Ga naar inhoud
Vespaforum.be

kleine actieradius met pk50xl


Thompje

Aanbevolen berichten

Beste leden,

na alle problemen aan m’n eerste pk te hebben opgelost heb ik nog een laatste probleem waar ik de oplossing niet van kan vinden. Ik heb het sinds het begin gehad.. De titel verraad het al, m’n actieradius vind ik behoorlijk klein. Als ik op andere topics lees zie ik dat mensen ongeveer van 2,1L/100KM rijden tot 3,1/100Km.. Nou weet ik uit m’n hoofd niet wat ik op 100Km rijd, maar met een volle tank, 5L, rijd ik Max 50km.. Dat vind ik echt weinig. Mijn vraag is dus, zie ik dit verkeerd en is dit standaard, of is er iets mis? Ik dacht namelijk eerst dat t met inrijden te maken had maar t probleem blijft. 
 

even voor de duidelijkheid, dit is mijn setup:

standaard krukas

DR 50cc

standaard 16/10 carb

en sito plus uitlaat.. 
mn bandenspanning is goed en weeg zelf 60 kilo, dus dat zijn factoren die weggestreept kunnen worden lijkt me.. Of zie ik iets over t hoofd?

aangepast door Thompje
Link naar reactie
1 uur terug, Thompje zei:

Bedoelt u of ik die heb aangedraaid? En scheelt dat in verbruik? Haha weer wat geleerd🙂

Nee, maar als de oliekeerring lek is langs de koppelingszijde kan er benzine via daar naar de versnellingsbak wat je overmatig verbruik kan verklaren. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
1 uur geleden, nero zei:

Nee, maar als de oliekeerring lek is langs de koppelingszijde kan er benzine via daar naar de versnellingsbak wat je overmatig verbruik kan verklaren. 

Groetjes, nero. 

Ah zo.. Ja ik heb die keerring pas vervangen dus die zal t niet zijn denk ik. Ik moet binnenkort toch m’n versnellingsbakolie verversen dus dan ga ik meteen kijken.. Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

er zitten 4 versnellingen op he ;), brengt het toerental wat omlaag. Verder, hoe weet je dat het bij 50km op is. Via je teller, klopt dat wel. 

Link naar reactie
42 minuten geleden, Daan zei:

er zitten 4 versnellingen op he ;), brengt het toerental wat omlaag. Verder, hoe weet je dat het bij 50km op is. Via je teller, klopt dat wel. 

Ja ik rijd af en toe ritten van 20 km, dat weet ik omdat ik dat zie op Google Maps🙃, en als ik dan heen en terug ben geweest moet ik al bijna tanken.. Dus rond de 50, soms 60.. Ja als ik t toerental omlaag breng dan is t ook niet echt bevorderlijk voor de doorstroming van t verkeer, want hij gaat al zo hard😁

Link naar reactie
21 uur geleden, Erikje zei:

Dat is wel heel veel @Thompje. Ik denk ook aan een lekkage. De keerring wellicht niet goed vervangen? 1 op 10 voor een Pk50 met 16/10 carb en 50cc is echt een hoog verbruik.

Tja misschien dan toch wel.. Ik heb t met m’n vader samen gedaan, en die is behoorlijk perfectionistisch haha, dus ik geloof wel dat die keerrring goed zit eigenlijk😅. Maar voor ons was t de eerste keer sleutelen aan een Vespa, dus misschien toch iets niet goed gedaan. Ik moet wel zeggen, maar dat is een ander probleem denk ik, dat mijn gasrespons “vaag” is. Dus zeg bij 5% gas geven gaat ie prima, maar wil ik harder optrekken en ga dus van 5% naar 50% dan lijkt alsof ie verzuipy, en dan moet ik vol gas geven wil ik m daaruit halen.. Dus ik moet ook eigenlijk altijd vol gas rijden om m vooruit te laten gaan.. Daae gaat je actieradius natuurlijk ook mee omlaag maar voordat dat probleem er was was de actieradius al laag.. 

