Ga naar inhoud
Vespaforum.be

M.I.S.A. memorabilia.


jeansprint

Aanbevolen berichten

Lederen map met het logo van Piaggio/Vespa en de MISA initialen, verpakt in een doorzichtige hoes met het logo van Delvaux-Createurs.

Map gemaakt door de alom gekende Delvaux, maak nog steeds prijzige handtassen trouwens.

In de map een kaart van Europa, een uitnodiging voor een bezoek aan de gloednieuwe fabriek ( opgestart 1 januari 1955 ) te Jette en een diner op de Grote Markt van Brussel.

Dit alles was ter gelegenheid van Sint-Elooi, dag van de festiviteiten 1 december 1955.

Weet iemand meer over deze dag? Groeten, Jan.

Misa (4).jpg

Misa (5).jpg

Misa (3).jpg

Misa (2).jpg

Misa (1).jpg

  • Like 4
  • Bedankt 1
Link naar reactie
11 minuten geleden, dave zei:

Eens kijken in de Vespa Club boekskes van 1955?

Goed idee Dave! 

 

11 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Amai! Het mocht wat kosten zo te zien. 😯 

Schitterend voorwerp!

Da zal wel, ne keer gaan eten op de Grote Markt van Brussel! Moet een geweldige tijd geweest zijn...

  • Like 1
Link naar reactie

Super dit!! Dus als ik het goed begrijp was dit een dag voor hun verdelers? Ontbijt, bedrijfsbezoek en dan diner.

aangepast door sprima
  • Like 1
Link naar reactie
4 uur geleden, italpat zei:

Sint-Elooi is de patroonheilige van de metaalbewerkers, misschien dat de datum hier iets mee te maken heeft ?

Uiteraard!

Viering op 1 december en de zondag na 24 juni (translatiefeest*). Zijn feestdag op 1 december wordt 'koude Elooi' genoemd; zijn translatiefeest op de zondag na 24 juni 'warme Elooi'.

*Een translatiefeest is de feestdag waarop de overbrenging van de relieken van een christelijke heilige wordt herdacht.

Amen.

  • Haha 2
Link naar reactie

Bijzonder dat dit na bijna 70 jaar intact is gebleven. Ik heb van dat mapje ook enkele jaren geleden foto's mogen maken. Goed bewaren of anders aan mij schenken 😉 

Dergelijke bedrijfsbezoeken worden nu nog altijd georganiseerd. Handelaars die een goeie omzet draaien, worden door de fabrikanten in de watten gelegd. Win/win noemen ze dat. Bleek dat vanuit Pontadera ook wel enige druk en controle werd uitgeoefend, die Misa op haar beurt ook uitoefende op de verdelers.

Hier nog een foto van Nederlandse verdelers op bezoek bij Misa ergens in 1955.

DSC06400.thumb.JPG.5779b5bfe0a67cf22fe179599c13038c.JPG

  • Like 4
Link naar reactie
34 minuten geleden, Edwin zei:
35 minuten geleden, Edwin zei:

Bijzonder dat dit na bijna 70 jaar intact is gebleven. Ik heb van dat mapje ook enkele jaren geleden foto's mogen maken. Goed bewaren of anders aan mij schenken 😉 

Is inderdaad mooi bewaard gebleven, ruikt zelfs nog naar het leder van het mapje. Wordt goed bewaard bij de andere spulletjes... Jan.

 

Link naar reactie

Dus een lederen map gemaakt door een bekende (dure) sjakossenmaker en sjiek gaan eten in Brussel met o.a. Champagne op het menu. Dat snobisme was er vroeger dus ook al. En ik maar denken dat een Vespa indertijd voor de gewone werkmens was. 😂 Klopt natuurlijk ook voor geen meter want wie had er na de oorlog nu geld om zich zo'n luxe transportmiddel te veroorloven (degenen die zo'n sjakosj hadden zeker). 😉

  • Haha 3
Link naar reactie
56 minuten geleden, EriX zei:

Dus een lederen map gemaakt door een bekende (dure) sjakossenmaker en sjiek gaan eten in Brussel met o.a. Champagne op het menu. Dat snobisme was er vroeger dus ook al. En ik maar denken dat een Vespa indertijd voor de gewone werkmens was. 😂 Klopt natuurlijk ook voor geen meter want wie had er na de oorlog nu geld om zich zo'n luxe transportmiddel te veroorloven (degenen die zo'n sjakosj hadden zeker). 😉

Wel knal vergeten bij te zeggen dat Piaggio als eerste bedrijf (na WOII) de mogelijkheid gaf aan kopers om via afbetaling een scooter te kopen, dus niet alleen voor de sjakossen mensen. 😉 :-)

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...