Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wappie, een verhaal apart


Davon

Aanbevolen berichten

11 hours ago, Davon said:

Nou het is weer zo ver, ik heb een heel speciaal probleem.
Ik weet niet hoe het komt maar het kickstart tandwiel zit eigenlijk net te laag om het tandwiel van de eerste versnelling te kunnen pakken, ook met de carters in elkaar gaat het niet goed.
De tanden van het kickstart tandwiel gaan net onder de tanden van de versnelling door en komen dus niet in het gat tussen de tanden.

Alles zit in nieuwe lagers en er zit geen speling of wat dan ook op de assen.
Dit is de eerste keer dat dit probleem voorkomt en ik heb dit blokje al heel vaak uit elkaar gehad.

Alle suggesties zijn welkom!

 

Je hebt wel de veer ertussen gedaan? 🤐

Link naar reactie
2 hours ago, Niels_1977 said:

Je hebt wel de veer ertussen gedaan? 🤐

ja zeker, het tandwiel komt ook wel gewoon naar voren enzo maar zit gewoon niet op de goede plek om aan te grijpen.

aangepast door Davon
Link naar reactie

Ik heb inderdaad een ander tandwiel, een met 10 tandjes ipv... 16 dacht ik.
Het stukje dat moet aangrijpen is dezelfde maat en ook met het oude tandwieltje heb ik dit probleem.
Ze komen ook op precies hetzelfde punt uit dus wat er mis gaat is voor mij een raadsel.

aangepast door Davon
Link naar reactie
  • 3 weken later...

De laatste tijd heb ik genoeg karma opgebouwd door Brum goed te verzorgen denk ik want vandaag heb ik de carters van Wappie weer eens op elkaar gezet en het loopt nu perfect...

Geen idee wat er verkeerd is gegaan maar mij hoor je niet klagen!

Link naar reactie
On 9/27/2021 at 7:04 PM, Vespaciao said:

Welkom Davon...zeg nooit meer "brommer" tegen een Vespa (= grote heiligschennis...en dan zal er "een vloek" op je neerdalen ;):D )

Succes met de "bouw en knutselwerken" aan je PK 50...

vespa_2_by_spacetwister_dyexl3-250t.jpg

Nog een vraagje, om deze vloek toch eindelijk te verbreken wil ik de naam van dit topic veranderen maar ik kan nergens meer ontdekken waar dat kan.😅

Link naar reactie
On 12/21/2021 at 8:59 AM, Sjoerdo said:

Even kijken of ik dit begrijp, je kickstarteras met tanden pakt niet op je eerste versnelling. Maar dat moet toch ook niet? Hij moet onder je eerste versnelling zitten en op het moment dat je trapt grijpt hij dat speciale kickstarter tandwiel (stervormig met op de zijkant uitstekende tandjes).

http://i854.photobucket.com/albums/ab109/pajd210/Photo0437.jpg

Wow nu ik deze foto bekijk zie ik dat het compleet anders werkt dan in mijn hoofd, ik had hier kats overheen gelezen... 

Maarja in de tussentijd heb ik dingen aan het frame en de voorvork gedaan waardoor het iets minder suïcidaal word allemaal dus dat is ook wel goed. 

Link naar reactie
  • 8 maanden later...
  • 3 maanden later...

Na een lange tijd weer een update over Wappie!

Na alles op het nieuwe blokje te hebben aangesloten en een paar rondjes gereden te hebben kwam ik achter een best serieus maar ook grappig probleem.
Elke moer of bout die niet geborgd zit trilt los, dus de Vespa demonteert zichzelf tijdens het rijden XD.
Als dit met het standaard gebeurd is niet zo erg maar bij het nakijken van alle bouten was ik er achter gekomen dat de vering achter bovenaan helemaal los was en onder bijna... 

Toen alle bouten vast bleven zitten, het blokje ingereden was en ik de bakolie ververst had was het eindelijk tijd om een dagje echt gas te geven.
En frissenappel je hebt echt een fantastisch blok gebouwd, het voorwiel is in de 1ste en 2de versnelling amper op de grond te houden en het klinkt fenomenaal!
Het doel was om de 120km/u te bereiken en als kers op de taart komen de eerste metingen uit op 128km/u GPS:D.

Nu nog een paar vraagjes,

Kan ik de titel van m'n topic nog veranderen?
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat als je een Vespa een brommer noemt dat je vervloekt word, nu het zo goed gaat wil ik er alles aan doen dat het zo blijft.

Een probleem met de koppeling,
Al bijna mijn hele Vespa carrière heb ik het probleem dat de koppeling blijft slepen, ik heb hem afgesteld met minimale speling maar het lijkt wel of de hendel niet genoeg bereik heeft.
Als iemand een idee heeft om dit op te lossen zou heel mooi zijn, ik verwacht (en hoop) dat het niet een al te serieus probleem is maar het moet wel opgelost worden.

En als laatste moet ik toch een keer gaan kijken voor schijfremmen en/of een betere voorvork, als iemand nog wat heeft heer ik het graag. 


Tot slot nog even 2 fotootjes.
Optisch is er nog veel dat ik wil veranderen, maar nu is het tijd even lekker te genieten!  


    a7ba8223-e157-4b9f-9433-2859bb4a3f42.thumb.jpg.3c4fff2c4dd4426a205f83b4574f1419.jpg            a0d7d888-2895-4585-986e-2d5d97bbb157.thumb.jpg.ae8c233c5187720684977e7b6bef9ce0.jpg

  • Like 3
Link naar reactie

via ali xpress van die verstelbare koppeling en remhendels kopen 🤣. en ik hoor nog wel een dat een xl2 koppelingsdeksel anders is als een xl1 

Link naar reactie
  • dave wijzigde de titel naar Wappie, een verhaal apart
Op 25/1/2023 om 20:20, Davon zei:

Al bijna mijn hele Vespa carrière heb ik het probleem dat de koppeling blijft slepen, ik heb hem afgesteld met minimale speling maar het lijkt wel of de hendel niet genoeg bereik heeft.

