Ga naar inhoud
Vespaforum.be

probleem met de versnelling


robato28

Aanbevolen berichten

Denk het probleem gevonden te hebben. Dit stangetje hoort volgens mij thuis in het asje. Lag er los in. Kan ik dat stangetje er weer gewoon in terug duwen/tikken of is dat een no-go en moet ik zaken vervangen?

De selectorstang kan overigens heel goed de versnellingen vinden als ik m induw en uittrek terwijl ik aan het wiel draai. 

CCE718CA-32D7-4ACB-82DA-E172ACD6660B.jpeg

E0D2768D-D5B8-4D8A-B12B-50C554321D9D.jpeg

Even voor de duidelijkheid, het stangetje lag los in de schakelklok, zat niet los in het asje. 

  • Like 1
  • Wow 2
Link naar reactie

je zou 'm er terug in kunnen steken maar als iets eenmaal uit elkaar begint te vallen, nieuwe klok kost nog een 30 euro

https://www.scooter-center.com/en/gear-selector-box-oem-quality-4-speed-vespa-px-since-1984-t5-125cc-cosa-10-series-1388807?number=1388807

Je kunt ook alleen de lever vervangen (want ik vermoed dat die uitgesleten is) en die kost een tientje.. https://www.scooter-center.com/en/gear-selector-box-lever-vespa-px-t5-125cc-cosa-7670093?number=7670093

Zelf zou ik gewoon een nieuwe klok steken. 

Link naar reactie

Ja, jouw eerste zin, diezelfde gedachte had ik ook. Nu heb ik alleen laatst ergens op een filmpje gezien dat een nieuwe schakelklok nog weleens lastig te combineren is met de selectorstang. Is dat zo of zou dat plug-and-play moeten zijn?

Moet het een originele klok van Piaggio zijn?

Link naar reactie
5 minuten geleden, nero zei:

Gewoon het asje terugplaatsen, goed aantikken en eventueel locktide gebruiken. 

Normaal kan dit niet uitslijten, alleen als het los zit. 

Groetjes, nero. 

Oke. Kan ik natuurlijk ook eerst doen. Mocht het weer gebeuren dan is een schakelklok redelijk snel besteld. En dan met de selectorstang in uiterste positie en de kam in de vierde versnelling weer installeren? Moet de schakelklok nog met een bepaald moment vastgedraaid worden of is vast vast?

Link naar reactie
1 hour ago, nero said:

Gewoon het asje terugplaatsen, goed aantikken en eventueel locktide gebruiken. 

Normaal kan dit niet uitslijten, alleen als het los zit. 

Groetjes, nero. 

Enkel Loctite voor 'cilindrische borging' gebruiken zoals om lagers in een behuizing te zekeren, geen Loctite voor schroefdraadborging gebruiken.

En als je 't asje terug d'erin steekt een paar tikjes met een kleine hamer eens hij er helemaal door zit, de as is conisch en zelfklemmend dus kan er maar op één manier in.

Nieuwe schakelklok is niet alleen volkomen onnodig, de kwaliteit laat meestal wel te wensen over en er zijn enkele verschillende versies dus een bijkomend risico is dat je een verkeerde besteld.

Link naar reactie
3 uur geleden, Speedracer zei:

Enkel Loctite voor 'cilindrische borging' gebruiken zoals om lagers in een behuizing te zekeren, geen Loctite voor schroefdraadborging gebruiken.

En als je 't asje terug d'erin steekt een paar tikjes met een kleine hamer eens hij er helemaal door zit, de as is conisch en zelfklemmend dus kan er maar op één manier in.

Nieuwe schakelklok is niet alleen volkomen onnodig, de kwaliteit laat meestal wel te wensen over en er zijn enkele verschillende versies dus een bijkomend risico is dat je een verkeerde besteld.

Gewoon opletten of je de P of de PX versie neemt. 

