Jump to content
Vespaforum.be

brum eindelijk weer op de weg


Recommended Posts

Dit is Brum, de oude Vespa van mijn zus die ik 2 jaar geleden over heb genomen.
Toen was die alleen groen en de lak had z'n beste tijd wel gehad, ook zat er een gat in het frame achter het voor spatbord, reviseren dus.

Het uit elkaar halen ging heel vlot, na een paar dagen had ik het frame bijna kaal, alleen de kabelboom was een nachtmerrie om eruit te halen... en die moest er ook nog weer in😅
Toen kon het frame gezandstraald en gelast worden, de kleur werd Ral2004, dat is namelijk dezelfde kleur als de vrachtwagens van het bedrijf van mijn ouders, wel zo leuk.

Het in elkaar zetten duurden iets langer, een goede anderhalf jaar langer door onderdelen zoeken, school, geld problemen en het feit dat een Automatica heel onhandig in elkaar zit.
de kabelboom terug krijgen was een van de grootste uitdagingen, want als ik naar elektra kijk dan zie ik al snel alleen maar spaghetti, het zit nog niet helemaal lekker maar genoeg voor de verlichting.

Na een hoop geklooi had ik eindelijk het blok er weer onder, maar wat me toen opviel was dat het wel heel erg scheef in het frame hing, hadden m'n pa en ik hem dus blijkbaar krom gemaakt toen we hem van het blok hadden gehaald met een hoop moeite.
Dus toen op marktplaats rond gekeken en gevraagd, zo heb ik toch een (recht) subframe kunnen bemachtigen en zelf rubbers voor gemaakt zodat die weer in het frame kon.

De rest van de lampjes en dingen erop zetten en kabels aansluiten ging aardig goed, alleen het aansluiten van de lampjes gaat wat minder, toch liep het blokje weer even mooi... even.
Als Brum even liep viel die namelijk uit, het leek wel alsof hij dan geen benzine meer kreeg.
Gelukkig had een maatje van me nog een dikkere leiding liggen en dit loste het probleem gelukkig gelijk op, na het opnieuw afstellen van de carburateur was het EINDELIJK tijd voor een testrondje.

Met de nieuwe velgen hobbelt Brum niet meer en hij rijdt heel comfortabel, remmen doen het goed alleen soms valt het gas net niet helemaal terug, de veer die ik heb gebruikt hiervoor moet net iets korter.
Verder valt mij op dat hij eerder net over de 80km/u op de teller ging maar nu 57km/u gps, de teller zit nog niet aangesloten omdat ik de foto's kwijt ben over hoe dat zat en ik niet helemaal snap hoe het wel moet, maar zo veel teller afwijking zou het toch niet zijn?

Brum is zeker nog niet af maar ik wilde wel even een post maken omdat de eerste rit wel wat aparts is natuurlijk.

Ik denk dat de topsnelheid minder is omdat de vario-riem niet helemaal de poulie van de koppeling in loopt, maar dit moet ik nog nakijken en is meer een vermoede.
 

 

En natuurlijk nog even een foto van hoe die was (lijkt veel mooier op de foto) en hoe doe is geworden.
Ik ben nu al heel blij met het resultaat maar ik ga het geen 2de keer meer doen... denk ik😅.




 

Brum half uit elkaar.jpeg

Brum oud.jpeg

achterkasnt Brum breed.jpeg

eerste goede rit Brum breed.jpeg

  • Like 4
Link to comment
On 10/7/2021 at 8:51 AM, pdvd said:

Kunstof delen met een reden niet gspoten? 

De kunstof delen heb ik met plastidip zwart gemaakt omdat de originele groene kleur niet zo bij het oranje past.
Ik heb dit met plastidip gedaan omdat je dat zonder schade aan de kappen door schuurwerk erop kan spuiten en het er ook zo weer af kan halen.

