Jump to content
Vespaforum.be

elektrische start vespa px80e lusso/arcobaleno


Riccardo

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik ben recent eigenaar van een Vespa PX80e Lusso/Arcobaleno van 1984.
Ik ben deze aan het restaureren in de mate van mijn kunnen en dat vlot redelijk goed.
Echter kom ik niet uit aan het gedeelte van de elektrische start van mijn Vespa.
Aan het stuur zit een startknop maar dit werkt niet ondanks de bekabeling in orde lijkt te zijn.
Ik heb onder de snelheidsmeter een losse draad waar naar mijn gedachte een schakelaar moet zitten voor een contactschakelaar voor de koppeling. 
Dit om waarschijnlijk niet te kunnen starten zonder de koppeling in te duwen zodat je vooruit vliegt als deze in vitesse zou staan.
Deze kabel gaat naar de startrelais.
De starter zelf is niet defect want deze slaat aan als ik hier 12v op zet.
Mijn vraag is nu als mijn redenering juist is en iemand mij kan uitleggen waar deze schakelaar hoort te zijn?

foto 1 is de kabel die onder de snelheidsmeter zit
foto 2 is volgens mij de schakelaar die naar de linker remklauw (koppeling versnelling) gaat? (deze zit er bij mij niet in??)
foto 3 en 4 is de situatie van mijn vespa

alle hulp is welkom
Gr Riccardo

1.jpg

2.jpg

20211012_213513.jpg

20211012_213528.jpg

Link to comment

Ja dit klopt, in je linker handvat zit normaal deze schakelaar en zonder die doet je starter het niet. 
kijk eens of die schakelaar wel in je handvat zit of dat hij in zijn geheel ontbreekt. 

Link to comment

Je moet er wél het juiste stuur voor hebben. Oudere PX sturen hebben dat tapgaatje achter de schakelhendel niet. Ik zie zowel blauwe als zwarte lak in jouw stuur? Mogelijk Is het stuur ooit gewisseld, hebben ze toen het verschil vastgesteld en de startonderbreker dan maar gelaten voor wat het was? 

Gezien het slechst één draad betreft, is het wellicht niet meer dan een massacontact. Verbind die draad es rechtstreeks op de massa? Mogelijk komt de startmotor dan wel tot leven?

 

Link to comment

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad zoals jullie beide zeiden. Er zat inderdaad een drukschakelaar achter de koppelingshendel. Bij het losdraaien van de schakelaar kwam het draadje ook mee. Deze zat gewoon in het stuurhandvat gepropt. Heb deze dus mooi aangesloten en hij start nu via de knop zoals het hoort. En inderdaad het is gewoon een massacontact. Als je de kabel gewoon verbind met het chassis dan werkt het ook. Maar dan zit zonder de veiligheid dat e in vitesse start. In ieder geval bedankt voor jullie feedback. Ik bener echt mee geholpen dank je wel

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...