Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Carbu spacer vs be4


De Nice

Aanbevolen berichten

Voer voor de specialisten, m'n px200 houdt bij volgas in 4e in en valt terug met stoten en schokken. Heb het er met de Vespadokter al over gehad maar zou de specialisten hun bevindingen hier ook eens willen bevragen. Sommige zouden een spacer steken tussen vlotterkamer om meer benzine toe te laten omdat het een benzinetekort zou kunnen zijn op het moment van volgas en dus lege vlotterkamer. Anderen denken dat een spacer nefast is voor de sproeiers wat een overflow van benzine in de motor veroorzaakt bij lage toeren. Op Engels forum las ik dat er enkele px200 eigenaars dezelfde problemen hadden en die ervan af waren met het vervangen van de mixer van be3 naar be4... Mr de 24/24 op px200 wordt standaard uitgerust met de be3. De be4 op de t5. Kan het kwaad om te switchen naar be4 volgens jullie? 

Benieuwd naar jullie bevindingen...

Link naar reactie

Deze is al een keer langs geweest maar voor een GS160, volgens mij is de werking van de SI carb en mixers hetzelfde dus misschien heb je er wat aan: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/27524-carburateur-si2723-gs160-afstellen/page/2/

Bij het ophogen van de pakking dmv een spacer, verhoog je ook de vlotter en dus indirect ook het brandstofniveau bij de mixer. Lijkt me niet de manier omdat je na het verhogen met andere atomizers de hoeveelheid brandstof/mengsel weer moet aanpassen en corrigeren.

Een BE4 is armer bij WOT dus is een BE2 of BE5 als experiment misschien een betere optie om te proberen.

6E440A1B-E570-463F-8200-6246D1E387C7.thumb.jpeg.b090090029f9e9347f5128e9fbe30c35.jpegFA6A5450-874F-4470-898C-F3CCB42350FF.thumb.jpeg.bfd1de1715452a23186dccdd750ab624.jpeg

Heb je trouwens al een fastflow benzinekraan? Heb goede ervaring met het BGM model.

 

 

  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Fastflow heb ik idd. Zo'n overzicht had ik nog niet gezien. Dan is volgens de foto de 2 of 5 idd een betere optie. Wel raar dat de anderen wel met een be4 geholpen waren... Merci alvast voor de reactie! Ik zoek het topic over die gs eens op.

Link naar reactie

 

Heb nu eerst een nieuwe cdi en bougie gestoken, afwachten of dat werkt...

 

Fastflow heb ik idd. Zo'n overzicht had ik nog niet gezien. Dan is volgens de foto de 2 of 5 idd een betere optie. Wel raar dat de anderen wel met een be4 geholpen waren... Merci alvast voor de reactie! Ik zoek het topic over die gs eens op.

  • Like 1
Link naar reactie

Ben net een testrit gaan doen op een 90 km/u weg. Interessante bevinding gemaakt. Eerste rondjes met iets légère naftbak gaf de gekende problemen van inhouden als ik snel naar topsnelheid wilde gaan. Iets minder snel problemen als ik traag naar volgas ging in 4e mr uiteindelijk toch inhouden... MAAR ik ben gaan tanken, volle naftbak en terug zelfde weg gedaan. Geen enkel probleem gehad en vlot over de 100 km/u zoals het hoort zonder inhouden of terugval. Ik denk dat het toch een brandstofprobleem is gerelateerd aan het debiet en druk vanuit naftbak die natuurlijk hoger is bij volle naftbak. Ga toch eens kijken of de benzinedarm nergens knelt of vernauwt...

Link naar reactie

het probleem zou ook  aan het basisontwerp van si carb kunnen liggen.

De benzine toevoer vanuit de vlotterkamer naar de sproeier toe is eigenlijk te klein, en vormt een bottleneck in het systeem. 

check hier 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
3 uur geleden, De Nice zei:

Dat is nieuwe materie voor mij, plug and play ?

Bwa, tussen de benzineleiding plaatsen waar er voldoende plaats is en 12V op aansluiten. Heb het zelf nog niet gedaan maar wel gezien op een andere vespa. 

Groetjes, nero. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Een standaard Si 24-24 hoort in alle omstandigheden voldoende te zijn voor een standaard 200cc. Als de motor niet goed draait is er iets mis. Transfer gaatje vergroten of vlotterkamer verhogen kan  stricto senso nooit “nodig” zijn voor een verder standaard setup.

Heb je de essentials al gecheckt? Staat en debiet van de benzinekraan/leiding? CDI? Bougie?... Best eerst daar es naar kijken.

De doktor van den Dam is overigens even betrouwbaar als het advies van de meeste specialisten hier hoor. 😉

  • Haha 1
Link naar reactie
18 uur geleden, Frederik9111 zei:

Een standaard Si 24-24 hoort in alle omstandigheden voldoende te zijn voor een standaard 200cc. Als de motor niet goed draait is er iets mis. Transfer gaatje vergroten of vlotterkamer verhogen kan  stricto senso nooit “nodig” zijn voor een verder standaard setup.

