Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX 125 lamp vervangen vooraan nu onmogelijk om gas te geven of te schakelen


Ingeve

Aanbevolen berichten

1 hour ago, Ingeve said:

Hallo, ik ben nieuw hier, 2 maanden geleden px125 van 2009 gekocht, lamp kapot ‘efkes’ vervangen en nu zit de gas vast en kan ik niet meer schakelen. Wat heb ik mis gedaan? 
(Ik ken er nog niks van maar ik wil t graag leren)

inge

Wat heeft dat in godesnaam met elkaar te maken 😂; niks!

Gooi wat wd 40 in de schakelkabels, of siliconen spray. 
Waarschijnlijker; er is al een lange tijd geen onderhoud aan de scooter geweest, en dan is alle schakel/ versnellings/rem/gas/koppelingkabels vervangen geen slecht idee. (niet perse de makkelijkste klus trouwens, dus mits twee linkerhanden; goede Vespa garage zoeken)

Maar loont zeker de moeite, is het eerste wat ik altijd doe bij een Vespa, de kabels zijn erg betaalbaar, dus als je zelf kan sleutelen, heb je daarmee al een behoorlijke upgrade vd scooter voor weinig geld.

Link naar reactie
13 hours ago, Ingeve said:

Dat dacht ik ook , dat heeft niks met elkaar te maken maar daarmee is t probleem niet opgelost hé. 
Maar alvast bedankt voor de tip vd wd40 ik heb dat al aan 3 punten gedaan van de gas en koppeling maar niet aan de leidingen ...

 

Correctie op mijn advies, misschien nog beter om bv gewone onderhoudsolie (voor fietsen) of versnellingsbakolie te gebruiken, aangezien dit niet plastic op lost.

WD 40 lost plastic/rubber op.

Wat een mogelijkheid is, alle kabels bij het stuur losmaken, 

per kabel een stuk stevig papier er rond vouwen en tijdelijk vastzetten met tie-rip, en dan daar olie in gieten zodat de olie echt ver de leiding in gaat.

 

Maar best practice is na vele jaren stilstaan toch alle kabels vervangen. Even een lastige klus, maar heb je jaren plezier van. Beste alles te vervangen door hoge kwaliteit teflon kabels.

https://www.scooter-center.com/en/search?sSearch=cable+set+px

aangepast door Niels_1977
  • Like 2
Link naar reactie

Hoe heb je de (voor)lamp vervangen? Stuurkap los gemaakt en deze omhoog getrokken? Het zou dan kunnen zijn dat je wat kabels (gas en versnelling) uit hun eindhulsjes hebt getrokken waardoor nu de kabels zo strak staan en dus niet kunnen bewegen.

Desnoods even een foto posten zodat het wat duidelijker wordt.

  • Like 2
Link naar reactie

Bedankt voor de tips ... een handige vriend kwam gisteren kijken, ik had geprobeerd van de spiegels los te draaien (wat niet gelukt was) maar dat er wel voor gezorgd had dat de onderste vijzen (die ik had moeten blokkeren) tegen het draai gedeelte van de handvaten was gekomen.

Oef dat het daar maar was, maar ik kan dus nog veel leren.

Merci voor de hulp !

inge

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...