Link naar reactie
16 minutes ago, pdvd said:

Gewoon opletten of je de P of de PX versie neemt. 

Probleem is dat 't soms moeilijk is om te weten welek versnelingsbak+Selectorstang er gemonteerd zit in een motor waarvan je de geschieldenis niet (volledig) kent. Ik heb al rare combinaties gezien.

Link naar reactie

Ik heb eerst maar eens Loctite 638 besteld voor een godsvermogen 😄 Zodra dat er is tik ik het spietje in het asje. Maarrrr, de schakelklok er weer opzetten…. Selectorstang er zover mogelijk uit, schakelasje ook, beide verenigen en schakelklok erop zetten. Maar in welke vesnelling zit ik dan??

Link naar reactie

als je bovenaan de schakelklok kijkt op de schijf zie je de selector locaties. 4 grote inkepingen en 1 kleinere inkeping voor neutraal tussen 1ste en 2de versnelling.

En in neutraal moet je achterwiel vrij kunnen ronddraaien zonder dat 't vliegwiel meedraait

Link naar reactie
23 minuten geleden, Speedracer zei:

als je bovenaan de schakelklok kijkt op de schijf zie je de selector locaties. 4 grote inkepingen en 1 kleinere inkeping voor neutraal tussen 1ste en 2de versnelling.

En in neutraal moet je achterwiel vrij kunnen ronddraaien zonder dat 't vliegwiel meedraait

Dus als ik de schakelas verenig met de selectorstang dan kan ik aan de schijf al zien in welke versnelling hij staat?

Link naar reactie

even bevestigen dat een aftermarket-schakelklok enkel zinnig is als je echt geen andere optie hebt. Het is geweten dat er in de loop der jaren, veel afwijking is gaan zitten op de toleranties, waardoor het vaak niet plug&play is. Er bestaan wel verschillende diktes van pakkingen om dat vervolgens weer op te lossen. Maar in dit geval is gewoon het asje weer terugplaatsen niet enkel de snelste en goedkoopste oplossing, maar ook de beste.

succes

Link naar reactie

Dank u allen voor het meedenken.
De Loctite is inmiddels binnen. Dus een dezer dagen moet het spietje eraan geloven en gaat hij weer terug in het asje in een jasje van Loctite. 

aangepast door robato28
Link naar reactie
16 uur geleden, robato28 zei:

Dank u allen voor het meedenken.
De Loctite is inmiddels binnen. Dus een dezer dagen moet het spietje eraan geloven en gaat hij weer terug in het asje in een jasje van Loctite. 

Misschien nog een kleine toevoeging, persoonlijk zou ik eerst nog alles goed ontvetten vooraleer je dat asje in een jasje van Loctite erin ramt. 

Link naar reactie
1 uur terug, Rudy C zei:

Misschien nog een kleine toevoeging, persoonlijk zou ik eerst nog alles goed ontvetten vooraleer je dat asje in een jasje van Loctite erin ramt. 

Ook weer zo’n goede aanvullende opmerking 😊

Met remreiniger misschien?

Link naar reactie
2 minuten geleden, robato28 zei:

Ook weer zo’n goede aanvullende opmerking 😊

Met remreiniger misschien?

Ja, zou ik doen.

Link naar reactie
1 uur terug, robato28 zei:

Kettingreiniger? Zou dat ook kunnen? Dat heb ik namelijk nog liggen. 

Moet je kijken welke je hebt liggen. Want er zijn er die alleen reinigen en je hebt er die reinigen en er een bescherm filmpje op leggen.

Link naar reactie
1 uur geleden, woutervespa zei:

Remmenreiniger is een prima product om te reinigen 

maar is geen ontvetter ! 

Ofwel thinner gebruiken ofwel loctite ontvetter ( bestaat ook in spuitbus ) 

Bij de eigenschappen van remreiniger staat er wel degelijk beschreven dat het een ontvetter is. Perfect voor kleine oppervlakken.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...