de koppeling niet veel doet, want als ik de handle beweeg loopt de aandrijving niet vrij. Ik heb het koppelingsdeksel eraf gehaald en met de hand erop gedrukt maar dan bemerk ik ook geen kracht op het deksel, wel zie ik een asje met een rokje draaien aan de binnenzijde.

toen ik het koppelingsdeksel openmaakte hoorde ik iets vallen, ik weet nu niet of dat uit het koppelingsdeksel kwam of dat al het op mijn werkbank lag. het is wel van mijn vespa want de kleur die erop ziet is de huidige kleur. in het koppelingsdeksel past het volgen mij niet. weet iemand waar het voor is? en is eer een boek dat gedetailleerder op de montage ingaat?

 

IMG_2947.jpg

IMG_2948.jpg

IMG_2946.jpg

IMG_2951.jpg

Link naar reactie

Da’s een onderdeel van het stuur/contactslot. Nr 12 in deze exploded view.

1978 kan niet kloppen voor een PK XL. Pas vanaf 1985 op de markt. 
 

 

  • Like 3
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Op 24/11/2021 om 08:49, Ed75 zei:

En wat je hebt horen vallen na het openen van het koppelingsdeksel kan het duwpennetje zijn, Nr2 in deze exploded view

Ja dat is bijna 100%.

Maak eens een foto van die koppeling want een as met rokje klinkt als een leeg koppelingshuis.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 25/12/2021 om 19:44, Adrian zei:

Ja ! 

Uw duwpen is waarschijnlijk in het carter gevallen

Dat wordt vissen 

 

 

En zeker niet het blok meer rondtornen of proberen te starten.

Met veel geduld en geluk krijg je hem er mogelijk weer uit.

Zo niet dan moet het blok uit elkaar.

Mocht je zo'n klein cameraatje hebben dan kan je dat zeker helpen.

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

vanmiddag weer gesleuteld ik heb de ontsteking en de bobine bekeken ik heb weer heeel veel vragen, als het teveel wordt moeten jullie het gewoon zeggen hoor

de bobine ziet er niet fraai meer uit, kan natuurlijk dat deze best nog goed is, maar denk erover om hem aar te ontvangen. De ontsteking weet ik niet of dit nog in goede staat is, kan hier iemand een oordeel over geven? 

IMG_3233.jpg

IMG_3232.jpg

IMG_3236.jpg

Link naar reactie

Liep het blok ?

Ik denk dat dit een veel groter probleem is helaas ..  

Ik zou toch blok openen nu, en hopen dat het niet een geval van  " opening a can of worms " is. 

 

 

 

Screenshot_2021-12-28-17-46-04-13_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12__01.jpg

aangepast door Adrian
  • Like 1
Link naar reactie

Lijkt op een herstelling van het carter, ook de 3e schroef van je statorplaat zit niet op de juiste plaats. UNADJUSTEDNONRAW_thumb_267e.thumb.jpg.5e27c61a082f486d68f68641b0e47d32.jpg

Link naar reactie
2 uur geleden, Aad zei:

Ik zit te kijken en zie inderdaad een gele cirkel staan, maar ik ben een leek. Ik heb de scooter in onderdelen gekocht en ben benieuwd wat u wilt precies bedoelt met een groter probleem?

Het is daar hersteld op   en op eerste zicht zou het me verbazen dat je carter dicht is . Het ziet er niet echt gezond uit. Zoals ik het kan beoordelen zit daar ook geen lager in, naar kan mis zijn .

Op die plaats zit het  lager van de kerstboom/versnellingsbak. Op wilbys foto zie je hoe het er normaal uit zou moeten zien 

Link naar reactie

Vooral de keerringen vervangen en toch maar eens de cilinder goed inspecteren, als ik die krassen in de zuiger zie...

Je zou de lager van de tussenas, daar waar het carter hersteld is, misschien beter laten zitten om niet voor onaangename verassingen komen te staan als je die er uit wilt halen. 

Koppelingsplaten kosten niet veel, wel niet de goedkoopste kiezen, Surflex 11,49€ bij LTH.de

Link naar reactie
25 minuten geleden, Wilby zei:

Vooral de keerringen vervangen en toch maar eens de cilinder goed inspecteren, als ik die krassen in de zuiger zie...

Je zou de lager van de tussenas, daar waar het carter hersteld is, misschien beter laten zitten om niet voor onaangename verassingen komen te staan als je die er uit wilt halen. 

Koppelingsplaten kosten niet veel, wel niet de goedkoopste kiezen, Surflex 11,49€ bij LTH.de

Dank je. Ik heb de cilinder bekeken en die is gek genoeg krasvrij

Link naar reactie

Wat ik vreemd vind is dat de zuiger buiten die krassen geen gebruikssporen heeft.  Geen roetaanslag , niks. Nieuw is ze ook niet , mischien gewoon schoongemaakt

Dus ik ga er van uit dat die  quasi niet gelopen heeft.

Is  ook een 75cc denk ik. 

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...