Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa r - uitdagingen :


VespaR

Aanbevolen berichten

Hi Mensen,

Ben nieuw hier en trotse bezitten van een Vespa R uit 1976.

Het brommertje brengt me echter 2 uitdagingen:

1. Als tankschroef dicht staat blijft hij gewoon lopen..

2. Als ik gas geef lijkt hij te verzuipen (geen power, diep geluid) stationair loopt hij goed.

enig idee wat het zou kunnen zijn?

bedankt voor de Tips!

Peter

Link naar reactie

Ik zou eerst je kraan (en dan gelijk ook slang) eens vervangen en je carburateur uit elkaar halen en even goed schoonmaken

Link naar reactie

Hi: bedankt voor de reactie. 
 

1. inzake de carburateur dit ga ik zeker doen. 
2. inzake de brandstof kraan: ik neem niet aan dat het stangetje en de slang alleen het probleem zijn? Bedoel je met vervangen de hele fuel tap unit die onder de tank zit? Lijkt me complex om te demonteren…

bedankt! 

Link naar reactie

Dat kraantje onderaan je tank inderdaad: https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Benzinekraan-o.a.-V50-90/PV/ET3/P-serie ze willen nog wel eens erg vies zijn maar bij jou lijkt hij dan niet goed af te sluiten. Tank eruit halen en dan kan je er prima bij. Valt best mee hoor. 

Je hebt wel een speciale sleutel nodig om deze van binnenuit je tank los te halen: https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Benzinekraan-sleutel je mag ook die van mij lenen evt. 

Carberateur goed reinigen idd, kijk ook even je sproeiers na en zorg dat deze goed schoon zijn (evt even doorblazen met perslucht) misschien ook even een verse bougie? 

 

Succes

aangepast door Dave070
Link naar reactie
10 uur geleden, Dave070 zei:

Dat kraantje onderaan je tank inderdaad: https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Benzinekraan-o.a.-V50-90/PV/ET3/P-serie ze willen nog wel eens erg vies zijn maar bij jou lijkt hij dan niet goed af te sluiten. Tank eruit halen en dan kan je er prima bij. Valt best mee hoor. 

Je hebt wel een speciale sleutel nodig om deze van binnenuit je tank los te halen: https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Benzinekraan-sleutel je mag ook die van mij lenen evt. 

Carberateur goed reinigen idd, kijk ook even je sproeiers na en zorg dat deze goed schoon zijn (evt even doorblazen met perslucht) misschien ook even een verse bougie? 

 

Succes

en als je met je tank naar de klassieke vespa fabriek gaat hebben ze 'm zo voor je omgewisseld. IK zie nietw aar je vandaan komt maar ik heb zelf ook zo'n sleutel liggen.

Link naar reactie
Op 6/11/2021 om 05:48, VespaR zei:

Hi Mensen,

Ben nieuw hier en trotse bezitten van een Vespa R uit 1976.

Het brommertje brengt me echter 2 uitdagingen:

1. Als tankschroef dicht staat blijft hij gewoon lopen..

2. Als ik gas geef lijkt hij te verzuipen (geen power, diep geluid) stationair loopt hij goed.

enig idee wat het zou kunnen zijn?

bedankt voor de Tips!

Peter

Is het rubbertje in de benzinekraan dat niet meer afdicht. Haal de tank er uit en verwijder de 2 kleine vijsjes. Onder het draaiend deel zie je het rubbertje. Let op de oriëntatie. Rubbertje vervangen.

Alsbde kraan bleef lopen kan al eens goed de vlotternaald zijn tijd gehad hebben. Keek dat eens na, er bestaan rode en zwarte. De zwarte kunnen iets minder goed tegen ethanol in benzine.

Als je een duidelijk 'richeltje' en puntje kan onderscheiden mag deze ook vervangen worden.

Oh, je hoofdsproeier zit verstopt.

  • Like 1
Link naar reactie

Hallo Allemaal,

 

super bedankt voor de adviezen! 
 

Ik heb vandaag de carebateur volledig schoongemaakt incl sproeiers middels perslucht echter het resultaat is nog hetzelfde.

bougie is ook nieuw.

”Symptomen” blijven dat hij goed start, mooi stationair loopt echter zo gauw ik gas geef diep brommend geluid en geen omzetting naar vermogen. Af en toe bij gaskraan open 50% denk ik “hij doet het, wel met wat rook” maar na enkele seconden valt jij weer terug naar een diep brommend geluid. 
 

kan het toch zijn dat hij valse lucht trekt en zo ja hoe kan ik dat controleren? 
 

andere ideeen zij ook welkom :)

 

dankjewel! 

Link naar reactie

Voordat je aan valse lucht gaat denken, zou ik eerst de volgende zaken checken:

kan hij zijn druk kwijt? kan de uitlaat verstopt zijn? Check: schroef de uitlaat los (hoeft er niet eens helemaal af) en kijk eens of dit verschil maakt.

krijgt hij voldoende peut? Check: spuit wat remmenreininger in je carb (evt. via luchtfilter) en geef dan vol gas.

krijgt hij teveel/te weinig lucht? Check: lucht filter losmaken en proberen of anders luchtfilter deels afplakken en proberen of dit verschil maakt.

succes

Link naar reactie
Op 6/11/2021 om 05:48, VespaR zei:

. Als tankschroef dicht staat blijft hij gewoon lopen..

Ik veronderstel dat je hiermee de benzinekraan bedoeld? 

Een van de veel voorkomende problemen, als je tank te veel gevuld is zodat het niveau van de benzine boven het verluchtingsbuisje op je benzinekraan staat, loopt de benzine vrij door je benzinekraan eender in welke stand die staat, ook in gesloten stand, en je vlotternaald gaat dit heus niet altijd tegenhouden. Dus benzine stroomt in je motor tot in de uitlaat, boel verzopen, en als je hem gestart krijgt veel rook en gespetter van benzine uit de uitlaat. 

 

Link naar reactie
Op 9/11/2021 om 07:37, Frissenappel zei:

Is het rubbertje in de benzinekraan dat niet meer afdicht. Haal de tank er uit en verwijder de 2 kleine vijsjes. Onder het draaiend deel zie je het rubbertje. Let op de oriëntatie. Rubbertje vervangen.

Alsbde kraan bleef lopen kan al eens goed de vlotternaald zijn tijd gehad hebben. Keek dat eens na, er bestaan rode en zwarte. De zwarte kunnen iets minder goed tegen ethanol in benzine.

Als je een duidelijk 'richeltje' en puntje kan onderscheiden mag deze ook vervangen worden.

Oh, je hoofdsproeier zit verstopt.

Links oud en aangevreten, rechts nieuw

6gjMdgo.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor de Tips!

Update: 

Vandaag erachter gekomen dat de brandstofkraan onder de benzinetank Niet druppelt als hij dichtstaat (tank dan volledig uitgebouwd)

Echter zo gauw ik de tank weer inbouw (en stand is nog steeds dicht!) en ik de benzine slang!! erop zet begint de kraan te ineens lekken….  Erg vreemd maar zal de benzinekraan sowieso gaan vervangen. 
 

fijne avond! 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies nodig bij het volgende;

De benzine kraan blijkt defect te zijn waardoor hij ook in de stand “dicht” benzine blijft toevoeren.

Aangezien de Vespa het probleem heeft dat hij niet doortrekt, stationair loopt ie prima, zou het technisch zo kunnen zijn dat mijn Carter onder “water” staat? De bougie is en blijft namelijk extreem nat…

Indien dit zo is hoe kan ik dit oplossen m.a.w. de Carter schoonmaken?

alvast bedankt!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...