Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Problemen Motovespa 160


Niels_1977

Aanbevolen berichten

Beste allen,

Ben al tijden aan het proberen een motovespa uit 1966 netjes af te stellen, maar blijf met hetzelfde probleem zitten.

De scooter start op zich goed, maar ik heb bij keart gas constant vermoedelijk naverbranding en geen idee waar het aan ligt.

Ik vermoed als eerst de ontsteking, maar die heb ik al eens gewisseld.

Andere oorzaak heel misschien; er is iets mis met de koppeling. (meedraaiende koperen bus?)

En als laatst, wellicht nog eens een carb wissel.

Wat denken jullie dat de oorzaak is.

Opzich reageert het blok goed op gas, alleen de eerste kwart is vaak twijfelachtig.

Ben al naar kleinere stationair sproeier (55/160) gegaan, en kleinere hoofd sproeier. (115) Benzine leiding is ontlucht.

Zie de film voor het geluid, is aan het eind vd film te horen.

 

 

Link naar reactie
4 minutes ago, Frederik9111 said:

Aan de CDI te zien geen MotoVespa-blok. Waarover hebben we’t dan wel? 

Nee, is een gereviseerd px blok, dr177 cilinder, 24/24 carb. Voor de rest eigenlijk standaard px.

Geen last van valse lucht oid, als ik mijn duim op de carb opening hou gaat het blok netjes uit.

Ook reactie op gas is verder goed, alleen de eerst 1/4 dus soms twijfelend, of met zo’n hiss.

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie
Just now, Frederik9111 said:

Hoeveel speling heb je op de krukas/intake? >0,07mm?

Nog niet gecheckt, zou het iets mee te maken kunnen hebben idd. Maar de intake zag er nog erg netjes uit. (heb ook de tweetakt olie test gedaan en die ging goed)

Net nog even een nieuwe bobine erop, maar effect is gelijk.

Maarr, daarna de stroom naar het frame losgekoppeld, dus enkel de motor, en toen leek het probleem van inhouden weg. Misschien slechte gelijkrichter?

Of ergens onbedoeld aarde?

 

Link naar reactie

Steek es alles terug behalve de killswitchkabel op de CDI en check ’s of het probleem weer opduikt. Mogelijk massacontact in het stuur/schakelkastje/killswitchkabel eerst uitsluiten.

Link naar reactie
13 minutes ago, Frederik9111 said:

Steek es alles terug behalve de killswitchkabel op de CDI en check ’s of het probleem weer opduikt. Mogelijk massacontact in het stuur/schakelkastje/killswitchkabel eerst uitsluiten.

Ben inmiddels iets verder, aansluitingen bij de koplamp bekeken, en daar leek niks mis.

Daarna idd het schakelkastje bekeken, alles los, weer geen probleem, aangesloten weer wel problemen. 
De oorzaak, ik had te grote electrische schoentjes (officiele naam weet ik even niet)

gebruikt. Ik had de blauwe gebruikt ipv de rode, de blauwe bleken niet 100% contact te maken, wat ook mijn zwakke lampen verklaart.

Dat allemaal vervangen naar rood (de kleinste maat), en het probleem lijkt nu verholpen.

Laatste wat ik nog moet doen denk ik, is de groene draad in het schakelkastje isoleren met krimpkous.

(let niet op de kleuren, is geen bestaand schema, maar het is iig goed aangesloten, alles werkt nu)

192B2CFF-AEA9-4256-AA5B-6691D13712F2.jpeg

48AA065D-2CC4-481E-99C3-91A2972C562B.jpeg

Link naar reactie

Een stator herbedraden met massieve elektriciteitskoperdraad met veel te grote “carré” (en dus weerstand) helpt wellicht ook niet. 😉 

Link naar reactie
30 minutes ago, Frederik9111 said:

Een stator herbedraden met massieve elektriciteitskoperdraad met veel te grote “carré” (en dus weerstand) helpt wellicht ook niet. 😉 

Helemaal gelijk in, (het is overigens geen massief koperdraad, dat zou nooit die bochten kunnen maken, maar iig veel te dik draad idd) heb de stator al eens verwisseld door een nieuwe van bgm, maar maakte gek genoeg geen verschil.

Is edoch nog iets wat ik in gedachten heb om compleet te vernieuwen. (bobine en stator)

 

Heb overigens te vroeg gejuicht, de testrit ging erg goed, vrijwel geen gehis uit de uitlaat. Maar net in de tuin meteen weer 1 keer, en daarna niet meer, maar wel soms iets traag reageren op gas.

Dus volgende keer klussen; weer alle kabels los die naar het frame gaan, en stuk voor stuk testen. En weer een testrit maken.

Iets wat ik nog steeds als mogelijke oorzaak zie; de gelijkrichter, als die kapot is kan hij ook onbedoeld aarde maken, ga ik ook nog testen.

 

Iig dank voor meedenken tot zover!

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heb ook nog de cilinder uit elkaar gehaald, denk dat daar ook een heel minimaal luchtlek zat, wat wel voor problemen zorgde.

Ik heb de cilinderkop gevlakt met 1000 korrel schuurpapier, en bij het vastzetten de cilinderkop goed uitgelijnd met de cilinder.

Het probleem lijkt vooralsnog verholpen, motor reageert goed op gas geven, en geen nasisser uit de uitlaat meer.

Tevens de koppeling uit elkaar gehaald, maar dit leek verder helemaal goed, nog wel de tussenplaten vernieuwd naar bgm tussenplaten.

De originele platen hadden een relief erin gestanst (nog niet eerder gezien), maar leek me niet handig voor het functioneren  vd koppeling,

dus vervangen door vlakke nieuw bgm tussenplaten. (met de juiste diktes)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...