Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cosa 210 malossi


Wheelie 200

Aanbevolen berichten

Eigenlijk zonder al te veel voorkennis twee cosa’s gekocht.

de 200 voor mij, en de rode cosa voor mevrouw wheelie.

met de 200 ben ik begonnen.. deze liep / loopt niet goed.

reeds gemonteerd:

Nieuwe koppeling, malossi sport 210 incl. 130 sproeier.

bgm touring, bougie en kabel.

stroboscoop app gedowload :) , en het leek niet stabiel..

en terwijl ik wacht op de dci en stator wordt de gehele remmerij met cilinders vervangen..

De scooter schokt nu, hopelijk is dat na het monteren van de nieuwe stator in orde.

hoe kom ik er achter wat de ideale graden zijn van die statorplaat?? 

 

 

Link naar reactie
8 uur geleden, Wheelie 200 zei:

stroboscoop app gedowload

Deze ken ik nog niet en denk ook niet dat dit de juiste manier is, een beetje knappe stroboscoop pistool wel..als je het nauwkeurig wilt doen.

Google eens “vespa timing”, dan kom je op meerdere filmpjes en topics hoe de correcte timing te zetten. De malossi 210 voor de p/px heeft een timing van 18/19 graden, denk niet dat de Cosa daar ver van af zit.

Op scooterhelp nog een topic over de 210 cilinder, weet niet in hoeverre deze afwijkt van de cosa maar wat ik zo lees is het niet echt een plug en play kit en zijn er wel wat modificaties nodig, dit kan het beroerde lopen verklaren.

https://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.malossi210.install.html

Voordat je alles gaat vervangen, ook echt je carburateur goed laten reinigen d.m.v. ultrasoon, dit voorkomt dat je opzoek gaat naar een spelt die er niet is.

Verder een setje sproeiers kopen zodat je een beetje rond de 130 kan spelen en afstellen. 

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Bedankt voor de info

Ja ultrasoon.. tot nu toe enkel de compressor gebruikt.

De nieuwe stator en dci hebben toch veel geholpen- hij start beter en loopt veel stabieler. 
idle en air corrector lijken me de volgende stap- dit vanwege gepruttel bij lagere toeren. (hoewel ik een volledig nieuwe carb overweeg..).

Tot nu toe met veel plezier en bewondering voor de techniek aan gewerkt- maar we zijn nog niet klaar :) 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Hij trekt nu lekker en klinkt als een crossmotor :)

Eerder al eens bij iemand gelezen over de trilling die bij de hoogste toeren via je bilpartij je ruggengraat gaat.wat zou deze trilling veroorzaken?

volgens mij is er op dit punt nog iets vermogen te behalen, maar vertrouw het niet om door te trekken.

Na het opnieuw plaatsen van de tank, statorplaat en dci blijk ik geen licht en claxon meer te hebben..

Ook de olietank is verwijdert, moet ik die kabels van de olie indicator verbinden met elkaar? Of moet ik verder met alles vernieuwen :) ..

ook de tellers ed. Doen het niet meer.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

controleer zeker eens of de uitlaat niet tegen de onderkant van de scooter trilt , heb dit ook eens voorgehad , 

Link naar reactie
19 uur geleden, Wheelie 200 zei:

Weet iemand wat die trilling in de hoge toeren veroorzaakt? Vliegwiel?

Het kan van alles zijn maar eerst proberen uit te sluiten waar het vandaan komt. Komt het uit het motor gedeelte of uit het frame. Resonantie zijn vervelende dingen en vaak moeilijk te vinden, als op plek A iets zacht trilt kan het op plek B ook gaan trillen en via de bil naar de rug schieten.

Ik weet niet wat je nog meer hebt aangepast maar qua motor kan het een hoofdlager zijn, iets van onbalans in krukas/vliegwiel of koppeling. Ook nieuwe/andere type silentblocks en schokbrekerrubber kunnen helpen om de trilling te verminderen. Qua frame kan het, zoals Roufio al zegt, iets zijn wat ligt te trillen en wat bij hoger toerental erger wordt. Dit kan van alles zijn tot aan bijvoorbeeld de kabels die liggen te trillen in de tunnel,  dat is dus vaak een speurtocht. 

Waar je voor op moet passen dat de trilling/resonantie van het onderdeel (vooral in het motor gedeelte) niet zo erg wordt dat deze uiteindelijk breekt of scheurt.

  • Like 1
Link naar reactie
2 uur geleden, Wheelie 200 zei:

Is er een groot voordeel bij een 60 mm ipv. Een 57 mm te halen, en wat doet dit precies?

57mm =  210cc; 60mm = 221cc. 

Link naar reactie
15 hours ago, Wheelie 200 said:

Ja hoor, kickstart is pap.. van binnen.

Nu gaat alles weer open.

Is er een groot voordeel bij een 60 mm ipv. Een 57 mm te halen, en wat doet dit precies?

 

Iets meer trillingen en iets meer koppel afhankelijk van waar je een dikke pakkign steekt.

De piston gaat 1.5mm verder omhoog en zakt 1.5mm dieper. Dus ofwel moet de cilinderkop, of de volledige cilinder samen met de kop 1.5mm omhoog zodat de piston in bovenste dode punt niet tegen de cilinderkop raakt.

Als je de dichting tussen de kop en de cilinder steekt krijg je in de meeste gevallen meer koppel in lage toeren.

Als je de dichting tussen de cilinder en het carter steekt krijg je in de meeste gevallen meer koppel in hoge toeren.

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Kickstart was niet pap, het was de koppeling. Blij dat ik het hele ding niet heb open gehaald(aangezien alles nog mooi dicht zit zonder lekkage ed).

koppeling heb ik begin dit jaar laten plaatsen voor 500 euri. nu heb ik het zelf opnieuw gedaan en was eigenlijk binnen een uurtje klaar.. direct wat sterkere veren geplaatst- en eigenlijk direct ook maar alle kabels :) .

de boel schakelt nu lekker.


nu had ik enkel nog wat last van blowbacks bij hoge toeren, zowel met de nieuwe als met de oude stator.. wat blijkt: beide hadden een identiek defect. Zo kun je blijven zoeken.

nieuwe stator gekregen- en hij loopt nu beter dan ooit ook met de 130 sproeier. Toch nog niet echt snel hae :) helaas had ik van die bfa 306 nog nooit gehoord.

Ca 3500 uitgegeven, maar was plezierig om aan te werken.

technisch lijkt hij klaar, dus heb maar vast een bmw k1100rs gekocht.. tijd voor een rijbewijs hehe

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...