Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Correcte lengte kabelgeleider versnellingen


stofkepk

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik hoop dat ik hier een antwoord kan vinden op deze vraag. De Vespa die ik kocht is deels in orde gebracht door de vorige eigenaar, waaronder een revisie van het blok/versnellingen, echter de kabels en de kabelgeleiders lijken mij aan de lange kant (zie foto). De gaskabel geleider leek me ook te lang, die maakte een grote lus naar boven (kant zadel), de gas bleef soms hangen, deze heb ik met 20cm ingekort en sindsdien is dat opgelost.

Ik wil niet alles nodeloos gaan demonteren dus hoop hier meer te weten te komen. Als ik alles demonteer zal ik vermoedelijk de versnellingen ook terug moeten stellen?

Schakelen op zich gaat, maar de hendel kan een beetje alle kanten op, 3de versnelling is soms moeilijker te pakken, bij de 4de versnelling heeft de hendel zeker een kwart slag speling (voor-achter draaien) is dit de bedoeling?

Alvast bedankt voor wie mij raad kan geven!

 

IMG_1196.jpeg

IMG_1197.jpeg

Link naar reactie

Te lang kan normaal gezien geen kwaad, waarschijnlijk kan je de kabels een eindje terug in het frame duwen waardoor het properder lijkt. Te korte kabels geven wel een probleem omdat de motor "vrij" van et frame kan bewegen. Zeker opletten dat je  de voor-en achterremkabel lang genoeg laat. 

Speling kan je wegnemen door de stelvijzen uit te draaien. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Een ietsje te lang kan geen kwaad, maar de kabels op jouw foto zijn minstens 10-15cm te lang. Bij té lange gainen dien je eerst de binnenkabel eerst strak te trekken binnenin de gaine alvorens ook effectief te schakelen/ontkoppelen/functioneren.

Door de kabels correct op maat te maken wordt de bediening een stuk strakker en accurater. Naar mijn ervaring bevatten alle aftermarket-sets bevatten (veel) te lange buitenkabels. Correct op maat maken is de boodschap. Voor koppeling-, versnellings en achterremkabels: strak tussen beide stopper + 2à3 cm. Voor de voorrem 5à8cm bij ingedoken swingarm. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...