 

On 10/7/2021 at 1:10 PM, Sjoerdo said:

je hebt er al heel veel liefde ingestopt en het toont! mooi machientje :)

Dankjewel, altijd fijn om te horen! 

Link to comment

Hij heeft een 75cc en een sito plus, en ik ga binnenkort kijken of ik er een grotere vario en andere koppeling op kan zetten, dan heb ik misschien een van snelste Automatica's en normale pk50's.

Link to comment

Vandaag weer even wat gesleuteld en de startmotor, tank meter en toeter doen het weer.
Enige probleem is dat de toeter niet meer uit gaat:D, knipperlichten doen het ook niet goed dus er moet zeker nog wat gebeuren.

De topsnelheid is wel terug, op een testrondje 75 aangetikt dus Brum is weer helemaal terug!
Grotere vario of koppeling poulie gaat lastig worden denk ik, het zit namelijk best vreemd in elkaar en de vario heeft 7 rolletjes ipv 6.
Ik had 6gr rolletjes die ik wilde proberen maar dan heb ik er een te weinig en mengen kan helaas ook niet. 

Edited by Davon
Link to comment

Om eerlijk te zijn weet ik niet welke carb het is, ik weeg 64kg dus dat helpt ook wel XD.
De teller is bij 50km/u perfect en toen ik 15 was heb ik hem zelfs een keer net over de 80 gehad, maar ik heb nu wat meer mechanische empathie dus zo lang klimmen naar de 80 doe ik niet meer denk ik. 

Die andere rolletjes zijn wel interessant inderdaad.

Edited by Davon
Link to comment

@Ed75 Ik zag trouwens op een andere post dat je 16x13 rolletjes had gemonteerd in je Automatica, hebben deze geen ruimte om iets heen en weer te bewegen of passen ze wel mooi?
Zelf zat ik te denken om naar 5gr te gaan omdat jij 4gr op een 50cc had/hebt.
Als ik een beetje info zou mogen over hoeveel meer toeren die pakt, wat er met de topsnelheid gebeurt (die gaat nog wel eens omlaag) en hoe het rijdt zou mooi zijn.

Link to comment

Met lichtere rolletjes merk je echt wel een snellere acceleratie, dat is wat ik wou bij mijn slome 50cc. De top bleef naar mijn gevoel gelijk, misschien net iets trager bereikt met de lichte rolletjes.

Die 16x13 rolletjes heb ik maar even gehad en toen weer snel terug gegaan naar 15x15 rolletjes, omdat er toch na een tijdje eentje was gaan dwarsliggen.

Edited by Ed75
Link to comment

Vandaag heb ik de nieuwe rolletjes getest op Brum, ze waren volgens de verkoper 19gr alles bij elkaar dus 2,7gr per rol.
Dit is voor mooi net te licht want ik heb het idee dat'ie meer toeren aan het maken is dan echt de power gebruiken, jammer dat je niet kan mixen.
(Dit is met een 75cc en sito plus.)

Dat gezegd is de 0-30 tijd wel veel minder en nadat bij de 40 de koppeling helemaal open gaat maakt hij even veel toeren als normaal.

Brum kan nog wel gebruik maken van een iets langere varioriem, die komt namelijk net niet bovenin de vario of onderin de koppeling.

Link to comment

Van langere riemen heb ik nog niet gehoord, ik weet wel dat er 2 soorten breedtes zijn in vario riemen voor de pk50 automaal, namelijk:

  • 15.0 x 621 mm
  • 16.3 x 621 mm

Ik vermoed dat met een verschil in de breedte van een riem de riemschijven eerder/later aan hun minimum/maximum zitten wat zal resulteren in een betere acceleratie, of een hogere top (1 van de 2)

Link to comment

Als de riem niet helemaal bovenin de vario en ook niet onderin de koppeling komt helpt een iets langere riem.
Als je een veel te korte riem monteert verminder je de hoeveelheid mogelijke variatie, een te lange riem doet dit echter ook.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...