Ga naar inhoud
Vespaforum.be

polini 210 en sip road 2.0


Spaniard

Aanbevolen berichten

Te koop ; performance setje polini 210 cilinder , ongeveer een 1000 km mee gereden , rodage niet nodig dus , en een sip road 2.0 

beiden in perfecte staat , mag weg omdat ik terug naar standaard ben gegaan , dit alles mag weg voor 350 euries ,is ook apart te koop

bieden mag vanaf 300 euro

greetz 

 

 

IMG_20211016_173851[1].jpg

Link naar reactie
37 minuten geleden, EriX zei:

Niet tevreden van de extra 10cc? 😉

Het is een leuke kit, presteerde eig goed plug en play, maar kheb maar een trommelrem vanvoor, ge moet ook nog gestopt geraken eh 

  • Like 1
Link naar reactie
6 uur geleden, Spaniard zei:

Het is een leuke kit, presteerde eig goed plug en play, maar kheb maar een trommelrem vanvoor, ge moet ook nog gestopt geraken eh 

Meeste remkracht met een Vespa is op de achterrem. De remkracht moet liggen waar het gewicht op leunt. Dat is bij een "normale" motorfiets op het voorwiel, bij een Vespa door de bouw op het achterwiel. Heel erg leuk dat men die schijfrem voor verzonnen heeft, maar heel hard remmen voor terwijl daar het gewicht niet ligt zorgt alleen maar voor een erg onstabiele situatie. 

  • Like 1
Link naar reactie
6 minutes ago, pdvd said:

Meeste remkracht met een Vespa is op de achterrem. De remkracht moet liggen waar het gewicht op leunt. Dat is bij een "normale" motorfiets op het voorwiel, bij een Vespa door de bouw op het achterwiel. Heel erg leuk dat men die schijfrem voor verzonnen heeft, maar heel hard remmen voor terwijl daar het gewicht niet ligt zorgt alleen maar voor een erg onstabiele situatie. 

Waarschijnlijk daarom dat Piaggio vanaf 2000 op alle PX'en een schijfrem gemonteerd heeft...

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie

Jammer dat het niet op mijn Spaans 150 blokje past 😒 (van de Motovespa welteverstaan)

Grts, J

aangepast door Triumph
  • Like 1
Link naar reactie
2 uur geleden, Speedracer zei:

Waarschijnlijk daarom dat Piaggio vanaf 2000 op alle PX'en een schijfrem gemonteerd heeft...

Ooit van Marketing gehoord. Meer spare parts, meer onderhoud... 

Link naar reactie

Ge moogt mij welke tweewieler dan ook voor mn neus zetten , met trommelrem of schijf , ik zal altijd 70/30 remmen , en dan stop je in een rechte lijn , als je op eender welke tweewieler alleen of het meest vanachter remt , dan gaat je achterwiel (als het blokkeert ) ofwel naar rechts ofwel naar links , maar nooit rechtdoor .

Link naar reactie
50 minuten geleden, Spaniard zei:

Ge moogt mij welke tweewieler dan ook voor mn neus zetten , met trommelrem of schijf , ik zal altijd 70/30 remmen , en dan stop je in een rechte lijn , als je op eender welke tweewieler alleen of het meest vanachter remt , dan gaat je achterwiel (als het blokkeert ) ofwel naar rechts ofwel naar links , maar nooit rechtdoor .

Ooit wel eens lekker aan het offroaden geweest? Dan leer je wel van die voorrem af te blijven. Goed stijl omlaag de boel laten rollen door alleen de achterrem te laten slepen, van de voorrem blijf je dan af. 

Daarnaast zet je met je voet automatisch veel meer kracht dan dat je met je hand kunt knijpen. Niet voor niets dat de achterremkabel heel veel zwaarder is uitgevoerd. Als je 70/30 remt met de Vespa zou je die dikke kabel dus voor moeten hebben! 

aangepast door pdvd
Link naar reactie
1 uur geleden, Spaniard zei:

Ge moogt mij welke tweewieler dan ook voor mn neus zetten , met trommelrem of schijf , ik zal altijd 70/30 remmen , en dan stop je in een rechte lijn , als je op eender welke tweewieler alleen of het meest vanachter remt , dan gaat je achterwiel (als het blokkeert ) ofwel naar rechts ofwel naar links , maar nooit rechtdoor .