Heb je de essentials al gecheckt? Staat en debiet van de benzinekraan/leiding? CDI? Bougie?... Best eerst daar es naar kijken.

De doktor van den Dam is overigens even betrouwbaar als het advies van de meeste specialisten hier hoor. 😉

Den dokter van den Dam is idd heeeel betrouwbaar 😉 cdi is nieuw, bougie is nieuw,  fastflow is enkele maanden oud. Ik ga de tank eens verwijderen en checken of de leiding toch ergens niet gekneld zit. Het blijft me verbazen dat het probleem zich niet stelt met een volle naftbak...

8 uur geleden, Adrian zei:

...Een standaard Si 24-24 hoort in alle omstandigheden voldoende te zijn voor een standaard 200cc

 

wie rijd er nu nog standaard 😇

Ikke 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
14 hours ago, Wheelie 200 said:

Moet dat?

Waarom zou ik de opmerking anders maken? 😄

 

Bij nieuwe installatie van brandstof leiding, of bij lang stil staan kunnen er luchtbellen ontstaan in de leiding,

die voor te weinig benzine in de carburateur kunnen zorgen. (en veel ellende), Dus beter even checken.

 

Ik koppel altijd een extra stuk benzineslang aan de slang waar hij vastzit aan de carburateur (dus eerst alu onderdeeltje vd carb verwijderen)

dan andere slang eraan vast maken (dmv koppelstuk, zelf even checken welke diameter je nodig hebt), en dat stuk naar een benzine tank leiden, kraan vd Vespa aan zetten,

en dan zie je de luchtbellen vanzelf door de (doorzichtige) leiding gaan.

 

  • Like 1
Link naar reactie
21 uur geleden, Niels_1977 zei:

Waarom zou ik de opmerking anders maken? 😄

 

Bij nieuwe installatie van brandstof leiding, of bij lang stil staan kunnen er luchtbellen ontstaan in de leiding,

die voor te weinig benzine in de carburateur kunnen zorgen. (en veel ellende), Dus beter even checken.

 

Ik koppel altijd een extra stuk benzineslang aan de slang waar hij vastzit aan de carburateur (dus eerst alu onderdeeltje vd carb verwijderen)

dan andere slang eraan vast maken (dmv koppelstuk, zelf even checken welke diameter je nodig hebt), en dat stuk naar een benzine tank leiden, kraan vd Vespa aan zetten,

en dan zie je de luchtbellen vanzelf door de (doorzichtige) leiding gaan.

 

Die is goed ontlucht...

Link naar reactie
Op 30/7/2021 om 13:49, Adrian zei:

het probleem zou ook  aan het basisontwerp van si carb kunnen liggen.

De benzine toevoer vanuit de vlotterkamer naar de sproeier toe is eigenlijk te klein, en vormt een bottleneck in het systeem. 

check hier 

 

 

 

Ervaring mee?

Link naar reactie
1 hour ago, De Nice said:

Ervaring mee?

Dat heb ik wel eens gedaan, wel lastig klusje, want je kan de carb ook zo vernaggelen, dat hij na kleine boorfout de prullenbak in kan.

Wat ik tevens begreep is dit enkel interessant voor getunede motoren, voor de standaard cilinders een stuk minder interessant.

Maar je kan het proberen, zal altijd iets helpen. (maar ik vermoed dat dit niet jou probleem is, een volledig standaard px200 setup zou gewoon goed moeten lopen)

 

Een gok; de carburateur is ergens verstopt waardoor hij slechter werkt; laat de carb eens ultrasoon reinigen.

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 10/8/2021 om 09:55, Niels_1977 zei:

Waarom zou ik de opmerking anders maken? 😄

 

Bij nieuwe installatie van brandstof leiding, of bij lang stil staan kunnen er luchtbellen ontstaan in de leiding,

die voor te weinig benzine in de carburateur kunnen zorgen. (en veel ellende), Dus beter even checken.

 

Ik koppel altijd een extra stuk benzineslang aan de slang waar hij vastzit aan de carburateur (dus eerst alu onderdeeltje vd carb verwijderen)

dan andere slang eraan vast maken (dmv koppelstuk, zelf even checken welke diameter je nodig hebt), en dat stuk naar een benzine tank leiden, kraan vd Vespa aan zetten,

en dan zie je de luchtbellen vanzelf door de (doorzichtige) leiding gaan.

 

Volgens mij ontlucht dat zichzelf..

Werk zoeken is deel van de oude vespa ;) 

Link naar reactie

Luchtbellen onder de tankkraan kunnen nochtans aardig koppig zijn, hoor. Klassiek gevalletje na het lossen van de leiding, vervangen carb of plaatsen van een verse benzinekraan. 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...