Jump to content
Vespaforum.be

Wappie, mijn eerste brommer

Davon

Recommended Posts

Laat ik mij eerst even voorstellen, ik ben Davon ik ben 17 jaar en ik heb al 2 jaar een PK50.
Deze ben ik ook al 2 jaar aan het modificeren en nu ben ik bezig met mijn eerste echte grote build, het gaat hier om,

Cilinder: polini 133 met evo kop, (word opgeboord naar 58mm)
Zuiger: Grand sport 58mm
Carb: 28mm Stage6 R/T gepolijst
Inlaat: 30mm VMC membraan inlaat
Uitlaat: Egig Python S
Koppeling: Malossi MHR Team platen met Malossi veer
Vertanding: 24/72 (2.56)
Carters zijn ook aangepast door mij

Om te bedenken dat dit allemaal begon met de goedkoopste PK50 op marktplaats is soms een beetje vreemd, mijn liefde voor PK's gaat ook goed gepaard met mijn liefde voor pk's en koppel.😅 
Dat vind ik ook mooi aan deze blokjes, die nieuwe Derbi's komen pas tot leven boven de 10k toeren en deze dingetjes maken bij stationair al veel koppel.

Ik heb het blokje bijna dicht, had hem al dicht kunnen hebben maar ik had de krukas lagers verkeerd om en met de keerring eruit halen ging deze kapot... maarja toen kon ik ook gelijk een goed handvat voor het snelgas bestellen.

Verdere updates en vragen zal ik hier posten, stel ik doe wat verkeerd op zowel het forum als met de brommer hoor ik het graag!

Hier nog een foto van Wappie toen die een 125 ET3 cilinder had vorig jaar

wappie 125.jpeg

Edited by Davon
  • Like 2

Ik heb ook gelijk een vraag, mijn blok zit nogal scheef in het frame, als je van achter kijkt zit het wiel niet recht omhoog, dit zag ik gister ook bij een andere PK50 maar wel veel minder.
Kan ik hier wat aan doen of is dit gewoon iets dat Wappie altijd zal houden?

22 minutes ago, nero said:

Best de ophangingsrubber(s) van de motor vervangen, de wegligging zal ook verbeteren.

Groetjes, nero. 

daar ga ik dan zeker nog even naar kijken, thx.

Dat zijn behoorlijk wat PK's voor een PK!

De ophangrubbers is een typisch vespa probleem, motor hangt aan 1 zijde dus daar meer gewicht dan op de ander, na verloop van tijd gaat hij dus aan 1 kant meer hangen.

1 uur geleden, Davon zei:

Om te bedenken dat dit allemaal begon met de goedkoopste PK50 op marktplaats is soms een beetje vreemd, mijn liefde voor PK's gaat ook goed gepaard met mijn liefde voor pk's en koppel.😅 
Dat vind ik ook mooi aan deze blokjes, die nieuwe Derbi's komen pas tot leven boven de 10k toeren en deze dingetjes maken bij stationair al veel koppel.

Koppel en Topspeed zal wel geen probleem zijn bij 10K RPM :D 

image.png.65f6cb4e046d3f825593addcd18d055f.png

• Like 1
  • Haha 1
7 minutes ago, Vespaciao said:

Welkom Davon...zeg nooit meer "brommer" tegen een Vespa (= grote heiligschennis...en dan zal er "een vloek" op je neerdalen ;):D )

Succes met de "bouw en knutselwerken" aan je PK 50...

vespa_2_by_spacetwister_dyexl3-250t.jpg

Haha ik zal erop letten!

1 hour ago, Frederik9111 said:

Koppel en Topspeed zal wel geen probleem zijn bij 10K RPM :D 

image.png.65f6cb4e046d3f825593addcd18d055f.png

Ik hoopte de 120km/u al te halen maar ik wist niet zeker of ik dat ging redden, maar nu ik die grafiek zie begint het wel te kriebelen!
Dus het volgende op de lijst is de voorrem eindelijk een revisie geven en een anti-dive setje op de voorvork zetten

Ondertussen heb ik snelgas gemonteerd en ben ik erachter gekomen dat ik de verkeerde vertanding heb vermeld, ik heb namelijk wel 2.56 vertanding maar dat is 27/69, 24/72 is 3.00.
Aangezien Wappie bij 8k toeren waarschijnlijk de meeste pk's kan leveren en dat bij 114 is komt het wel goed met 120 halen denk (hoop) ik. 

On 10/8/2021 at 9:50 PM, Frissenappel said:

Jep, nog 3 complete.

1x pk125 met lml setup 

2x zip 2000 aangepast voor Smallframe

Ooeeh dat klinkt wel heel mooi, en met deze snelheid zijn goede remmen wel handig.
Moet op die zip voorvork ook een zip velg of nog wel de normale velgen?

Op 11/10/2021 om 19:07, Davon zei:

Ooeeh dat klinkt wel heel mooi, en met deze snelheid zijn goede remmen wel handig.
Moet op die zip voorvork ook een zip velg of nog wel de normale velgen?

zip velg, heb je ineens een tubeless velg.

Wordt in de racerij vaak gedaan. is goedkoper dan een px ombouw en stuurt nog 'korter'.

R.jpeg

• Like 1

Vandaag ben ik weer verder gegaan ondanks een flinke verkoudheid en de carters zijn dicht.
De krukas centreren was nog wel een dingetje maar na wat timmer werk hoorde ik alles mooi klikken en draaide het soepel.
Toen ik de vertanding er in ging zetten zag ik dat een kant scheef afloopt, dit moet want anders lopen de tandjes tegen het carter, nu past het net XD.

Normaal vind ik de koppeling heel lastig om te monteren maar dit keer had ik hem in een keer erop, als ik dit tempo voort kan zetten ben ik snel klaar!
Natuurlijk lukte dit niet want ik ben de drukgroep kwijt:D, ik had hem bij de koppeling deksel liggen dacht ik, blijkbaar niet...165904321_vertandingwappie.thumb.jpeg.bbcac9790b21801fce78397913782864.jpeg

Hier nog een foto van hoe krap het zit. (dit was even om te kijken of het past, zit nu wel goed)