Ga naar inhoud
Vespaforum.be

opknappen of juist niet en de delen los gebruiken?


Bowyer

Aanbevolen berichten

Vandaag een P200E uit 81 gekocht.

De vraag is natuurlijk wat te doen, voor zover ik kan zien zijn alle delen aanwezig en op het frame na niet verrot.

Wel is alles maar dan ook alles voorzien van een laagje roest niet ernstig maar de lak is er wel af zeg maar.

De bodemplaat van het frame is krokant en aan één kant ook bij de motorbout verder wel gaaf en hard.

Wat te doen, opknappen of de bruikbare delen benutten en het frame wegdoen (wel met Ned. Kenteken)

 

 

F0EBBBF5-A6E2-439F-8753-54B74E118324.jpeg

70E4EEB4-5B61-44F0-BD2D-4379C1FE1E50.jpeg

E420B466-2BE4-4473-BC97-23FF78287A4D.jpeg

Link naar reactie

Wat wil je er zelf mee (verkoop/houden) en wat is het budget om d’r op te knappen. Als het idd alleen de bodemplaat vervangen is en een kleine versterking bij de motorophanging zou ik er een leuk winterproject van maken. Zeker is alle motoronderdelen aanwezig zijn en in goede staat, je kan het dan zo gek maken als je zelf wilt.

  • Like 3
Link naar reactie
13 hours ago, pdvd said:

Maar je koopt iets zonder te weten wat er mee te doen?

misschien ene niet-over-nadenken prijs verkregen... het zou mij ook kunnen overkomen 😀

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar reactie
9 uur geleden, Andy72 zei:

misschien ene niet-over-nadenken prijs verkregen... het zou mij ook kunnen overkomen 😀

Nou precies dat dus. De prijs waar het voor werd aangeboden had iedereen hem opgehaald.

De gedacht speelt om er een rat bike er van te maken , maar met een nieuwe bodemplaat is dat niet zo rat meer.

Verder alleen de vliegroest eraf poetsen en blanke lak erop en blok origineel houden.

 

Link naar reactie
20 uur geleden, Bowyer zei:

Nou precies dat dus. De prijs waar het voor werd aangeboden had iedereen hem opgehaald.

De gedacht speelt om er een rat bike er van te maken , maar met een nieuwe bodemplaat is dat niet zo rat meer.

Verder alleen de vliegroest eraf poetsen en blanke lak erop en blok origineel houden.

 

wie bepaalt wat rat is? denk dat dat al lang niet meer is waar het origineel mee begonnen is.

Begin met het blok, na verloop van tijd zal je tijdens de werkzaamheden wel te binnen schieten wat je er mee wil doen.

Doe er vooral je eigen ding mee, jij moet er tenslotte op rijden.

Link naar reactie
1 uur terug, Frissenappel zei:

wie bepaalt wat rat is? denk dat dat al lang niet meer is waar het origineel mee begonnen is.

Begin met het blok, na verloop van tijd zal je tijdens de werkzaamheden wel te binnen schieten wat je er mee wil doen.

Doe er vooral je eigen ding mee, jij moet er tenslotte op rijden.

In mijn idee is rat zoals hij is zonder opsmuk en technisch in orde. 
Misschien kan je uitleggen wat volgens jou de definitie van rat is?
Mogelijk zijn er anderen die daar andere ideeën over hebben, is denk ik wel leuk om dat eens te lezen.

Zeker ga ik eerst eens beginnen met het blok ,eerst eens de cilinder en zuiger er weer op en zien of het ding überhaupt loopt.

Voor de bodemplaat twijfel ik tussen het gehele deel vervangen of er stukken in lassen. 

Link naar reactie

Wikipedia is uw vriend:

Rat bikes are motorcycles that have fallen apart over time and have been kept on the road and maintained for little or no cost by employing kludge fixes and improvised repairs, with little or no consideration given to appearance. Rat-Look bikes are motorcycles that have been deliberately styled to look like ratbikes.

