Ga naar inhoud
Vespaforum.be

brum eindelijk weer op de weg


Davon

Aanbevolen berichten

Dit is Brum, de oude Vespa van mijn zus die ik 2 jaar geleden over heb genomen.
Toen was die alleen groen en de lak had z'n beste tijd wel gehad, ook zat er een gat in het frame achter het voor spatbord, reviseren dus.

Het uit elkaar halen ging heel vlot, na een paar dagen had ik het frame bijna kaal, alleen de kabelboom was een nachtmerrie om eruit te halen... en die moest er ook nog weer in😅
Toen kon het frame gezandstraald en gelast worden, de kleur werd Ral2004, dat is namelijk dezelfde kleur als de vrachtwagens van het bedrijf van mijn ouders, wel zo leuk.

Het in elkaar zetten duurden iets langer, een goede anderhalf jaar langer door onderdelen zoeken, school, geld problemen en het feit dat een Automatica heel onhandig in elkaar zit.
de kabelboom terug krijgen was een van de grootste uitdagingen, want als ik naar elektra kijk dan zie ik al snel alleen maar spaghetti, het zit nog niet helemaal lekker maar genoeg voor de verlichting.

Na een hoop geklooi had ik eindelijk het blok er weer onder, maar wat me toen opviel was dat het wel heel erg scheef in het frame hing, hadden m'n pa en ik hem dus blijkbaar krom gemaakt toen we hem van het blok hadden gehaald met een hoop moeite.
Dus toen op marktplaats rond gekeken en gevraagd, zo heb ik toch een (recht) subframe kunnen bemachtigen en zelf rubbers voor gemaakt zodat die weer in het frame kon.

De rest van de lampjes en dingen erop zetten en kabels aansluiten ging aardig goed, alleen het aansluiten van de lampjes gaat wat minder, toch liep het blokje weer even mooi... even.
Als Brum even liep viel die namelijk uit, het leek wel alsof hij dan geen benzine meer kreeg.
Gelukkig had een maatje van me nog een dikkere leiding liggen en dit loste het probleem gelukkig gelijk op, na het opnieuw afstellen van de carburateur was het EINDELIJK tijd voor een testrondje.

Met de nieuwe velgen hobbelt Brum niet meer en hij rijdt heel comfortabel, remmen doen het goed alleen soms valt het gas net niet helemaal terug, de veer die ik heb gebruikt hiervoor moet net iets korter.
Verder valt mij op dat hij eerder net over de 80km/u op de teller ging maar nu 57km/u gps, de teller zit nog niet aangesloten omdat ik de foto's kwijt ben over hoe dat zat en ik niet helemaal snap hoe het wel moet, maar zo veel teller afwijking zou het toch niet zijn?

Brum is zeker nog niet af maar ik wilde wel even een post maken omdat de eerste rit wel wat aparts is natuurlijk.

Ik denk dat de topsnelheid minder is omdat de vario-riem niet helemaal de poulie van de koppeling in loopt, maar dit moet ik nog nakijken en is meer een vermoede.
 

 

En natuurlijk nog even een foto van hoe die was (lijkt veel mooier op de foto) en hoe doe is geworden.
Ik ben nu al heel blij met het resultaat maar ik ga het geen 2de keer meer doen... denk ik😅.




 

Brum half uit elkaar.jpeg

Brum oud.jpeg

achterkasnt Brum breed.jpeg

eerste goede rit Brum breed.jpeg

  • Like 4
Link naar reactie
On 10/7/2021 at 8:51 AM, pdvd said:

Kunstof delen met een reden niet gspoten? 

De kunstof delen heb ik met plastidip zwart gemaakt omdat de originele groene kleur niet zo bij het oranje past.
Ik heb dit met plastidip gedaan omdat je dat zonder schade aan de kappen door schuurwerk erop kan spuiten en het er ook zo weer af kan halen.

 

On 10/7/2021 at 1:10 PM, Sjoerdo said:

je hebt er al heel veel liefde ingestopt en het toont! mooi machientje :)

Dankjewel, altijd fijn om te horen! 

Link naar reactie

Vandaag weer even wat gesleuteld en de startmotor, tank meter en toeter doen het weer.
Enige probleem is dat de toeter niet meer uit gaat:D, knipperlichten doen het ook niet goed dus er moet zeker nog wat gebeuren.

De topsnelheid is wel terug, op een testrondje 75 aangetikt dus Brum is weer helemaal terug!
Grotere vario of koppeling poulie gaat lastig worden denk ik, het zit namelijk best vreemd in elkaar en de vario heeft 7 rolletjes ipv 6.
Ik had 6gr rolletjes die ik wilde proberen maar dan heb ik er een te weinig en mengen kan helaas ook niet. 

aangepast door Davon
Link naar reactie

Vespa PK50xl automaat variorollen PK50XL  € 20,00
https://link.marktplaats.nl/m1751180959

 

Echt wel knap die 75km/u. Is dat op de teller of op gps? Ik denk dat ik een 75cc kitje in huis moet halen. Of je weegt zelf misschien maar de helft van wat ik weeg 😆 Carbu 16.12 of 16.14?

