Ga naar inhoud
Vespaforum.be

probleem met de versnelling


robato28

Aanbevolen berichten

Nou, net een PX200 gekocht, er al mee van Heerenveen naar Zwolle gereden en gisteren nog even naar de Ikea. allemaal zonder problemen. Wilde net, mooi weer, zonnetje, even gaan rijden maar kwam Zwolle niet uit. Na ongeveer een 10 minuten rijden ineens helemaal geen versnelling meer. Het maakte niet uit in welke versnelling ik hem zetten, hij bleef in zijn 'vrij'. Toen ik hem een keer uitgezet had en daarna weer aan toch een versnelling, geen idee welke maar hij zat ergens in. Weliswaar een hogere versnelling dan de eerste twee want optrekken moest flink met slippende koppeling maar eenmaal op snelheid liep hij als het spreekwoordelijk zonnetje. De koppelingshendel doet het gewoon, er lijkt niets geknapt te zijn (even gekeken onder het dashboardje) en als ik de hendel intrek hoor ik ook wel dat er aan de kabel 'getrokken' wordt bij het blok. Ik kon dus thuiskomen maar Vespaatje blijft in een versnelling staan. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn en beter nog, hoe het op te lossen. 

Ik had me erop voorbereid ooit eens te moeten gaan sleutelen maar dit is me eigenlijk wat te vroeg :( Heb ook nog nooit een blok uit elkaar gehaald dus huiverig zijn we wel. Maar ja...

 

 

Link naar reactie

Oja, wat ik vergeten was te vertellen. Toen hij dus net niet meer in een versnelling zat/kon bokte hij ook erg terwijl ik stilstond, alsof hij wel vooruit wilde maar niet kon. Ik gaf daarbij geen gas en deed niets met de koppeling of versnelling. 

Link naar reactie

Controleer of de versnellingskabels niet afgebroken of gelost zijn. 

Eventueel kan het pennetje dat de hendel in het versnellingsapparaat vast houdt eruit gekomen zijn. 

In het slechtste geval is er een probleem met de koppeling maar probeer eerst de 2 bovenste mogelijkheden, deze zijn het makkelijkst op te lossen. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Voordat ik jullie reacties hierboven gelezen had heb ik nog even gekeken, busjes zitten wel in de versnellings selector, maar ik kan de versnelling ronddraaien zonder de koppeling te gebruiken, dat lijkt me toch ook niet normaal. Ook lijkt het wel alsof ik ruim 'voorbij' de versnellingen kan, ik bedoel dat hij in het handvat niet vastklikt in een versnelling maar dat ik hem, bij wijze van spreken, in -2 kan zetten of in z'n 5....

Link naar reactie

Kon me natuurlijk niet inhouden tot morgen dus toch even snel het kapje eraf en twee plaatjes geschoten. Ziet er allemaal vet uit maar naar mijn idee verder wel normaal. 

2294A881-0B4F-46AF-9E25-5D7EE4AFC075.jpeg

22B8A3A4-AEA7-46EF-8D1A-6C17B2CE1F1A.jpeg

Kan het probleem eventueel toch bovenaan liggen, bij het handvat?

Link naar reactie

Het selectorblokje zit misschien niet in de uisttekende as als je 'm zo kunt ronddraaien zonder dat er wat gebeurt. 

Misschien ook eerst even je stuur openmaken en kijken of de kabels daar wel goed zitten en niet zoals bij mij laatst...

vhgCzMI.jpg

Link naar reactie

Selector blokje is dat schakelhuisje aan de andere kant van de kabel. Daar zit in de binnenkant een ronddraaiend onderdeel aan wat precies in de uitgaande as moet vallen. 

196585-am-aftermarket-selector-box-px-pxe-stella-vespa-2.thumb.jpg.bd63cd7bdc8442a06d580f55a72c2245.jpg

Link naar reactie
14 uur geleden, nero zei:

Als je de hendel aan het stuur beweegt (met de koppeling ingetrokken) beweegt de schakelklok dan, met andere woorden kan je de kam verplaatsen? 

Groetjes, nero. 

Ja, de kam verplaatst. Maar ook als ik zonder intrekken koppeling ronddraai. 

Link naar reactie
3 uur geleden, pdvd zei:

Het selectorblokje zit misschien niet in de uisttekende as als je 'm zo kunt ronddraaien zonder dat er wat gebeurt. 

Misschien ook eerst even je stuur openmaken en kijken of de kabels daar wel goed zitten en niet zoals bij mij laatst...

Heb even Youtube geraadpleegd, 

, denk nu te weten wat je bedoeld. 

Link naar reactie

Pdvd bedoelt het blokje binnenin de selector (groen). Mogelijk is het interne asje gebroken (rood) of is het schakelkruisje binnenin de motor losgekomen van de selectorstand.image.png.38fef660e07fbaa9b62ae476973117f4.png

Check zoals  pdvd aangeeft eerst even het andere uiterste van de kabels in het stuur (4 vijzen onderaan het stuur lossen, km-kabel onderaan de vork in het stuur duwen, het kunststoffen deel van je stuur komt dat van zelf omhoog). Als alles er daar goed zit, is het tijd om het binnenwerk van je selectorbox te inspecteren. Het asje (rood hierboven) durft wel es breken.

 

Indien niks mis lijkt met het selectorhuis: check dan of de selectorstang nog steeds de 4 versnellingen kan terug vinden (kan je handmatig in en uittrekken terwijl je't achterwiel ronddraait. Dat gaat het makkelijkst op een brugje of met een bierbak onder je frame. Beetje dieper graven dus. Zie vanaf 20:30 in het volgende Joetjoebke.

 

 

 

Link naar reactie

Thanks! Heb net de kluskleren aan en zal eerst eens bij het stuur gaan kijken. Hopen dat het niet iets is binnen in het blok 🧐Dat zal meteen het uiterste gaan vergen van mijn sleutelkwaliteiten 😄

Hoor overigens een heel zacht ‘tiktiktiktik’ als ik met koppeling ingetrokken de scooter naar voren duw. 

Link naar reactie
3 uur geleden, robato28 zei:

Heb eerst maar een pakking besteld voordat ik de schakelklok eraf haal. 

die fout heb ik al meerdere malen gemaakt... snel iets bestellen... dan blijkt zo de klok kapot te zijn kun je weer een bestelling doen en 2 x of vaker verzendkosten ;) 

  • Haha 1
Link naar reactie
41 minuten geleden, pdvd zei:

die fout heb ik al meerdere malen gemaakt... snel iets bestellen... dan blijkt zo de klok kapot te zijn kun je weer een bestelling doen en 2 x of vaker verzendkosten ;) 

Hm, ja, daar zit wat in 😑 Ach, al doende leert men 😊

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...