Ga naar inhoud
Vespaforum.be

V50 special: elektro-prutserij


Barte

Aanbevolen berichten

 

hi Allen; ik heb een aantal weken geleden een schoon nieuw speelgoedje gekocht, een 50 special in heel leuke staat. De paar zaken die wat aandacht vereisten werk ik nu netjes bij (banden/velgen/slot/kabels/speedo) echter gezien mijn beperkte kennis van smallframes had ik 2 vragen: 

-Elektro: Vespa start en draait perfect, echter claxon/lichten werken niet. Vanuit mijn ervaring met PX trek ik de conclusie dat stator wel in orde is, echter dat er waarschijnlijk met de bedrading een probleem is. Voor de zekerheid lampjes al gechecked, deze zijn ok dus het is naar mijn inzien de voeding. Hoe kan ik makkelijkst controleren waar het probleem zit? 

-killswitch: in tegenstelling tot bij mijn PX is stuurslot niet met motor verbonden. Momenteel leg ik de motor stil (bij gebrek aan alternatief) door benzinekraan toe te draaien en te laten stilvallen. Nu volgens mij is er normaal een killswitch op het stuur, echter gezien het probleem met de elektro lijkt dit me daaraan ook verbonden. Enig advies hierover?

Bijkomend, heeft er iemand een werkplaatshandboek voor 50 special liggen? (V5B3T) 

alvast bedankt voor jullie advies! 

Link naar reactie

Vergelijken met PX heeft weinig zin ams de ontsteking nog de originele 6v-versie. 

Check de basics: lampjes en claxon niet verbrand? Voldoende massa punten?... Indien geen zichtbare problemen is de lichtspoel op ontstekingsplaat wellicht gaar (= gescheiden van de overige 1 of 2 spoelen). 

Link naar reactie

bedankt voor het advies! Dit weekend eens fatsoenlijk naar gekeken, lampjes en claxon lijken ok, echter probleem ligt hem blijkbaar bij kabels. Naar wat ik kan zien is de kabelboom niet volledig aangesloten, echter soket lijkt me niet overeen te komen. Onderstaand een paar foto's: 

Gezien mijn gebrek aan kennis omtrent elektro van smallframes (niet dat deze voor largeframes veel beter is :) ) ; gaat om 3 kabel die van de kabelboom in mijn stuur komen, en niet aangesloten zijn: 

Inked4_LI.thumb.jpg.5a4e15167b247705de09a9e9be663ca6.jpg

aan de motor-kant is er dan een niet-gebruikt soket: 

 

5.thumb.jpg.890664b389357d2412d6f0e9f2453b10.jpg

Mijn redenatie is dan dat dit gewoon nog aangesloten dient te worden, ofwel recht op statorplaat of op het ongebruikte soket. Klopt mijn redenatie hierin? 
Als ik elektro-schema erbij-neem ziet de aansluiting er namelijk ook anders uit: 

 

 

 

 

image.png.437dab41d139abf42f876faa14e9e153.png

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies! 

Link naar reactie

Blijkbaar hebben ze toch wat geknoeid met de electra. Normaal gaat de volledige bedrading via de junction box, ook de bedrading voor de motor doen te draaien. 

Vanuit die socket zou een korte kabel moeten vertrekken tot aan de junction box en van daaruit zouden kabels naar respectievelijk de hoogspanningsbobijn en het stuur moeten gaan.

Hier een schema: https://www.scooterhelp.com/electrics/pages/V5B3T.50special.html

Ik denk dat je best vanop 0 vertrekt en de volledige kabelboom naloopt, anders kom je vroeg of laat toch in de problemen. 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
10 uur geleden, Barte zei:

5.thumb.jpg.890664b389357d2412d6f0e9f2453b10.jpg

Da’s geen Special motor. Die plug wijst op een 12v PK (S) stator. Die ontsteking is niet rechtstreeks op de kabelboom aan te sluiten. Daarvoor dien je een eerst een 12v regulator te plaatsen en de kabelboom licht aan te passen naar 12v-principes.

Link naar reactie

hi beiden, merci voor het advies! Gisteren eens gekeken naar de rest van de elektro; coil ziet er als volgt uit: 

2.thumb.jpg.39b53f910ce297e2f0bb64f9524091b5.jpg

Gezien de algeheel twijfelachtige staat van de elektro ga ik hem eens bij Sara binnendoen denk ik. Moet wel zeggen dat ik hem heb gekocht in prima staat, maar met opmerking dat elektro wat aandacht nodig had, maar gezien mijn beperkte kennis denk ik dat het beter is om hem te laten fixen 

 

Link naar reactie

De meeste Specials hebben geen remcontact aan de pedaal. Het stukje over aanpassing van de  kabelboom en maak/breek-contacten mag je desgevallend overslaan. De werking van de toeter is afhankelijk van de herkomst van je scooter (verschillende versies). Gewoon eerst even aansluiten via het schema van MR160 in bovenstaande link en kijken wat er werkt en vandaar verser werken dus. 👍

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...