Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Trip rond Ierland 2022


Aanbevolen berichten

We hebben met een drietal het idee om volgend jaar rond Ierland te rijden. Vertrek richting Frankrijk om daar via Roscoff over te steken, rondje Ierland, oversteken Via Dublin, door VK en terug naar huis... totaal tripje van een 3500 km en 3 overzetten. Om niet alles zelf uit te zoeken, zijn er al opgedane ervaringen? Wat met ferry's, vastmaken van de vespa's en andere do's en don't do's?

Volledige Trip Ierland.PNG

  • Like 1
Link naar reactie
10 hours ago, dave said:

hoeveel tijd heb je? een tweetal weken? in welke periode zou je gaan?

We mikken op juli 2022 en denken toch 16 dagen nodig te hebben... dat ligt nog niet volledig vast.

Link naar reactie
10 hours ago, nero said:

En met welk voertuig, een oudje of een GTS? 

Groetjes, nero. 

2 sei giorni's en 1 GTS 250... denk dat het op zich al avontuurlijk genoeg is 😉

  • Like 1
Link naar reactie
3 uur geleden, Andy72 zei:

2 sei giorni's en 1 GTS 250... denk dat het op zich al avontuurlijk genoeg is 😉

Bwa... toch een goede reisverzekering nemen denk ik. 

Voor de rest genieten en hopen dat die corona-toestanden dan van de baan zijn. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ondertussen krijgen de routes meer vorm en bereiden we ons ook voor op de nodige regenval... natuurlijk mikken we volgend jaar op geweldig mooi weer, we gaan toch rekening houden met het weer dat er dit jaar is. 🤨 We hebben allemaal een tucano beenkleed aangeschaft, wat ons geen overbodige luxe lijkt wanneer er regen valt en temperaturen onder de 20°C duiken. Dit weekend wellicht al uitproberen, wanneer we naar de Ardennen rijden. Waterdichte schoenen, waterdichte handschoenen of covers etc. Het zijn die zaken die je niet nodig wil hebben, maar toch geweldig zijn wanneer het toch zo is. 😉 

De dochter van de medereizigers heeft zich bereid gevonden om te volgen met de auto, wat natuurlijk een geweldig pluspunt is voor wat extra bagage en ander materiaal wat we anders niet zouden mee nemen... een reserve accu etc... moesten we schitterend weer krijgen, kunnen we gelijk die beenkleden met de auto meegeven 😃

Anders dan gewone motoren, gaan we op de ferry's de vespa op de middenblok plaatsen om deze dan met 4 spanbandjes vast te zetten. Voorrem ook vastzetten... Bij motoren wordt er aangeraden deze op de zijpikkel te plaatsen, maar daar lijkt die van onze vespa's niet zo geschikt voor.

  • Haha 1
Link naar reactie

In 2011 naar Ierland geweest met de lambretta voor de eurolambretta jamboree. We zaten toen in Killarney en 1 van de mooiste ritten die we daar gedaan hebben is de ring of Kerry. Prachtige route en een ongelooflijk mooi landschap. Heel divers ritje door oude dorpen en steden, langs meren en watervallen dan de bergen in en uiteindelijk langs de oceaan passeren. Kortom alles in 1 rit. Prachtige omgeving en zalige baantjes om te rond te tuffen. Aanrader als je daar dan toch bent om die route te doen.

  • Like 2
Link naar reactie

Wat betreft scooters op de ferry. Al veel met de ferry naar Engeland geweest voor o a. jaarlijkse customshow in Bridlingthon en wat meetings in UK. De scooter zeker niet op de zijpikkel plaatsen. De touwen die ze op de ferry aanbieden heb ik nooit echt vertrouwen in gehad en maak mijn scooter altijd vast met mijn eigen spanbanden. 1 spanband achteraan onder het zadel (net achter de zadelpin) en over zijbillen (best wat doeken tussen spanriem en billen steken ter bescherming van lak) en aanspannen zodat achterveer wat ingedrukt is. 1 spanband vooraan tussen stuur en beenschild en zo voorwiel naar beneden trekken (niet overdrijven met aantrekken en ook hier best doek om lak te beschermen). 1 in midden over treeplank. In principe is die 3de over de treeplank zelfs niet nodig, maar heb al paar keer stevige storm op zee meegemaakt en bij vertrek een paar zware BMW GS'en tegen de grond zien liggen. Wat je zeker NIET moet doen is spanbanden bevestigen aan achterrekje, valbaren achter of vooraan...

