Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wappie, een verhaal apart


Davon

Aanbevolen berichten

Laat ik mij eerst even voorstellen, ik ben Davon ik ben 17 jaar en ik heb al 2 jaar een PK50.
Deze ben ik ook al 2 jaar aan het modificeren en nu ben ik bezig met mijn eerste echte grote build, het gaat hier om,

Cilinder: polini 133 met evo kop, (word opgeboord naar 58mm)
Zuiger: Grand sport 58mm
Carb: 28mm Stage6 R/T gepolijst
Inlaat: 30mm VMC membraan inlaat
Uitlaat: Egig Python S
Koppeling: Malossi MHR Team platen met Malossi veer
Vertanding: 24/72 (2.56)
Carters zijn ook aangepast door mij

Om te bedenken dat dit allemaal begon met de goedkoopste PK50 op marktplaats is soms een beetje vreemd, mijn liefde voor PK's gaat ook goed gepaard met mijn liefde voor pk's en koppel.😅 
Dat vind ik ook mooi aan deze blokjes, die nieuwe Derbi's komen pas tot leven boven de 10k toeren en deze dingetjes maken bij stationair al veel koppel.

Ik heb het blokje bijna dicht, had hem al dicht kunnen hebben maar ik had de krukas lagers verkeerd om en met de keerring eruit halen ging deze kapot... maarja toen kon ik ook gelijk een goed handvat voor het snelgas bestellen.

Verdere updates en vragen zal ik hier posten, stel ik doe wat verkeerd op zowel het forum als met de brommer hoor ik het graag!


Hier nog een foto van Wappie toen die een 125 ET3 cilinder had vorig jaar

wappie 125.jpeg

aangepast door Davon
  • Like 2
Link naar reactie

Ik heb ook gelijk een vraag, mijn blok zit nogal scheef in het frame, als je van achter kijkt zit het wiel niet recht omhoog, dit zag ik gister ook bij een andere PK50 maar wel veel minder.
Kan ik hier wat aan doen of is dit gewoon iets dat Wappie altijd zal houden?

Link naar reactie
1 uur geleden, Davon zei:

Om te bedenken dat dit allemaal begon met de goedkoopste PK50 op marktplaats is soms een beetje vreemd, mijn liefde voor PK's gaat ook goed gepaard met mijn liefde voor pk's en koppel.😅 
Dat vind ik ook mooi aan deze blokjes, die nieuwe Derbi's komen pas tot leven boven de 10k toeren en deze dingetjes maken bij stationair al veel koppel.

Koppel en Topspeed zal wel geen probleem zijn bij 10K RPM :D 

image.png.65f6cb4e046d3f825593addcd18d055f.png

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
7 minutes ago, Vespaciao said:

Welkom Davon...zeg nooit meer "brommer" tegen een Vespa (= grote heiligschennis...en dan zal er "een vloek" op je neerdalen ;):D )

Succes met de "bouw en knutselwerken" aan je PK 50...

vespa_2_by_spacetwister_dyexl3-250t.jpg

Haha ik zal erop letten!

 

1 hour ago, Frederik9111 said:

Koppel en Topspeed zal wel geen probleem zijn bij 10K RPM :D 

image.png.65f6cb4e046d3f825593addcd18d055f.png

Ik hoopte de 120km/u al te halen maar ik wist niet zeker of ik dat ging redden, maar nu ik die grafiek zie begint het wel te kriebelen!
Dus het volgende op de lijst is de voorrem eindelijk een revisie geven en een anti-dive setje op de voorvork zetten

Link naar reactie

Ondertussen heb ik snelgas gemonteerd en ben ik erachter gekomen dat ik de verkeerde vertanding heb vermeld, ik heb namelijk wel 2.56 vertanding maar dat is 27/69, 24/72 is 3.00.
Aangezien Wappie bij 8k toeren waarschijnlijk de meeste pk's kan leveren en dat bij 114 is komt het wel goed met 120 halen denk (hoop) ik. 

Link naar reactie
On 10/8/2021 at 9:50 PM, Frissenappel said:

Jep, nog 3 complete.

1x pk125 met lml setup 

2x zip 2000 aangepast voor Smallframe

Ooeeh dat klinkt wel heel mooi, en met deze snelheid zijn goede remmen wel handig.
Moet op die zip voorvork ook een zip velg of nog wel de normale velgen?

 

Link naar reactie
Op 11/10/2021 om 19:07, Davon zei:

Ooeeh dat klinkt wel heel mooi, en met deze snelheid zijn goede remmen wel handig.
Moet op die zip voorvork ook een zip velg of nog wel de normale velgen?

 

zip velg, heb je ineens een tubeless velg.

Wordt in de racerij vaak gedaan. is goedkoper dan een px ombouw en stuurt nog 'korter'.

R.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

Vandaag ben ik weer verder gegaan ondanks een flinke verkoudheid en de carters zijn dicht.
De krukas centreren was nog wel een dingetje maar na wat timmer werk hoorde ik alles mooi klikken en draaide het soepel.
Toen ik de vertanding er in ging zetten zag ik dat een kant scheef afloopt, dit moet want anders lopen de tandjes tegen het carter, nu past het net XD.

Normaal vind ik de koppeling heel lastig om te monteren maar dit keer had ik hem in een keer erop, als ik dit tempo voort kan zetten ben ik snel klaar!
Natuurlijk lukte dit niet want ik ben de drukgroep kwijt:D, ik had hem bij de koppeling deksel liggen dacht ik, blijkbaar niet...165904321_vertandingwappie.thumb.jpeg.bbcac9790b21801fce78397913782864.jpeg

Hier nog een foto van hoe krap het zit. (dit was even om te kijken of het past, zit nu wel goed)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vandaag heb ik heel goed nieuws en heel slecht nieuws!

