Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project PK50XL elestart (handgeschakeld) 1986


VIP

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ben nieuw op het forum sinds vandaag :) 

Sinds kort begonnen aan het restaureren van een PK50XL uit 1986 (handgeschakeld). De scooter stond al sinds 1996 stil in de garage en heeft 6500 km op de teller. (betreft volledig origineel model met eerste lak)

Tot nu de volgende zaken gedaan na demontage:

  • Uitlaat vervangen (sito plus. Deze past eigenlijk niet lekker zonder wat aanpassingen. De reguliere sito uitlaat heeft dezelfde vorm als origineel die haal ik in de toekomst alsnog)
  • Bougie vervangen
  • Carburateur vervangen
  • Benzine slang vervangen
  • Luchtfilter vervangen
  • Buitenkant motorblok globaal schoon gemaakt

Deels gemonteerd om te testen. Blokje loopt weer, elektrische start & kickstart werken beide zonder lekkages uit het blok. Nu wil ik frame/kappen/velgen onder handen nemen voordat we verder gaan met technisch restaureren (remmen, kabels, lagers etc etc).

Ik was van plan een schadebedrijf in te schakelen hiervoor zodat het plaat en spuitwerk professioneel gedaan kan worden. Echter gaat dit niet zo makkelijk als ik dacht. De specialisten in old timers rekenen al snel rond de 2200 euro hiervoor aan de telefoon. Maar daarnaast kreeg ik ook het advies op basis van de foto's de Vespa niet te spuiten maar origineel te houden.

Zijn er hier mensen die op basis van de foto's mij eens wat advies kunnen geven wat ik nu het beste kan doen met dit frame en de roest?

Daarnaast ga ik jullie op de hoogte houden van de voortgang van het project in dit topic :)

Bedankt alvast!

 

foto 1.JPG

foto 2.jpg

foto 3.jpg

foto 4.jpg

foto 5.jpg

foto 6.jpg

foto 7.jpg

foto 8.jpg

foto 9.jpg

foto 10.jpg

thumbnail_D0D81995-1AA6-4672-8A04-8FBE9EB920B1.jpg

IMG_5745.MOV

aangepast door VIP
  • Like 1
Link naar reactie
48 minuten geleden, VIP zei:

Maar daarnaast kreeg ik ook het advies op basis van de foto's de Vespa niet te spuiten maar origineel te houden.

Hear, hear! 😬 Zou’k persoonlijk ook niet doen. Verhoudingsgewijs met de finale waarde economisch eigenlijk niet verantwoord en PK-tjes in deze staat met amper km’s op de teller worden stilaan zeldzaam (en waardevoller).

Het beenschild net achter het voorwiel en de achterveerophanging zijn de klassieke gevoelige roestplaatsen. Maar op basis van je fotootjes ziet dat er allemaal nog helemaal prima uit. 

Gewoon het frame es goed ontvetten en in pappen met een roestomvormer of Owatrol volstaat om het patina mooi te behouden. 👍🏻

  • Like 2
Link naar reactie
19 uur geleden, Frederik9111 zei:

Hear, hear! 😬 Zou’k persoonlijk ook niet doen. Verhoudingsgewijs met de finale waarde economisch eigenlijk niet verantwoord en PK-tjes in deze staat met amper km’s op de teller worden stilaan zeldzaam (en waardevoller).

Het beenschild net achter het voorwiel en de achterveerophanging zijn de klassieke gevoelige roestplaatsen. Maar op basis van je fotootjes ziet dat er allemaal nog helemaal prima uit. 

Gewoon het frame es goed ontvetten en in pappen met een roestomvormer of Owatrol volstaat om het patina mooi te behouden. 👍🏻

Bedankt voor je antwoord! De bodem is nog aardig inderdaad maar de treeplanken aan de achterzijde zijn wel wat doorgeroest, dat zie je ook terug op de 2 foto's van bovenaf. Dat kan ik toch niet alleen schoonmaken en weer bedekken met een nieuwe vloermat? 

