Ga naar inhoud
Vespaforum.be

alle tips zijn welkom.


SSimons160GS

Aanbevolen berichten

De tweede dag van mijn nieuwe project ben ik op een paar hindernissen gestoten.

  1. De eerste verstevigingsbalk van de bodemplaat is weggeroest. Een deel van de bodem van de middentunnel ook.
  2. Het einde van de naad staat open.
  3. Een bevestigingsopening voor valbaren aan de achterkant is open gescheurd.

Wat doe ik best?

Eerst laten zandstralen om te zien welke delen nog moeten vervangen worden, of eerst de rotte delen vervangen en wat laswerk (laten) uitvoeren?

20211112_125622.jpg

20211113_133123.jpg

20211024_153503.jpg

aangepast door SSimons160GS
taalfout
Link naar reactie
Op 13/11/2021 om 17:36, nero zei:

De middentunnel lijkt me zover gezet dat het de moeite niet loont om dit frame op te lappen. Een ander frame zoeken lijkt me een betere en goedkopere oplossing. 

Groetjes, nero. 

Dag is even slikken. Frame zoeken van een motovespa in België is ook niet evident.?

Link naar reactie
20 minuten geleden, nero zei:

Een jaartje geleden stonden er wat Spaanse bij https://www.tuttoscootervintage.com/ . Vooral GT160 maar misschien ook 150S. 

Of vraag eens na bij Sam van Lambretta finder. 

Als ik de vraagprijzen zie op Duitse sites is het wel verschieten. Ze gaan daar duurder dan een PX. 

Ik weet niet wat je betaald hebt voor deze, hopelijk niet teveel. 

Groetjes, nero. 

 

Hij komt van de Lambrettafinder, en ja best wel genoeg betaald

Link naar reactie

Ik zie het probleem niet, is nog perfect te redden. Laten zandstralen zou ik niet meer doen, tijd en geldverspilling, je kan hem beter zelf blank zetten en dan lassen waar nodig. 

IMG_2875.JPG

IMG_2700.JPG

IMG_2687.JPG

IMG_2578.JPG

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
2 uur geleden, Wilby zei:

Ik zie het probleem niet, is nog perfect te redden. Laten zandstralen zou ik niet meer doen, tijd en geldverspilling, je kan hem beter zelf blank zetten en dan lassen waar nodig. 

 

 

2 uur geleden, Wilby zei:

 

Ik wel. :) 

Het beenschild is perfect te vervangen maar als het gedeelte boven het beenschild naar buiten komt door de roest vrees ik een beetje voor de stevigheid van het zelfdragend frame. Veel hangt ook af van het roestgehalte op en in de tunnel. Volgens de foto's is dit al goed ingevreten. 

Groetjes,nero.

Link naar reactie

De combinatie van het Spaanse stof en af en toe wat regen maakt dat het vocht niet wegkan uit de traversen. Ik had net hetzelfde probleem en kan je alvast aanraden de andere twee traversen ook te verwijderen.

Vervolgens maak je deze oppervlakte zuiver met een goede staalborstel (op machine) zodat je kan zien tot waar het verrot is. De middentunnel was in min geval niet rot, enkel het metaal onder de traversen was krokant. 

Je maakt drie strips iets groter dan het materiaal dat je wil verwijderen en je spant deze vast met klemmen, vervolgens snij je met een dunne schijf door de twee metalen, zo heb je een nieuwe strip die perfect past in de gemaakte opening, vervolgens las je de nieuw strip in het ontstane gat. (rustig puntlassen zodat het geheel niet te krom trekt, uiteindelijk kan je zo de volledige opening (laten) dichtlassen.

Vervolgens kan je de nieuwe traversen puntlassen op het nieuwe metaal (traversen kosten ongeveer 20€ voor de drie) 

Aan het zichtbare gedeelte aan de voeten werk ik eerst af met tin, tin breekt niet zoas plamuur wel eens kan doen, als afwerking heb je dan maar een dun filmpje plamuur meer nodig.

Deze rotte plekken kan je altijd wel verwachten bij een machine die bijna 60 jaar oud is en waar nooit iets aan gedaan is, al bij al valt dit nog goed mee en is het eenvoudig en voor weinig geld op te lossen. Ikzelf gooi geen steen naar Sam, ik wist wat ik kocht maar hier en daar kwamen er toch nog wat plekjes naar boven die ik niet had gezien en die Sam dus ook niet gezien kon hebben. Mezelf heeft het dus 20€ gekost, een peulschil op een volledig restoratieproject.

Indien je tunnel ook verrot zou zijn wordt het een ander verhaal en dan moet ik Nero bijtreden maar het kan zijn dat enkel de overlappingsnaad moet bijgewerkt worden op het punt dat je ziet op je foto en dan is er ook niet zo veel aan de hand.

Deze Spaanse bakken hebben nogal een dikke plaat wat maakt dat het iets gemakkelijker te lassen is,

succes ermee het komt wel goed,

PS: boor een gat of drie van 5-6 mm in de nieuwe traversen zodat vocht beter weg kan...

 

Grts, J.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...