Je bedoeld dat als je de koppelingshendel niet inknijpt (gekoppelde situatie) de koppeling iets doorslipt? En voel je dit tijdens het rijden of kickstarten?
Als dit het probleem is kan je proberen met een dikkere pakking of zelfs een spacer meer ruimte te creëren bij de drukpen zodat de pen en koppeling vrij lopen in gekoppelde toestand.

Spacer:

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/spacer-koppelingsdeksel_90898200?cr=6a482150-5343-4aeb-a22a-3163a3fb173d&gclid=EAIaIQobChMIjoChlars_AIV3AMGAB1QRAuaEAQYASABEgI7ffD_BwE

  • Like 2
Link naar reactie

ah joh! remmen is voor losers 😂 

met de spacer komt de drukpen minder diep en slipt hij dus meer. je zo eens een nieuwe drukpen, drukplaat en koppelingshevel proberen. Misschien zit daar nog wat winst in

Link naar reactie
On 1/29/2023 at 9:14 AM, Pilaf said:

Je bedoeld dat als je de koppelingshendel niet inknijpt (gekoppelde situatie) de koppeling iets doorslipt? En voel je dit tijdens het rijden of kickstarten?
Als dit het probleem is kan je proberen met een dikkere pakking of zelfs een spacer meer ruimte te creëren bij de drukpen zodat de pen en koppeling vrij lopen in gekoppelde toestand.

Spacer:

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/spacer-koppelingsdeksel_90898200?cr=6a482150-5343-4aeb-a22a-3163a3fb173d&gclid=EAIaIQobChMIjoChlars_AIV3AMGAB1QRAuaEAQYASABEgI7ffD_BwE

Nee het is juist dat hij niet helemaal ontkoppelt, als ik de koppelingshendel inknijp en hem in de versnelling tik slaat het beestje af of gaat hij er vandoor.
Het is net of die maar half ontkoppelt want als ik tijdens het rijden de koppeling in trek en gas geef is het zeker geen vaste verbinding en kan ik ook tot stilstand komen maar dat is wel met het nodige vechten en heb ik ook geen 2de keer gedaan.

Link naar reactie

Verkeerd begrepen, ik raakte in de war door het woord slepen. Spacer tussen carter en deksel maakt het dan idd alleen maar erger.

Zoals Daan al eerder zei, heb je al naar de koppelingsarm en vinger gekeken.
1DB9AE59-8E57-48BF-BB23-53D15E4D64CF.thumb.jpeg.f49ca3c390d10319899124e5db1db455.jpeg

Ik heb die wel eens zo uitgesleten gezien (de connectie tussen arm en vinger) dat bij de 1e 10mm beweging van de arm er bij de drukpen niets gebeurde. Na vervanging van beide onderdelen had ik weer het volledige bereik van aangrijpen tot vol ontkoppelen. Je hebt ook een set te koop waarbij de connectie arm-vinger vertand is en in de “tuning” collectie zijn ook verlengde drukpennen te krijgen. Misschien eens in die hoek kijken aangezien het een makkelijke modificatie is.

Link naar reactie
Op 25/1/2023 om 20:20, Davon zei:

... maar het lijkt wel of de hendel niet genoeg bereik heeft.

Zeker dat de koppelingsgaine gewoon niet te lang is? Je verliest dan 'travel distance' door dat de binnenkabel zich in de buitenkabel recht trekt.

Een Polini XL2/HP koppelingsdeksel wil wel eens helpen. Mits een strak afgestelde kabel kan je'r zelfs voor kiezen om toch de 50cc positie te nemen (voldoende kabel travel, makkelijker af te stellen en minder hard knijpen vooraan).

image.png.1bbe2d67588a553ae1b73f2d4ec6d762.png

Link naar reactie
2 hours ago, Frederik9111 said:

Zeker dat de koppelingsgaine gewoon niet te lang is? Je verliest dan 'travel distance' door dat de binnenkabel zich in de buitenkabel recht trekt.

Een Polini XL2/HP koppelingsdeksel wil wel eens helpen. Mits een strak afgestelde kabel kan je'r zelfs voor kiezen om toch de 50cc positie te nemen (voldoende kabel travel, makkelijker af te stellen en minder hard knijpen vooraan).

 

Ik ben niet helemaal zeker over wat je bedoelt met ''koppelingsgaine'' maar ik weet denk ik wel waar ik moet zoeken naar het probleem.
Een nieuwe binnen/buitenkabel en het verstel mechanisme netjes origineel maken doet misschien al een hoop.

Stel dit is niet genoeg ga ik kijken voor een XL2 deksel.

Link naar reactie

“Gaine” Is idd schoon Vlaamse voor “buitenkabel” 🙂

Als er een 4-plaats of XL2-multispring koppeling in zit, heb je eigenlijk sowieso een XL2-deksel nodig. Die van Polini hebben een iets langere arm als bijkomend voordeel. 

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Nice!

De koppeling dacht ik mij te herinneren een custom multispring van LordHelmchen van op het GSF icm met een nieuw Fabbri platensetje.

Die combo zou wel 17-18pk moeten houden, ook zonder XL2 deksel.

Kijk je kabel nog eens na, en dan vooral wanneer de pen contact maakt met de drukplaat. dit zou na +-2mm al moeten zijn.

 

Als je er niet uitkomt stuur je maar een pb, dan kijken we wel even.

aangepast door Frissenappel
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...