Als je toevallig ideeën over eventuele reparaties hebt voor die schade lees ik ze graag :) 

 

Link naar reactie

Als alleen die stukjes zijn doorgeroest, kan je evt ook enkel dat vervangen.

Maar ik vermoed dat het het slimst is om dan meteen je complete floorboard te vervangen.

 

Echter, voordat je dat doet zou ik goed gaan doorrekenen wat dit je totaal gaat kosten.

Als je een Vespa zo rigoureus gaat aanpakken, en je moet een lasser en verfbedrijf inschakelen, dan gaat de teller al rap lopen, terwijl een perfecte PK50, hooguit rond de 2000 euro zal opleveren. (met veel geluk)

Kan je al het laswerk en verfwerk zelf, en is een blok reviseren of frame opbouwen ook niet ingewikkeld voor je, dan kan je dit project betaalbaar volbrengen. 
Moet je alles uitbesteden, dan zou ik op zoek gaan naar een perfect frame, waarbij er niks gelast of geverfd hoeft te worden. Dat scheelt je uiteindelijk erg veel geld. (mits je zelf niet goed bent in klussen)

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 6/8/2021 om 14:35, Niels_1977 zei:

Als alleen die stukjes zijn doorgeroest, kan je evt ook enkel dat vervangen.

Maar ik vermoed dat het het slimst is om dan meteen je complete floorboard te vervangen.

 

Echter, voordat je dat doet zou ik goed gaan doorrekenen wat dit je totaal gaat kosten.

Als je een Vespa zo rigoureus gaat aanpakken, en je moet een lasser en verfbedrijf inschakelen, dan gaat de teller al rap lopen, terwijl een perfecte PK50, hooguit rond de 2000 euro zal opleveren. (met veel geluk)

Kan je al het laswerk en verfwerk zelf, en is een blok reviseren of frame opbouwen ook niet ingewikkeld voor je, dan kan je dit project betaalbaar volbrengen. 
Moet je alles uitbesteden, dan zou ik op zoek gaan naar een perfect frame, waarbij er niks gelast of geverfd hoeft te worden. Dat scheelt je uiteindelijk erg veel geld. (mits je zelf niet goed bent in klussen)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. 

De Vespa wordt niet opgeknapt voor verkoop of waarde. Puur voor eigen rijplezier en sentiment.
Het blok loopt nu weer zoals ik in de openingspost schreef, dus zolang het werkt ga ik dat niet verder openen/reviseren. 

Het demonteren en monteren van de scooter lukt ook wel. Alleen lassen en spuiten niet. Inmiddels heb ik met diverse bedrijven contact gehad.
Toch besloten om het frame weer fris te gaan (laten) maken
Ga een afspraak maken om het frame, zijdeurtjes, opbergbakje, onderkant stuur en de velgen te laten zandstralen.

Daarna breng ik de gestraalde delen naar een autoschadeherstel toko hier in de buurt. Zij zullen waar nodig lassen en spuiten.
Dan alleen nog opbouwen zelfstandig.

Ik verwacht dat ik aan stralen en spuiten rond de 1500 euro kwijt ga zijn op deze manier. 
Verder aan onderdelen voor de Vespa (lagers, kabels, remmen, banden etc) zo rond de 500-700 euro.

Zo lang het totaal bedrag niet te ver boven de 2000 euro gaat komen vind ik het goed.
Als het blok het dan begeeft kan ik altijd het blok eronder uit trekken en me daarop gaan storten als los project.

Immers weet ik nu precies hoe die Vespa in en uit elkaar moet 😅

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hey VIPke, ik ben ook (al een klein jaartje) met eenzelfde project bezig.
Heb uiteindelijk 'alles' (95%) zelf gedaan.
Veel vallen en opstaan, en flink in gereedschap geïnvesteerd, maar kan straks in principe ook alle reparaties zelf uitvoeren.

Voor inspiratie of tips&tricks nodig ik je uit mijn posts te volgens: Project PK50 XL Elestart

Mocht je in de omgeving Brussel/Leuven zitten dan kan ik je ook de nodige vaklieden aanbevelen (ervaren mechanicien, plaatwerkers, etc..). Voor NL wordt dat lastig.