The concept of keeping a motorcycle in at least minimally operational condition without consideration for appearance has probably characterized motorcycle ownership since its earliest days.The essence of a rat bike is keeping a motorbike on the road for the maximum amount of time while spending as little as possible on it. This calls for adaptation of parts that were not designed to fit the model of bike in question. While the origin of the term rat bike is unclear, it may be attributable to custom motorbike magazines, and retrospectively applied. Most rat bikes are painted matte black but this is not a requirement

 

Dus in de geest van de definitie is dat in jouw geval een stuk ijzer onder de rotte bodemplaat lassen om de scooter 'structureel' intact te houden, en al de rest zo goed en zo kwaad mogelijk te hergebruiken om 't ding functioneel en 'min of meer' rijvaardig te krijgen...

Link naar reactie

De wiki pagina had ik natuurlijk ook gevonden🤣 het zou wel al te gek zijn zoiets niet even op te zoeken.

ik vraag mij ook werkelijk af of er niet gewoon een stuk is in te lassen zodat het grootste deel van de originele plaat behouden blijft.

Daardoor zou je redelijk in de buurt van het “rat” verhaal blijven.

Toch vraag ik mij af wat men onder rat verstaat behalve natuurlijk wat wiki aangeeft. Ik zie best veel “ratvespa’s” waarvan de lak op vlekken is teruggeschuurd om de ratlook te krijgen. Voor mijn idee is dat niet de gedachte achter “rat” .

Deze heeft jarenlang in een schuur gestaan in onderdelen en de billen zijn aan de kant waar ze aan een bepaalde omstandigheid hebben blootgestaan bijna volledig kaal. Het lijkt haast alsof ze lang in een oude varkens schuur gelegen hebben een aangetast zijn door de zwavel uit de stront van de varkens.

Sowieso zit vrijwel overal een laagjes roest op , niet door geroest maar meer vliegroest achtig.

Link naar reactie
13 hours ago, Bowyer said:

Ik zie best veel “ratvespa’s” waarvan de lak op vlekken is teruggeschuurd om de ratlook te krijgen. Voor mijn idee is dat niet de gedachte achter “rat” .

"Rat-Look bikes are motorcycles that have been deliberately styled to look like ratbikes."  die zijn 'fake'...  😉

Link naar reactie
8 uur geleden, EriX zei:

Ik vraag me vooral af hoe streng de mannen van de technische keuring bij scooters/moto's boven de 125cc zulke zaken gaan beoordelen/keuren (in 2022 of later).

In Nederland hebben wij (voorlopig) nog geen motorkeuring dus dat zal het probleem niet zijn met een actief kenteken.
 

Zou de bodemplaat wel vervangen en tevens de tunnel dan behandelen van binnen, dan weet je dat dat goed zit. Die nieuwe plaat kan je ook met roestversneller behandelen en daarna met b.v. Owatrol na behandelen zodat deze niet te veel uit de toom valt.
 

Denk dat als je besluit deze in elkaar te zetten en voor de verkoop te gaan, de vloerplaat met gaten uiteindelijk het “dingetje” wordt, lak schade en vliegroest kijkt men vaak doorheen, gaten in de carrosserie niet. 

Is hier het oog afgebroken of is het de foto?

39A4AFBA-0ABC-46B3-B2B2-3F98FA414E39.thumb.jpeg.63cd0d81cbd78008fbe82989ee38c51b.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

Gelukkig zijn we het eens, anders moest ik zoeken naar iets wat er niet is.

Ik was heel even bang dat ik een afgebroken deel over het hoofd gezien had🙃daar zou ik stevig van gebaald hebben.

Ik denk dat ik hem /haar toch maar ga opknappen maar wel zo minimalistisch als mogelijk, dus waarschijnlijk stukken in de bodemplaat ipv een nieuwe en eerst maar eens zien of het blokje wil lopen zonder uit elkaar te halen.

Het moet een leuk gooi en smijt ding worden die ik ergens durf te laten staan zonder dat ik bang moet zijn dat hij gejat word.

Geen beugels of andere versierselen en overweeg ook het kastje weg te laten, ik vind ze eigenlijk mooier zonder.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...