Ga naar inhoud
Vespaforum.be

OLIELEK achteras Rally200


PXchris

Aanbevolen berichten

Hallo,

Even het probleem voorleggen, ik zit met een olielek aan de achteras van mijn Rally200 1976. Rond afdekkap wiel zit redelijk wat olie die zich op wiel verspreid bij rijden. Bij afnemen van de tambour is de zichtbare blauwe keerring niet vuil en binnenin is alles proper (remmen droog à binnenzijde), de olie komt zo te zien van dieper naar de voorzijde via de as... Ik weet niet direct wat het probleem zou kunnen zijn en waar het eventueel kan zitten en hoe kan dit aangepakt worden. Heeft iemand idee of zelf dit al tegengekomen, graag jullie bevindingen/feedback;) Thx.

Gr Chris

rallyas1.jpeg

rallyas2.jpeg

Link naar reactie

Wat ook nog een optie is, maar dat gaat een bak meer werk zijn (en wellicht na het vervangen van deze keerring overbodig),

maar mocht je de motor ooit reviseren, een achteras lager met plastic dichtingen aan beide kanten.

De kant waar het wiel zit laat je de plastic dichting dan zitten (aan de kant waar de olie zit verwijder je de dichting,

zodat de lagers wel gesmeerd worden door de olie in het carter), zo heb je eigenlijk een dubbele olie dichting. (door dichting in lager en de oliekeerring)

aandrijfas lager afgedicht

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ok bedankt voor de reacties, als ik goed hoor is de (blauwe) keerring het probleem... De ring zat er op die manier reeds in (dus weet niet of die juist is, vermoedelijk wel) en heb reeds een 1000km mee gereden zonder lek en daarna is die beginnen lekken aan achteras. Kan de keerring (blauwe op de foto) zonder de blok te openen dan vervangen worden? Of kan ik op die manier nog verder blijven rijden?

@speedracer: Die dichting zit dan blijkbaar iets te ver, kan die naar achter (dus dieper) 'verzet' worden...? Kwestie dat ik momenteel toch een 'oplossing' vind zonder dat de blok open moet... 

Link naar reactie

Chris, de keerring kan je er zo uithalen zonder het blok open te maken. Nu zit ze waarschijnlijk te diep in het blok, als je een nieuwe plaats niet zo diep in het blok duwen, max  1 mm dieper dan de rand of zelfs gelijk met de rand 

Ook even de keerring over de as aan de binnenkant van je remtrommel schuiven om te controleren of je wel die met de juiste binnendiameter heb, moet er lichtjes op spannen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Nog een opmerking om na te kijken , heb je de juiste remtrommel ? Is dit de originele ? Of reeds vervangen in het verleden ?

er zijn 2 verschillende voor de 2 types keerkring 1 voor de keerkring van uw model deze is normaal zeer mooi geld waar de keerkring komt , en dan is er een nieuwer model dat iets minder mooi is afgewerkt op deze plaats voor de nieuwere motoren waar de kering in de motor op de achteras zit 

grtz sidvespa 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Bedankt voor de nuttige info! ;) .. ik ga op zoek naar nieuwe keerring. Kan die momenteel niet gewoon naar buiten getrokken worden dichter bij de rand. De keerring die er nu op zit heeft maat 27(binnenmaat)-47-6. De remtrommel vermoed ik is de originele en niet vervangen geweest denk ik... (buitenmaat van de as van remtrommel is ook 27mm).  

Link naar reactie

De trommel wordt tot tegen het lager geduwd bij het aanspannen van de centraal moer. op basis van de foto is er meer dan ruimte zat, zelfs als zit de keerring zo te zien vrij diep. Kan normaliter geen kwaad. Mogelijk is het "cirkelveertje" binnenin de keerring uit z'n vatting gefloept of gebroken. It happens... Gewoon es proberen met een verse. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...