Veel succes en vooral plezier met de restauratie!

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Een kleine update omtrent frame. Inmiddels zijn de velgen, zijdeurtjes, 2 metalen delen van het stuur & het frame schoon.

Ga nu contact leggen met een lasser om te kijken of hij het frame kan fixen voor me. Zover ik het kan beoordelen zijn het voornamelijk de treeplanken die wat werk nodig hebben. Het ziet er een stuk minder erg uit dan ik had verwacht voor het zandstralen en ontlakken.

Mochten jullie nog tips hebben op basis van de bijgevoegde foto's lees ik het graag :)

edit: voor de geïnteresseerden. Het stralen en ontlakken heeft me 356 euro gekost (met factuur). Niet super goedkoop maar het is wel echt netjes uitgevoerd. Voor deze prijs kan ik ook na het lassen het frame terug brengen om deze te laten primen. Dan is hij op wat plamuurwerk na klaar voor de spuiterij. 

IMG_6924.jpg

IMG_6923.jpg

IMG_6922.jpg

IMG_6921.jpg

IMG_6920.jpg

IMG_6919.jpg

IMG_6917.jpg

IMG_6916.jpg

aangepast door VIP
Link naar reactie

Mooi om te zien dat het project degelijk wordt aangepakt! En wat het kost, dat bepaal je lekker zelf. Ieder zijn hobby.

Als er toch gelast gaat worden, of de vloerplaat vervangen wordt, moet je misschien ook even overwegen of je later die 'prachtige' rubberen mat gaat terugleggen, of dat je gaat voor de vloerstrips zoals op de oudere pk50S (link). In het laatste geval wil je die rechthoekige gaten niet in je vloerplaat, die dienen enkel om de rubberen mat te klemmen, en kan je dan beter dichtmaken. De reden dat je vloerplaat nu zo slecht is, is mogelijk door het vocht wat tussen je rubberen vloermat en je treeplank bleef zitten en het doet roesten.

aangepast door Ed75
Link naar reactie

In afwachting op de lasser ga ik ondertussen verder met andere onderdelen die aandacht vragen.

In dit geval heb ik een vraagje over de voorvork en schokbreker.

Heeft iemand toevallig een goede (explosie)tekening of foto van de voorvork en met name de schokbreker. 
Heb de boel aardig uit elkaar gekregen om deze te schuren en zelf te spuiten. (je ziet immers maar een klein stukje van de voorvork dus om te besparen wordt deze niet professioneel gespoten/gepoedercoat)

Alleen ik twijfel een beetje over de montage van de schokbreker aan de voorzijde qua rubbers en moertjes. Mocht iemand wat documentatie of een foto hebben zou mijn dank groot zijn!.

Groeten!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Inmiddels bericht van de garage ontvangen. Lassen is gedaan, ziet er weer een stuk frisser uit. Alleen nog 2 gaatjes maken voor de vloermatten.
Kies er bewust voor om die rubber matten terug te leggen (nieuwe).

Wil toch zo min mogelijk plamuur op de bodem hebben waar weer vocht tussen kan gaan zitten.
Helemaal strak gaat het niet daarom niet worden voor het oog. Met die matten dek je dat mooi af. Af en toe even omhoog zetten met een wasknijper las ik als tip mocht het een keer regenen.

De Vespa zal sowieso niet buiten worden gestald als hij straks af is. Voor de geïnteresseerden, kosten laswerk; 75 euro. image.thumb.png.9f1554c9ecca49b4aa9233bee908b0ca.png

image.thumb.png.067d0608cd5799077cc733829df68b81.png

aangepast door VIP
  • Like 2
Link naar reactie

Het zal dan wel deels persoonlijke smaak zijn, maar ik vind die strips toch wel een wat rommelig eindresultaat geven. 
Veel meer naden in het zicht, het herstel laswerk zie je dan ook zo goed zitten.

