Jump to content
Vespaforum.be

Gelijkrichter GS


Recommended Posts

Beste , 

Ik zit met een vraag ivm. een gelijkrichter voor mijn GS150 .

De platen gelijkrichter is defect en deze is vervangen door een gewoon gelijkrichtertje 

dioden , het werkt maar ik vraag me af hoe de 6 volt spanning geregeld word .

(De batterij is vervangen door een gasdichte AGM batterij van 12Ah,maar deze kan niet tegen overspanning )

Vervang ik beter de gelijkrichter door bv. De BGM 6696 ? 

Heeft iemand hier ervaring mee ? 

Groeten 

Wouter :-P:-P

1627823232795237862036.jpg

Link to comment

Een goede ouderwetse batterij met zuur in, al de rest is rommel en gaat stuk.

 Heb het gehad met mijn Sprint en onlangs nog met een GS met een nieuwe gelijkrichter, vierkant blokje met 4 aansluitingen, gel batterij vervangen door een goedkopere met zuur en probleem opgelost.  

In mijn eigen GS zit nog altijd de originele gelijkrichter met een zuurbatterij van 40€. Op de originele platte, ook met zuur  ben ik al maanden aan het wachten bij Maskes, is wel te krijgen bij Pascoli aan 150€ + een pak verzendingskosten. 

Misschien zijn er betere oplossingen zoals elektronische ontsteking 12v zonder batterij , maar dan praten we over andere bedragen. 

Link to comment

Wilby , 

Bedankt voor het atwoord,maar wat is nu beter een andere batterij of de bgm regelaar ( gelijkrichter ) .

Als de bgm regelaar zorgt dat de batterij geen overspanning krijg ben  ik beter af met een andere regelaar . Of zie ik het verkeerd ? 

Wouter 

Link to comment

Ik denk dat bij een GS150 eerder een "onderspanning" het probleem is. Omdat een GS150 zijn voeding om te rijden krijgt over de batterij resulteert dit dikwijls in een mindere tot slechte ontsteking wanneer de (verplichte) verlichting brandt. 

Een zwaardere batterij is meestal geen oplossing omdat de spoelen deze niet voldoende kunnen opladen. 

Om op uw vraag te antwoorden, een gelijkrichter zet wisselstroom om naar gelijkstroom, een stroombegrenzer zorgt ervoor dat je voltage niet te hoog gaat waardoor bvb je verlichting goed gaat branden en de claxon niet als eentje uit de jaren '30 gaat klinken. 

Een teveel aan ampères kunnen ervoor zorgen dat de lampjes van de verlichting stuk gaan. 

Ik weet niet wat je probleem juist is, een antwoord is dus moeilijk te geven. 

Groetjes, nero. 

Link to comment

Heb je al gemeten wat de DC spanning na de brugcel is als je volgas rijdt? Zou zomaar kunnen zijn dat zoals Nero het al zegt, je spoelen niet sterk genoeg zijn om buiten de laadlimiet van je accu te komen. Daarbij komt dat de bgm maar 1 AC spoel gebruikt op de spanningsregelaar en jouw brugcel 2 AC spoelen. Denk dat het advies van Wilby correct is en dat een loodzuuraccu het beste alternatief is.

@WilbyHeb trouwens meerdere malen via 10pollici spullen van Pascoli besteld, scheelt een sloot verzendkosten. Gewoon een mail of app sturen met het productnummer en vragen of ze deze accu ook kunnen leveren.

  • Like 2
Link to comment

Ok , ik ga idd. best eens meten hoeveel dc spanning er komt bij vol gas . Is deze te hoog , wat blijkbaar onwaarschijnlijk is , zet ik er een lood-zuur accu in. 

In ieder geval super bedankt voor de uitleg ! 

Wouter

Link to comment

Op een GS is het moeilijk te weten of er overspanning is want de batterij wordt alleen gebruikt voor de ontsteking, claxon en achterlicht zoals te zien in bijgevoegd schema, dus gaan je lampjes niet stuk gaan, eventueel het achterlicht maar dat word maar kort onder spanning gezet. 

Ik heb al een paar keer de voltage van de batterij gemeten na een lange rit en kom steeds op 6,2 v uit waaruit blijkt dat er waarschijnlijk geen overspanning is. 

 

GS VS5.png

  • Like 1
Link to comment
2 uur geleden, Wilby zei:

Op een GS is het moeilijk te weten of er overspanning is want de batterij wordt alleen gebruikt voor de ontsteking, claxon en achterlicht  

Raar, hoe verklaar je dan dat, als je met de verlichting op rijdt de batterij onvoldoende kan opladen? Bij de mijne (en andere) was er ook dit probleem. 

Mogelijk is de bedrading bij de verschillende modellen (VS2-VS5) veranderd? 

Volgens bovenstaand schema zou de VS1 zijn ontsteking (1955) ook over de batterij gaan.  Dit klopt zeker niet. 

Mogelijk is bovenstaand schema aangepast om het verlichtingsprobleem op te lossen? 

Groetjes, nero. 

Link to comment

Nero, het schema is wel juist maar is vanaf VS2 tot VS5 en GS160.

Bij de VS1 gaat de ontsteking idd niet over de batterij, zie schema. 

 

Schermafbeelding 2021-08-02 om 19.26.54.png

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...