Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Blok V50 special (V5B3T) uit 1976 loopt niet na revisie


Hessel

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

ik heb een 50 special duits model ( dus met de knipperlichten in de handvaten) waarvan ik vorig jaar het blok heb gereviseerd. Helemaal uit elkaar en opnieuw opgebouwd met nieuwe lagers, pakkingen en keeringen. Natuurlijk ook een nieuwe koppeling en een Polini 50 snel. Carburatuer is een nieuwe dellorto 16.16. 
 

nu heb ik hem na revisie niet aan de praat gekregen, hij slaat niet aan. Er is voldoende compressie, ik heb een mooie lichtblauwe vonk en de timing staat op tijd. Nu heb ik al gezien dat ergeen benzine in de cylinder komt, bougie blijft droog. Na de Vespa een tijdje weg te hebben gezet, wil ik hem nutoch weer lopend hebben. Gisteren dus even gekeken naar de benzine toevoer. Carburateur uit elkaar en schoongemaakt, bezine uit de tank looptgewoon door. Toen toch even gekeken of er voldoende aanzuiging is bij de inlaat en dit is volgens mij niet het geval. De bezine nevelwordtdus niet aangezogen. 
 

nu is mijn vraag, waardoor wordt die aanzuiging/ vacuum gecreerd. Zijn dat de keerringen aan koppeling/vliegwiel kant? Kan het zijn dat deze nietgoed afsluiten en er geen vacuum wordt gecreerd? Wat zou het eventueel anders kunnen zijn? 
 

Hoor graag jullie ideeen.

Dank,

Hessel

Link naar reactie

Toevallig geen 20mm krukaskeerring (kant vliegwiel) gestoken ipv 19mm? 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Luchtdicht is blok compleet onder druk zetten en geen perslucht, maximaal 1 bar anders pers je de keerringen eruit.

Je kan beginnen met de uitlaat verwijderen en deze bij de cilinder afdichten (omdat het om aanzuiging gaat).

Zuiger/krukas zo zetten dat de krukaskamer gevuld kan worden met lucht.

Zelf vul ik het blok altijd via de carburateur ingang. Je kan een binnenband (met ventiel) op maat knippen (vorm van carburateur voetpakking). Op deze ventielpakking plaats/maak je een blokje in de vorm van de carburateurvoet zodat je deze met de carburateurmoeren kan aandraaien en luchtdicht maakt. Je kan nu het blok onder druk zetten dmv het ventiel en met zeepsop aan de gang op de kritische punten (pakkingen, bougie en keerringen). Aangezien jij geen aanzuiging hebt kan je de locatie waarschijnlijk wel horen lekken. Is alles luchtdicht dan kan het alleen nog de carburateur/carburateur pakking zijn.

 

  • Like 3
Link naar reactie

Zelfs als je geen aanzuiging vanuit je uitlaatpoort hebt zou er toch wel benzine in de cilinder moeten lopen als je gas geeft, of zie ik dat verkeerd. Heb het zelf regelmatig zo erg gehad dat het uit de uitlaat droop... maw woorden als je cilinder helemaal droog blijft dan komt er toch geen benzine door lijkt mij? 

 

Heb je als een geprobeerd te starten door wat benzine in het blok te gieten via het bougie gat? Kun je direct zien of de uitlaat aanzuigt als hij overslaat.

  • Like 1
Link naar reactie

Bij een 50 kan het helaas op veel plekken zitten weet ik uit ervaring.

1. aansluiting curburateur op het spruitstuk

2. spruitstuk op je cylinder 

3. Cylinderkop

4. Keering kruk as 

Allemaal even goed aandraaien en kijk even of je wel een viltenring hebt geplaatst innen spruitstuk 

Link naar reactie

Aanzuigingvia uitlaatpoort lijkt me zowieso verkeerd. Ik heb de carburateur van de inlaat afgehaald, boormachine op de vliegwielbout en draaien. Dan zou de inlaat de benzinenevel moeten aanzuigen, dus er moet zuiging zijn. Die was er niet. Dus er wordt geen vacuum gecreerd en is er iets niet dicht wat dicht moet zijn. 

Link naar reactie
13 minutes ago, Hessel said:

Aanzuigingvia uitlaatpoort lijkt me zowieso verkeerd. Ik heb de carburateur van de inlaat afgehaald, boormachine op de vliegwielbout en draaien. Dan zou de inlaat de benzinenevel moeten aanzuigen, dus er moet zuiging zijn. Die was er niet. Dus er wordt geen vacuum gecreerd en is er iets niet dicht wat dicht moet zijn. 

desalniettemin zou er dan toch benzine de cilinder in moeten lopen als je het gas geeft lijkt mij, of je vlotter zit op gesloten positie vast...

5 minutes ago, Frederik9111 said:

Piston in juiste richting gemonteerd?

heb ik inderdaad ook ooit eens gedaan met mijn v50, toe kreeg ik hem wel aan de praat maar niet op toeren en heel onregelmatig

aangepast door Sjoerdo
Link naar reactie

Klopt. Al es proberen starten met een paar shotjes remreiniger in de compressiekamer >> snel bougie erop >> kicken? Moet knallen als de ontsteking juist staat.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...