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Om eerlijk te zijn weet ik niet welke carb het is, ik weeg 64kg dus dat helpt ook wel XD.
De teller is bij 50km/u perfect en toen ik 15 was heb ik hem zelfs een keer net over de 80 gehad, maar ik heb nu wat meer mechanische empathie dus zo lang klimmen naar de 80 doe ik niet meer denk ik. 

Die andere rolletjes zijn wel interessant inderdaad.

aangepast door Davon
Link naar reactie

@Ed75 Ik zag trouwens op een andere post dat je 16x13 rolletjes had gemonteerd in je Automatica, hebben deze geen ruimte om iets heen en weer te bewegen of passen ze wel mooi?
Zelf zat ik te denken om naar 5gr te gaan omdat jij 4gr op een 50cc had/hebt.
Als ik een beetje info zou mogen over hoeveel meer toeren die pakt, wat er met de topsnelheid gebeurt (die gaat nog wel eens omlaag) en hoe het rijdt zou mooi zijn.

Link naar reactie

Met lichtere rolletjes merk je echt wel een snellere acceleratie, dat is wat ik wou bij mijn slome 50cc. De top bleef naar mijn gevoel gelijk, misschien net iets trager bereikt met de lichte rolletjes.

Die 16x13 rolletjes heb ik maar even gehad en toen weer snel terug gegaan naar 15x15 rolletjes, omdat er toch na een tijdje eentje was gaan dwarsliggen.

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Vandaag heb ik de nieuwe rolletjes getest op Brum, ze waren volgens de verkoper 19gr alles bij elkaar dus 2,7gr per rol.
Dit is voor mooi net te licht want ik heb het idee dat'ie meer toeren aan het maken is dan echt de power gebruiken, jammer dat je niet kan mixen.
(Dit is met een 75cc en sito plus.)

Dat gezegd is de 0-30 tijd wel veel minder en nadat bij de 40 de koppeling helemaal open gaat maakt hij even veel toeren als normaal.

Brum kan nog wel gebruik maken van een iets langere varioriem, die komt namelijk net niet bovenin de vario of onderin de koppeling.

Link naar reactie

Van langere riemen heb ik nog niet gehoord, ik weet wel dat er 2 soorten breedtes zijn in vario riemen voor de pk50 automaal, namelijk:

  • 15.0 x 621 mm
  • 16.3 x 621 mm

Ik vermoed dat met een verschil in de breedte van een riem de riemschijven eerder/later aan hun minimum/maximum zitten wat zal resulteren in een betere acceleratie, of een hogere top (1 van de 2)

Link naar reactie

Als de riem niet helemaal bovenin de vario en ook niet onderin de koppeling komt helpt een iets langere riem.
Als je een veel te korte riem monteert verminder je de hoeveelheid mogelijke variatie, een te lange riem doet dit echter ook.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Een tragisch momentje voor Brum, hij is zo te zien niet voor de eerste maar wel de laatste keer warm gelopen.
Het was op de terugweg van een hele lange rit gebeurt met de wind vol op de neus, bij nader inzien kan er ook wel een grotere sproeier in...

Morgen hoop ik naar een brommerzaak te gaan voor een hoonbeurt en een overmaat zuiger want hij is nog wel te redden denk ik.
Klopt het trouwens dat de kop geen squishband heeft?

562372957_ripcilinderbrum.thumb.jpeg.9e3bca717715506e38245a4fed8d9cfb.jpeg231694534_ripbrumzuiger.thumb.jpeg.00128f66d4df8fdca50a4b94f6f3644c.jpeg

aangepast door Davon
Link naar reactie

Heb je die 75cc zuigers dan in overmaat? Dacht dat deze alleen in standaard 47mm te krijgen zijn.

De kop moet altijd worden aangepast zodat je squish in orde is. Ben ook benieuwd hoe je zuigerkop eruit ziet. Sip verkoopt trouwens een plug&play cilinder kop voor de 75cc kit.

Let op dat je de jet flink moet vergroten bij gebruik van de standaard carb, hangt er trouwens ook vanaf welke type carb je hebt gemonteerd (verschil in carb luchtinlaat/venturi). De koeling is al niet optimaal van een automatica dus de 75cc loopt snel warm als deze hoog belast worden.

Link naar reactie

De kop heeft geen extra schade opgelopen door dit akkefietje maar onder al het roet zat een heel erg beschadigde kop en zuiger, ik verdenk daarom dat dit zo het blokje in is gegaan aangezien ik geen stuk zuigerveer of wat dan ook mis en het carter heel schoon is (zou me niks verbazen helemaal als ik kijk bij wie hij vandaan komt).
Het is de eerste keer dat ik hem open heb dus ik ga nog zeker even onderzoeken.

De zuiger zag er niet heel apart uit dus als ze op elkaar lijken lijkt het me goed. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...