Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Panne met de Vespa ET4 125


Aanbevolen berichten

Gisteravond onderweg naar Torhout begint mijn Vespa (ik reed toen ongeveer 60km/u) een hels lawaai te maken. Links achter zie ik mijn kickstarter los bengelen, en het geluid situeert zich daar ergens linksonder. Ik ben onmiddellijk gestopt om te kijken wat het probleem was. Ik heb de Vespa nu een goeie maand denk ik, en de kickstarter heb ik nog nooit gebruikt.

Op het kickstartpedaal zat geen enkele druk, die hing dus los. Opnieuw opstarten ging wel, maar met het lawaai erbij (hoe meer gas, hoe luider), en ik moest blijven gassen want anders viel ze stil. Het was kiezen tussen 15km terug naar huis, of 5km doorrijden naar een maat. Aan 25/u naar m'n maat dus, waar ik ze in de garage mocht zetten. Een 4-tal uur later probeerde ik ze nog eens te starten, maar dit ging helemaal niet meer. De kickstarter had ik er intussen al afgehaald met dat boutje van 8. Het verhaal van mijn +3 uur durende wandelavontuur van 19km zal ik jullie hier besparen :) .

Vandaag komt mijn vader met zijn trailer zodat we de Vespa naar Coopman in Brugge kunnen brengen. Maar misschien zijn er hier al techneuten die een idee hebben van wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor de input!

Grts, Koen

aangepast door Gunsforhire
Link naar reactie

Het enige wat ik nu kan verzinnen is dat de veer (nummer 2) van je kickstarter is gebroken (losgeschoten). Je kickstartpedaal kan dan vrij bewegen en zo ook de tandwielkrans van je vario bedienen (nummer 7 op 2e tekening). Als dit rijdend gebeurd is het “tandenpoetsen” dus of je variotanden zijn eraan of je kickstartkrans. Ik hoop voor je dat de schade meevalt en dat ze ook wat verder kijken dan alleen de kickstarter omdat er waarschijnlijk ook wat metaal rond is gegaan in je carter.

36EB27E4-8F1D-45D5-B4EB-330729C2DD2E.thumb.jpeg.590b842b646e1c68cccd8f2b0575d71d.jpeg5B27C532-F627-4229-B096-F4FB14F6CECD.thumb.jpeg.18ae82ae5708e5a421d8ca2895265a14.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie

Pilaf, bedankt voor deze duidelijke uitleg! De tekeningen geven me ook wat meer inzicht in hoe alles in elkaar zit. 

De Vespa is binnen bij de dealer, en ze gingen me bellen om te vertellen wat er precies aan de hand was. Hopelijk vallen de kosten mee...

Grts, Koen

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...