Op Vespa 70 achter en 30 voor dan toch? 😲

  • Like 1
Link naar reactie
3 hours ago, pdvd said:

Ooit wel eens lekker aan het offroaden geweest? Dan leer je wel van die voorrem af te blijven. Goed stijl omlaag de boel laten rollen door alleen de achterrem te laten slepen, van de voorrem blijf je dan af. 

Daarnaast zet je met je voet automatisch veel meer kracht dan dat je met je hand kunt knijpen. Niet voor niets dat de achterremkabel heel veel zwaarder is uitgevoerd. Als je 70/30 remt met de Vespa zou je die dikke kabel dus voor moeten hebben! 

De achterremkabel van in het begin dik geweest is omdat de voorrem altijd al op de ballen trok, zeker als 't nat ligt. Toen ze de schijfrem geïntroduceerd hebben was 't de moeite niet om aan de set up te wijzigen, dus bleven ze gewoon alle bestaande stukken gebruiken.

Enkel op de laatstse PX'en met de zelfcentrerende remschoenen begin dat remsysteem op iets te trekken. Maar iedere PX die wat intensief gebruikt wordt verliest na verloop van tijd de mogelijkheid om de remkracht goed te doseren omwille van de interne wrijving van de kabel en de beperkte koppelarm van de remhendel. De grootste troef van de schijfrem is naast de remkracht immers de remdosering.

Dat is ook de reden dat zowat iedere tweewieler (inclusief zowat elke nieuwe moderne scooter met dezelfde belachelijke gewichtsverdeling als de PX) vooraan een schijfrem heeft.

 

Ook off road werkt een schijfrem vooraan goed zolang je in een rechte lijn naar beneden rijdt met off road banden. Ik zie op alle Trail/MX-motoren toch ook steeds een grotere schijfrem vooraan dan achteraan. Ook weer vooral ivm de dosering en de mogelijkheid om met je hand de gashendel te bedienen en met 1 of 2 vingers de voorrem.

 

ik geef je natuurlijk gelijk, op een moderne moto met een veel efficiëntere gewichtsverdeling werkt dat natuurlijk nog veel beter, maar op een PX is dat zeker geen overbodige luxe. Zeker niet zodra je wat (in de mate van het mogelijke op een Vespa) sportiever gaat rijden.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb het in ieder geval nog nooit gemist en rij vele duizenden kilometers per jaar zwaar bepakt door de alpen en pyreneen... en die wrijvende kabel is gewoon een kwestie van onderhoud. 

Link naar reactie
14 uur geleden, pdvd zei:

Ooit wel eens lekker aan het offroaden geweest? Dan leer je wel van die voorrem af te blijven. Goed stijl omlaag de boel laten rollen door alleen de achterrem te laten slepen, van de voorrem blijf je dan af. 

Opnieuw, incorrect.

Link naar reactie
9 uur geleden, pdvd zei:

geen ervaring dus

Rij hoe jij wil, maar zowel met mijn gs1200 als exc300 al behoorlijk wat kilometers van het padje gedaan. Bergaf wil je zo  veel mogelijk gewicht op het achterwiel houden en je koppeling laten slippen terwijl je vooraan remt om tractie te houden. Vanaf je achterwiel blokkeert kan je je balans verliezen en beginnen schuiven. 

Je voorrem gebruik je gecontroleert en beheerst. Als je zoals een gek alles dichtslaat blijf je er inderdaad beter vanaf.

Wat analoog loopt met de px disc.

En btw; de remsetup van een px wordt in minstens 10 andere modellen van piaggio gebruikt waarvan de px ook niet de eerste was. Het hergebruiken van bestaande onderdelen in nieuwe ontwerpen is namelijk de sterkte (& onrechtstreeks ook het ontstaan) van het merk Piaggio. 

  • Like 2
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...