Het blokje voor Wappie zat namelijk goed in elkaar, tijdens het inrijden leverde hij hij meer koppel en pk's dan de vorige setup (tenminste zo voelde het).
Toch was het na een hele mooie +-120km gedaan met de pret, het spietje bij het vliegwiel vond het allemaal wat te zwaar en had besloten uit het leven te stappen.
Dat een spietje kapot gaat is geen ramp maar als die de spiebaan meeneemt word je weekend toch een stukje minder leuk.

Dus nu ga ik kijken naar een andere krukas, misschien iets langere slag zodat de poorten bij BDC helemaal open gaan.

Niet de update die ik wilde geven maar de radio stilte moest verbroken worden XD.

Link naar reactie

Als je een nieuwe krukas koopt, zorg wel met slijppasta voor dat het vliegwiel en krukas mooi “matchen” en dat je het vliegwiel goed op  moment zet. Vaak breken de spietjes omdat een van beide niet goed is gedaan, het gehele moment komt dan op de spie en dat vinden ze niet lekker.

  • Like 2
Link naar reactie

Op de 100% nieuwe krukassen die ik het afgelopen decennium al gemonteerd heb, heb ik tot nog toe nul komma nul keer slijppasta gebruikt. Als je krukas en vliegwiel niet matchen is 1 van beiden van slechte kwaliteit, versleten of gecorrodeerd (en dus best te vervangen als je een betrouwbaar blok wil). Tenzij er diamantpoeder in zit slijp je m.i. gehard metaal ook niet meer weg dan wat fijne braampjes of corrosie. I’m not a believer. 🙂 

Link naar reactie

Okay dan kijk ik m'n vliegwiel nog wel een keer goed na en zet ik de moer goed op moment, moet ik alleen nog even weten precies hoeveel NM.
Dit is de eerste keer dat dit gebeurt dus ik denk dat mijn nogal lakse omgang met moeren op moment vast zetten eindelijk voor problemen heeft gezorgd met deze best serieuze setup.

Eerst een momentsleutel gaan halen dus!

Link naar reactie

Vliegwiel voor de PK tussen de 45 en 50Nm (pagina 61: https://www.scooterhelp.com/manuals/pk.service.manual/pk.service.manual.r.pdf)

Of je wel of niet met slijppasta aan de gang gaat is dus persoonlijk, doe je het wel dan is Holts VG4RA een goede pasta. Doe het zelf wel altijd om het metaal op te frissen en de imperfecties weg te slijpen, zeker als je het oude vliegwiel gaat gebruiken op een nieuwe krukas. Gebruik deze pasta ook om kleppen te slijpen dus qua werking op gehard staal zit het wel goed.

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt!
Ik zit toch te twijfelen om over te gaan op VMC ontsteking dus misschien doe ik dat wel gewoon als het vliegwiel niet lekker is. 

Edit: VMC ontsteking is besteld, het kon wel een opfrisser gebruiken allemaal en dan is het gewoon in een keer goed

aangepast door Davon
  • Like 1
Link naar reactie

...Ter info

Dit is mijn ervaring met vmc, en ik zou dat nu niet direct meer bestellen voor mijn eigen vespas. Nogmaals mijn ervaring , mischien ben ik de enige en is het fantastisch spul.

Ik heb laatst een VMC 19mm ontsteking moeten steken voor iemand  en dat paste van geen kl*ten.

(O ja , je hebt dan ook nog een speciale vliegwieltrekker nodig.)

Stator raakte het vliegwiel aan de binnenkant en niet zo een klein beetje. De magneten staken er allemaal op verschillende hoogte in.

Heb de binnenkant moeten laten afdraaien tot het wel paste . 

Eenmaal gemonteerd vond ik ook dat de vespa een enorm zoemend geluid maakt als je toeren maakt , wellicht door het superlichte vliegwiel.

mijns inziens ....peanuts get monkeys

 

gr

 

  • Like 1
Link naar reactie

Dat aanlopen kan bij een Flytech ontsteking ook gebeuren, het vastzetten van de plaat binnen en binnen de inkeping laten vallen kan heel precies komen. Ook bij Pinasco heb je weer speciale tools nodig. 

 

aangepast door pdvd
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Nou het is weer zo ver, ik heb een heel speciaal probleem.
Ik weet niet hoe het komt maar het kickstart tandwiel zit eigenlijk net te laag om het tandwiel van de eerste versnelling te kunnen pakken, ook met de carters in elkaar gaat het niet goed.
De tanden van het kickstart tandwiel gaan net onder de tanden van de versnelling door en komen dus niet in het gat tussen de tanden.

Alles zit in nieuwe lagers en er zit geen speling of wat dan ook op de assen.
Dit is de eerste keer dat dit probleem voorkomt en ik heb dit blokje al heel vaak uit elkaar gehad.

Alle suggesties zijn welkom!

 

Link naar reactie

Even kijken of ik dit begrijp, je kickstarteras met tanden pakt niet op je eerste versnelling. Maar dat moet toch ook niet? Hij moet onder je eerste versnelling zitten en op het moment dat je trapt grijpt hij dat speciale kickstarter tandwiel (stervormig met op de zijkant uitstekende tandjes).

http://i854.photobucket.com/albums/ab109/pajd210/Photo0437.jpg

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...