Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wide frame primair vervangen: welke veren?


Sjoerdo

Aanbevolen berichten

Weet iemand of er nog ruimte moet zijn tussen de carter en de wang van het vliegwiel? viel me op dat ze hier een paperclip dikte er tussen laten:

https://www.vespaforever.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30636&whichpage=18

2013610161645_22.jpg

dit is dan wel een gewone krukas en ik heb een lange slag pinasco.

aangepast door Sjoerdo
Link naar reactie

Als jouw krukas een stootrand heeft waar het lager (binnenzijde) tegen aan komt, heb je deze "paperclip" marge automatisch. Hou je extra ruimte dan kan je lager gaan knijpen en stroef lopen als je de carter helften op moment gaat zetten. Wat Koen al zegt, na montage voorzichtig een klapje links/rechts wil dan helpen om het lager weer soepel te laten lopen.

  • Like 1
Link naar reactie

Dat hoort zo. In de “ruststand” wordt het kickstarttandwiel weggetrokken van het 1ste versnellingstandwiel. Pas wanneer de kickstarter in trapt duwen de twee kleine veertjes het tandwiel terug naar binnen en kunnen de tandjes in elkaar grijpen.

Link naar reactie

Tandjes zijn in redelijke staat, foto geeft wat vertekend beeld. Ik heb twee van die ringen beschikbaar en ze zijn identiek qua slijtage, ik heb gekeken maar SIP had die tandjes ring ook niet te koop. Zal het ermee moeten doen... Ondanks de 50 bestellingen die ik al geplaats heb voor dit project heb ik blijkbaar nooit een o ring voor de kickstarter besteld, maar weer naar sip 😑

 

  • Like 1
Link naar reactie

laatste inspectie liet zien dat het veerstje van de keerring van de krukas was gebroken, daar dus weer een nieuwe in gestoken, echter het lukt me maar niet om de as soepel door de keerring te krijgen, deze komt telkens naar buiten... het rubber eerst verwarmen?

Link naar reactie

de keerring is correct voor het blok, weet alleen niet of de pinasco krukas een andere maat nodig heeft... de oude keerring past trouwens perfect op de krukas maar daarvan is het rubber hard. ik zal de diameter van de standaard krukas even nameten en vergelijken

aangepast door Sjoerdo
Link naar reactie

De keerringlip een beetje rondom de krukas "assisteren" met een héél fijn tooltje wil wel es helpen.

Ik gebruik er een plat microschroevendraaiertje voor, al pulkend tussen krukas en keerring, terwijl ik de carter sluit. 

  • Like 1
Link naar reactie

Dit keer eerst het kick mechanisme in de vliegwiel carter helft gebouwd en daarna de helften samengevoegd. Dit leek te werken. Echter toch weer een klemmende kicker. Weer uit elkaar en in elkaar en nog steeds klemmen. Uiteindelijk een paar tikken tegen de aandrijfas en voila, kicker werkt perfect…. Rare dingen die oude blokkies… 

132C82E5-25DA-4442-B2DA-BCA68F0ED8C4.jpeg

  • Like 5
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...