Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hoelang staat jullie PX stil ?


Renny

Aanbevolen berichten

Beste,

Een klein vraagje. Hoelang kan jullie PX stil staan zonder dat hij niet meer start ?

Gebruiken jullie een druppel lader ? Wanneer ? Enkel in de winter ? Blijft die heel de winter laden bijvoorbeeld ?

Als mijn wesp stil staat heeft hij na een week moeite met te starten als hij koud heeft. Elektrisch alles ok (dus niet de batterij), maar hij slaat niet aan.

Nu is het nog zomer, maar ik vraag me af wat de winter geeft.

 

Grts,

 

Vespa GTS 125

Vespa PX125

Link naar reactie

Beste Renny, het zou kunnen dat je accu bijna op is.

De accu is gebouwd op dagelijks opladen, dus gebruik je de Vespa een paar weken niet, dan is je accu leeg.

Gebeurt dit een paar keer achter elkaar, dan is de accu kapot.

Dus het beste iig de plus en min kabel los te maken en weer vast zetten als je de scooter weer gebruikt.

Beste nog; de accu in verwarmde schuur opslaan, en op druppellader doen voordat je de scooter wil gaan gebruiken.

Wat bovendien funest is voor een accu; vorst, dus liefst vorstvrij opslaan.

  • Like 2
Link naar reactie

Een Vespa (en andere motorische objecten) kunnen jaren stilstaan en zijn daarna zonder moeite te starten mits je wat voorzorg doet. Er staat een stukje geschreven in de Vespa handleiding maar het komt op het volgende neer. Schoonmaken, roestige plekken behandelen, brandstof aftappen, motorisch hier en daar een druppel olie, wielen los van de grond en droog wegzetten.

Zelf rijd ik de carburateur ook leeg en tank altijd ethanolvrije brandstof om vocht in de tank en carburateur te voorkomen. In de wintermaanden start ik elke maand de Vespas even op.

Ik gebruik voor alle 2-wielers met een accu druppelladers. Wel haal ik in de wintermaanden de accu’s eruit (ter voorkoming van lekkage) en ze staan daarna altijd verbonden met de druppellader.

Het nu niet goed starten kunnen meerdere oorzaken hebben maar daar is meer informatie voor nodig (bouwjaar/km-ers). Start je Vespa elektrisch slecht dan kan je beginnen met de accu, start deze ook slecht met de kickstarter dan verder kijken dan de accu.

  • Like 3
Link naar reactie
15 hours ago, Renny said:

Beste,

Een klein vraagje. Hoelang kan jullie PX stil staan zonder dat hij niet meer start ?

Gebruiken jullie een druppel lader ? Wanneer ? Enkel in de winter ? Blijft die heel de winter laden bijvoorbeeld ?

Als mijn wesp stil staat heeft hij na een week moeite met te starten als hij koud heeft. Elektrisch alles ok (dus niet de batterij), maar hij slaat niet aan.

Nu is het nog zomer, maar ik vraag me af wat de winter geeft.

 

Grts,

 

Vespa GTS 125

Vespa PX125

Winter of zomer, vanaf ik meer dan een week niet reed=> druppellader. Nu ook met moto, connectie is eenvoudiger, de dag na thuiskomst steekt em in.

 

  • Like 2
Link naar reactie
11 minuten geleden, Renny zei:

Ik heb er wel 2 hé. Dan ben ik helemaal bevroren 😉

Ikke nog wa meer, gelukkig wel allemaal zonder batterij. 😂

Nee serieus, als het droog winterweer is kan het zalig rijden zijn als je goed gekleed bent. 

Groetjes, nero. 

  • Like 3
Link naar reactie

Waar het kan batterij er uit gooien, bij die GTS gaat dat niet lukken maar mag ook geen probleem zijn. Heb gedurende 7 jaar een GTS 300 gehad en 6500 km mee gereden , dus meer stilgestaan dan gereden, soms maanden zonder rijden en nooit geen problemen gehad met de batterij, 1 maal moeten aan de lader hangen na 5 maand stilstand in de winter. PX werkt perfect zonder batterij, in mijn Sprint 150 zat ook een batterij, uitgegooid, probleem opgelost. De enige die ik nog heb met batterij is de GS150 maar dat is een verhaal apart omdat ik hem zolang mogelijk origineel wil houden. Nog een goede raad , blijf weg van gel batterijen = rommel, mijn gedacht hé. 😇

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...