aangepast door EriX
  • Like 1
Link naar reactie
6 hours ago, EriX said:

Wat betreft scooters op de ferry. Al veel met de ferry naar Engeland geweest voor o a. jaarlijkse customshow in Bridlingthon en wat meetings in UK. De scooter zeker niet op de zijpikkel plaatsen. De touwen die ze op de ferry aanbieden heb ik nooit echt vertrouwen in gehad en maak mijn scooter altijd vast met mijn eigen spanbanden. 1 spanband achteraan onder het zadel (net achter de zadelpin) en over zijbillen (best wat doeken tussen spanriem en billen steken ter bescherming van lak) en aanspannen zodat achterveer wat ingedrukt is. 1 spanband vooraan tussen stuur en beenschild en zo voorwiel naar beneden trekken (niet overdrijven met aantrekken en ook hier best doek om lak te beschermen). 1 in midden over treeplank. In principe is die 3de over de treeplank zelfs niet nodig, maar heb al paar keer stevige storm op zee meegemaakt en bij vertrek een paar zware BMW GS'en tegen de grond zien liggen. Wat je zeker NIET moet doen is spanbanden bevestigen aan achterrekje, valbaren achter of vooraan...

Hoi EriX, bedankt voor de tip, lijkt me echter meer van toepassing op de oudere modellen, die het voorwiel van de grond hebben wanneer ze op de middenbok staan. Aangezien we met de nieuwere modellen onderweg zijn, denk ikk toch aan twee spanbandjes vanachter aan de beugel rond het zadel, deze zit toch redelijk stevig bevestigd.

Link naar reactie
6 uur geleden, Andy72 zei:

Een groot stuk van de "ring of Kerry" zit er bij onze geplande route wel in, enkel het stuk binnenland slaan we over. Slaan we hier een prachtige route over? 

image.thumb.png.c1fcb30657384b7dc52a89f65d92975c.png

Het stuk binnenland zijn voornl. de oude dorpen en steden en een deel van de bergen (met meren), maar die bergen ga je sowieso passeren als je de kust doet.

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Nog een kleine 33 dagen en dan is het zover... de route een beetje aangepast... de ferry's en overnachtingen liggen vast dus we zullen ons hoe dan ook aan het schema moeten houden. Voor diegene die uit gaan voor een reisverzekering en rijden met een vespa +10 jaar, vraag dus steeds na of die wel gedekt wordt... is blijkbaar niet vanzelfsprekend, maar wordt meestal niet vermeld.

image.thumb.png.d4d0e3c52daf3162938074ad3d653504.png

  • Like 1
Link naar reactie

Vespa ouder dan 10 jaar = wordt alleen terug gebracht als de schade minder groot is dan de waarde die de vespa nog heeft. Wordt naar mijn weten ook niet ter plaatse hersteld, alleen naar thuisadres gebracht. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Sinds gisteren veilig terug thuis na een prachtige road trip. We hadden het weer mee en hebben geen standaard Iers weer gehad... wat we volgens de locals ook niet willen hebben 😉 Overwegend ideaal weer met op de terugweg de heetste dag ooit in Londen (+40°C)... Met meer dan 4000 km extra op de teller stonden we terug thuis. Ierland is zeker voor herhaling vatbaar. Voor het uitzicht en het rijden zijn de bergpassen rond Kerry voor mij het hoogtepunt geweest, zeker niet beperken tot de ring of Kerry...

Ireland.jpg

Ireland_1.jpg

  • Like 5
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...