Dus ik heb ook t idee dat er iets niet goed zit met m’n carb. En dat gekke gasrespons probleem is eigenlijk gekomen nadat ik m ultrasoon heb gereinigd. Kan dat m in de afstelling zitten of is de carb gewoon “op”?

Link naar reactie

Hoe ziet je bougie eruit ? 

Doe de luchtfilter er eens af en houd je hand er eens voor als hij loopt, heb je veel " spitback"  ? 

Meet met voelermaat een hoeveel speling je hebt bij je inlaatvlak. 0.05 mm is prima  >  0.010 is te veel

 

gr

 

Link naar reactie
15 uur geleden, Adrian zei:

Hoe ziet je bougie eruit ? 

Doe de luchtfilter er eens af en houd je hand er eens voor als hij loopt, heb je veel " spitback"  ? 

Meet met voelermaat een hoeveel speling je hebt bij je inlaatvlak. 0.05 mm is prima  >  0.010 is te veel

 

gr

 

Volgens mij is de bougie redelijk bruin, ik heb lang niet meer gekeken.. En is spitback benzine die door de luchtfilter naar buiten gaat? Of is dat iets anders? En bedoelt u met inlaatvlqk de plaats waar de inlaat tegen t blokje komt?

 

bedankt voor de tips in ieder geval, ik zal binnenkort eens even kijken!

Link naar reactie
Op 20/10/2021 om 13:57, Thompje zei:

Ik moet wel zeggen, maar dat is een ander probleem denk ik, dat mijn gasrespons “vaag” is. Dus zeg bij 5% gas geven gaat ie prima, maar wil ik harder optrekken en ga dus van 5% naar 50% dan lijkt alsof ie verzuipy, en dan moet ik vol gas geven wil ik m daaruit halen.. Dus ik moet ook eigenlijk altijd vol gas rijden om m vooruit te laten gaan.. Daae gaat je actieradius natuurlijk ook mee omlaag maar voordat dat probleem er was was de actieradius al laag.. 

Dus ik heb ook t idee dat er iets niet goed zit met m’n carb. En dat gekke gasrespons probleem is eigenlijk gekomen nadat ik m ultrasoon heb gereinigd. Kan dat m in de afstelling zitten of is de carb gewoon “op”?

Heb je de dichtingen van de carburator al eens vervangen?

Dit zijn volgens mij de beginverschijnselen van valse lucht. En meestal komt die valse lucht van een gescheurde pakking in of onder de carburator.

Je zal er dan een nog wel een beetje mee kunnen doorrijden, maar na verloop van tijd zal je enkel nog met choke kunnen rijden.

Link naar reactie
12 hours ago, Thompje said:

Volgens mij is de bougie redelijk bruin, ik heb lang niet meer gekeken.. En is spitback benzine die door de luchtfilter naar buiten gaat? Of is dat iets anders? En bedoelt u met inlaatvlqk de plaats waar de inlaat tegen t blokje komt?

 

bedankt voor de tips in ieder geval, ik zal binnenkort eens even kijken!

Spitback is het mengsel dat tijdens het gasgeven de carburateur eigenlijk de verkeerde kant op uit gaat en door het luchtfilter komt, het blokje spuugt het weg.

Het inlaatvlak is het deel van het carter dat zorgt dat de krukas de inlaat goed open en dicht kan doen en zo de stroming van mengsel regelt.
Als je aan de binnenkant van het carter om de inlaat kijkt is het niet te missen, met een foto van een leeg carter zo gevonden.

De ruimte tussen het inlaatvlak en de krukas mag natuurlijk niet te groot zijn en het inlaatvlak mag ook niet beschadigd zijn met krassen.
Door beschadigingen of speling krijg je die spitback en gaat het blokje beroerd lopen, of dit voor zo veel verbruik zou zorgen durf ik niet te zegen maar nakijken kan altijd.


 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...