Triumph Posted July 15, 2021 Share Posted July 15, 2021 Hallo, ik ben op zoek naar een overmaat zuiger, iemand iets liggen? Een setje zuiger/cilinder in goede staat is eventueel ook een optie. Is de bronzen lagerbus drijfstang/zuigerpen nog te verkrijgen of beter ineens de drijfstang frezen om een naaldlager te plaatsen? (is de kop van de drijfstang daar dik genoeg voor?) Grts, J 1 Link to comment
Wilby Posted July 16, 2021 Share Posted July 16, 2021 Ik heb hier nog een en ander liggen, cilinder + kop MotoVespa 150S in redelijk goede staat en nog niet opgeboord geweest. Heb ook nog een nieuwe Gol zuiger 57,2= eerste overmaat voor een GL, ben niet zeker of deze dezelfde is als MotoVespa 150S. Alles mag weg voor 75€. 1 Link to comment
Triumph Posted July 16, 2021 Author Share Posted July 16, 2021 Een zeer mooi aanbod maar als ik het goed begrijp is de originele piston er niet bij? Ik heb de cilinder en kop van de originele motor in mijn bezit, alleen is de piston aan vervanging toe en moet de cilinder geboord worden naar een overmaat vanwege de aanwezige slijtage. Ik weet ook niet of de GOL-piston van een GL geschikt is, zo goed ben ik niet thuis in deze materie. Ik ga dan ook nog even wachten om op je aanbod in te gaan, ik laat je nog iets weten, alvast bedankt. Ik ben wel na lang snuisteren op de verschillende (Moto)vespaforums op een interessante topic uitgekomen wat notabene op dit forum stond; https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/29424-revisie-van-een-gs160-motor/ @neroen @Pilaf:Ik had dan ook graag eens de deskundige mening van Nero en Pilaf gehoord betreffende deze materie. Via de bekende scootershops geraak ik blijkbaar momenteel niet aan de gepaste piston maar dankzij de topic van Pilaf bestaat misschien toch de mogelijkheid om tot een goede oplossing te komen. Is de Meteor (TLK1358-MX) in deze link een gepast item voor mijn motor? https://www.motor-x.com/complete-piston-150cm-meteor-vespa-p150x-vbxi-from-5780mm-to-6000mm-various-diameters,p.html In de topic van Pilaf gaat het over de Motovespa 160 waarvoor Nero op een bepaald moment deze piston voorstelt;https://www.sip-scootershop.com/nl/product/zuiger-grand-sport-race-180-cc-big-bore_75004000 Als ik dan bij de grandsport ga kijken naar de 150cc kom ik op deze uit; https://www.sip-scootershop.com/nl/product/zuiger-grand-sport-150-cc_75008000 , een verschil van 100€ met de Meteor en waarbij men zegt dat deze zuiger niet geschikt is voor mijn model... Wat is nu de best te volgen optie? Uit de verschillende forums blijkt dat de Motovespa's niet de snelste motoren zijn en dat de tuning opties gering zijn, het is mijn bedoeling is om met een minimale financiële inspanning maar met basic tuning het beste uit het motortje te halen, poortjes wat bijwerken, carbu naalden aanpassen en eventueel nog wat tips? met vriendelijke groeten, J. Link to comment
nero Posted July 16, 2021 Share Posted July 16, 2021 Ik vrees dat je een foutje maakt, een GS160 heeft niet dezelfde motor als een 150S motovespa. Beiden zijn pistonported maar daar stopt het verhaal denk ik. Hier ga je waarschijnlijk wel een geschikte piston vinden: https://www.recambiosmotosclasicas.es/cilindro-vespa/piston-vespa-150 Groetjes, nero. Link to comment
Triumph Posted July 16, 2021 Author Share Posted July 16, 2021 Thanks Nero, ik zag wel dat er bepaalde verschillen waren maar mijn kennis rijkt niet ver genoeg om te kunnen zeggen dat de pistons niet hetzelfde type zijn. Ook had ik de Spaanse website al een paar keer bezocht maar op deze specifieke piston kwam ik maar niet terecht, wel op de nieuw krukas die nu voorhanden is, het is nog een beetje zoeken hoe ik er de juiste onderdelen moet vinden. Dan zal het een Spaans bestellingske worden vrees ik. Heb je toevallig de bronzen bus op de site ergens gezien of zou ik eerder gaan voor het uitfrezen van de drijfstang en een naaldlager plaatsen? grts, J. Link to comment
koeno83 Posted July 16, 2021 Share Posted July 16, 2021 Je zou dit kunnen proberen, maar persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe Krukas en cylinder plaatsen dan weetniet zeker dat hij goed rijdt Link to comment
koeno83 Posted July 16, 2021 Share Posted July 16, 2021 Een donor motorblok is ook nog een optie, heb je meteen reserve onderdelen. Link to comment
Triumph Posted July 16, 2021 Author Share Posted July 16, 2021 Het probleem van de piston is zonet opgelost geraakt, is nieuw op voorraad bij mijn onderdelenleverancier op een zo'n 15 Km van mijn deur, had er de laatste keer overgekeken 🙂 Een lagerbus of naaldlager voor de zuigerpen, liefst naaldlager maar dan ga ik eerst de diktes van de verschillende drijfstangen vergelijken, een krukas uit elkaar halen en terug in elkaar steken vindt ik een hachelijk werkje, dan koop ineens liever een complete krukas. grts, J. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now