Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Voorvork wel of niet vervangen? Advies gevraagd.


Wolly

Aanbevolen berichten

Dag,

Ik zit met een dilemma en advies is welkom! Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van deze blauwe Vespa PK50s uit 1986. Nu kan ik zelf het onderhoud niet uitvoeren en de reparateur waar ik 'm in onderhoud heb geeft aan dat er speling in de voorvork zit en dat deze versleten is en aan vervanging toe is. Op zich vertrouw ik ze wel, ze doen veel onderhoud aan oudere scooters en brommers. Nu zou een nieuwe voorvork inclusief montage 500 euro gaan kosten, inclusief lagers etc.

Mijn vraag aan jullie is, is dat de scooter waard? Ik heb de Vespa 2 jaar geleden gekocht voor 1700 euro en is daarna volledig nagekeken en heeft al het onderhoud gehad. De Vespa loopt motorisch prima, daar zit 't m niet in. Waar mijn dilemma in zit is of het de investering waard is? Wat is een Vespa PK50s in deze staat nu waard (zonder operatie) en wat is deze waard met een nieuwe voorvork?

Hebben jullie enig idee?

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Eric

IMG_6758.jpg

IMG_6759.jpg

IMG_6761.JPG

Link naar reactie

Of het de investering waard is is een vraag die alleen jij kan beantwoorden. Het is een mooie PK dus is elke reparatie het waard, maar tegen welk bedrag is iets voor jouw portemonnee want wij hebben geen idee hoe diep die is. Wat de PK nu waard is is moeilijk te zeggen omdat we helaas in een tijd leven met dagprijzen en waarin de verkoopprijs is “wat de gek er voor geeft”.

Ik ben wel verbaast over de conclusie van jouw reparateur. Is jouw voorvork krom door een ongeval? Zo nee dan is deze prima te reviseren. Er zijn lagersets voor boven en beneden (swingarm) te krijgen die je ook moet plaatsen als je een nieuwe vork koopt (worden vaak geleverd zonder). Dan komt ook de vraag, wat gaat hij nog meer vervangen want als je een goede voorvork revisie doet zijn o.a. nieuwe wiellagers, remblokken en kabels ook gebruikelijk. Zeker omdat je aangeeft dat je zelf niet gaat sleutelen zou ik wel willen weten wat hij precies met een “nieuwe” voorvork bedoeld (qua onderdelen) en welke “oude” onderdelen hij gaat overzetten. 

Ben ook wel benieuwd waar hij de speling voelt (boven of onder) en heeft hij deze conclusie getrokken nadat de vork is verwijderd of in gemonteerde toestand.

Wil niet jouw relatie met de monteur beproeven maar vind voor nu het vervangen van de vork een beetje kort door de bocht.

 

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Lijkt mij ook dat de voorvork niet snel versleten zal zijn, hooguit de lagers.

Een voorvork zal pas schade oplopen bij een ongeluk.

Als je tijdens het rijden geen onbalans merkt (stuurt bv automatisch een kant op) dan lijkt me de voorvork nog prima. 

Kan natuurlijk zijn dat het vervangen van alle lagers in uren werk zoveel kost, dat een nieuwe vork goedkoper is.

(voor een bedrijf)

Maar wellicht is er hier iemand op het forum die dit voor een netter bedrag kan doen.

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, Niels_1977 zei:

Kan natuurlijk zijn dat het vervangen van alle lagers in uren werk zoveel kost, dat een nieuwe vork goedkoper is.

Daar zat ik ook aan te denken maar als je een nieuwe voorvork (prijs tussen 200 en 300eu), lagers, kabels en klein materiaal bij elkaar op telt is 500eu incl loon weer een koopje.
Vraag daarom na wat de exacte werkzaamheden en vervangingsdelen zijn, waarschijnlijk ligt er iets compleet op de plank waardoor het qua loon aantrekkelijk is om deze in z’n geheel te vervangen.

  • Like 2
Link naar reactie

Vorken verslijten niet zo snel. Swingarmlagers ook niet. 
Gezien de blijkbaar recente restauratie lzet ik m’n geld op een onvoldoende aangespannen balhoofd. 

In jou geval zou’k maar es op zoek gaan naar een 2nd opinion.

  • Like 2
Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties. De vork is niet krom door een ongeval en er zit ook geen onbalans in. Hij liet me de speling in de swingarm zien en had het ook over het vervangen van meerdere lagers? 

Ik woon in het Oosten van Nederland (Twente) en zoals gezegd, ik ben geen expert. Verder ken ik geen mensen in mijn regio die er veel verstand van hebben, maar mogelijk weten jullie iemand?

Link naar reactie
On 9/19/2021 at 1:10 PM, Wolly said:

Bedankt voor jullie reacties. De vork is niet krom door een ongeval en er zit ook geen onbalans in. Hij liet me de speling in de swingarm zien en had het ook over het vervangen van meerdere lagers? 

Ik woon in het Oosten van Nederland (Twente) en zoals gezegd, ik ben geen expert. Verder ken ik geen mensen in mijn regio die er veel verstand van hebben, maar mogelijk weten jullie iemand?

Hallo Wolly, genoeg experts in het oosten, kijk eens op de site van Vespa Club Gelderland als het goed is hebben zij ook klus middagen. Of stuur ze een mail, vast wel iemand in de buurt die je kan helpen.

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...