Eventueel laat ik het middelste lapje weg om wat meer lak i.p.v. rubber te zien.
Kan me niet voorstellen als ik de Vespa parkeer in de schuur met de matten "omhoog" en deze alleen plat liggen bij gebruik, hier erg snel roest gaat vormen.

$_86 (1).jpg

$_86.jpg

Link naar reactie
36 minuten geleden, VIP zei:

het herstel laswerk zie je dan ook zo goed zitten

en dat voor 75 € ? als het goed gerepareerd is zie je er normaal niks van 

 

gr

aangepast door Adrian
  • Like 1
Link naar reactie
19 minuten geleden, Adrian zei:

en dat voor 75 € ? als het goed gerepareerd is zie je er normaal niks van 

 

gr

Goed is relatief :) 

Maar wat ik bedoel is de rand van de treeplank. Die is een soort van gebogen. Je ziet op de bijgevoegde foto dat, dat niet exact doorloopt op het nieuwe metaal.
Verder zit het wel "goed" ;) 

image.thumb.png.9f1554c9ecca49b4aa9233bee908b0ca.png.9a1e198a65547a6f79041993ae562014.png
 

Over smaak valt niet te twisten. Zoals de popnagels van deze strips zichtbaar zijn door het beenschild, ik vind het niet super.
Voorlopig blijf ik bij de matten. Ik houd jullie op de hoogte van het project.


image.png.5f1d8bf33f77efaad1f29723132f258a.png

Groeten

aangepast door VIP
Link naar reactie

Geeft helemaal niets, ieder z'n mening. Had het niet beledigend opgevat. :) 
Maar je mag het best een beetje onderbouwen als je iets als slecht of niet goed bestempeld? 

Nu weet ik eigenlijk niet waarom jij het een heel slechte reparatie vindt? Leerzaam voor mij en ook eventueel andere die dit topic nog eens gebruiken als informatie bron.

Groeten,

 

 

Link naar reactie

Aub nooit die matten installeren, zonde van al je tijd en geld in een project, gewoon.nooit.doen.

Neem het aan van Vespa liefhebbers die al jaren sleutelen, en weten hoe snel je noeste arbeid door plastic verkloot kan worden.

Verder, leuk project, altijd mooi om te zien hoe een Vespa in ere hersteld wordt.

Link naar reactie

Allez wasdanu... PK XL, T5, GS200, Cosa,... allemaal met rubbermaten van de fabrieksband gerold. Als je je Vespa na een modderrit gewoon het vochtige tuinhok in duwt vraag je natuurlijk om roest. Gewoon goed onderhoud, regelmatig checken en vochtophoping vermijden en je Vespa gaat probleemloos decennia mee. 

  • Like 1
Link naar reactie
5 uur geleden, VIP zei:

Geeft helemaal niets, ieder z'n mening. Had het niet beledigend opgevat. :) 
Maar je mag het best een beetje onderbouwen als je iets als slecht of niet goed bestempeld? 

Nu weet ik eigenlijk niet waarom jij het een heel slechte reparatie vindt? Leerzaam voor mij en ook eventueel andere die dit topic nog eens gebruiken als informatie bron.

Groeten,

 

 

Mijn gedacht...op basis van die ene foto 

Er is gewoon een stuk staal aan je frame gelast . Met min of meer dezelfde vorm , naar zonder het gootje . Het is gewoon halfslachtig , beetje bruut gedaan. . Als een carrosserie bedrijf dat met een auto doet , krijgen ze hem gegarandeerd terug.  Met het matje zie je daar inderdaad niks van . Maar bij verkoop is het eerste wat gebeurt dat matje omhoog doen om te checken op roest.  En dan zien ze een slechte reparatie. Mmm..

Het vreemde is dat je gootjes er nog prima uitzagen op de foto na dat het gestraald was. Mijns inziens hadden ze gewoon slechte stuk eruit moeten slijpen , nieuw stukje erin en klaar. 

Dus gootje eraan , proper afwerken .

Gr

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...