Ga naar inhoud
Vespaforum.be

schakelen plots zeer stroef, tot bijna niet meer


Andy72

Aanbevolen berichten

Tijdens het rijden gaat het schakelen plots zeer stroef en het werd er niet beter op... De koppelingskabel wat bijgespannen hielp niets, dus er is wat meer aan de hand. Krijg hem nog in zijn eerste gezet met draaiende motor, met de koppeling in, valt hij dan stil, je voelt dat de motor ook niet volledig ontkoppeld is. Als eerste de koppeling al eens loshalen of kan er iemand zeggen wat er wellicht aan de hand is?

Link naar reactie

Zou idd eerst de koppeling controleren. Hoeveel speling zit er op de koppelingshendel en hoeveel op de arm onder het blok? Onder het blok zit bij mij op de arm altijd minimale speling zodat de bronzen bus net vrijblijft van de drukplaat. Dit komt ongeveer overeen met de 2mm op de koppelingshendel uit de manuals.

Is de ruimte bij de arm te groot dan ontkoppelt hij niet goed.

Is de speling in orde dan de deksel verwijderen en koppeling inspecteren en evt verwijderen.

Denk ook om de kleine dingen die in het blok kunnen vallen. 😬

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Thanks... was ook in de richting van die duwpen aan het denken... we zullen eens openhalen en hopelijk niet meer  rommel maken 😉

 

Link naar reactie

koppeling los gehaald, ik zie hier niet direct iets verkeerd... misschien de dat de platen aan vervanging toe zijn... maar dat verklaart het moeilijk schakelen toch niet? Zou denken dat hij dan gaat doorslippen... Denk dat ik toch het kruis ook eens moet gaan checken...

IMG_20210709_201844.jpg

IMG_20210709_204925.jpg

IMG_20210709_204936.jpg

Link naar reactie

Met een vers setje kurken kom je ook een eind, zien er plakkerig uit. Check ook even of je platen nog recht zijn. Verder nieuwe olie erin en nogmaals proberen.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
22 hours ago, Pilaf said:

Met een vers setje kurken kom je ook een eind, zien er plakkerig uit. Check ook even of je platen nog recht zijn. Verder nieuwe olie erin en nogmaals proberen.

set volledig vernieuwd, nieuwe kurk en tussenplaten... platen waren reeds voorgeweekt en heb ze nog even wat extra laten weken in wat olie. Nu lukt het schakelen, maar wanneer hij in versnelling staat met de koppeling in, valt hij stil wanneer je het wiel blokkeert... wanneer ik de koppelingskabel wat verder aanspan, pakt de kickstarter niet. Is dit een normaal verschijnsel bij nieuwe platen of zit er toch nog iets anders scheef?? 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Andy72 zei:

Nu lukt het schakelen, maar wanneer hij in versnelling staat met de koppeling in, valt hij stil wanneer je het wiel blokkeert

Eigenlijk ben je dus geen meter opgeschoten. Als je je standaard op een verhoging zet en het achterwiel los van de grond, klik de versnelling in de 1e, knijp de koppeling in…kan je met de hand nu het achterwiel draaien?

14 minuten geleden, Andy72 zei:

wanneer ik de koppelingskabel wat verder aanspan

Dit is normaal gedrag dus ontkoppelen kan dus wel, probeer als je zover ben aangespannen nogmaals als hierboven, maar nu het achterwiel draaien zonder koppelingshendel, lukt dat?

Heb je bij montage van de platen gecontroleerd of de koppeling werkt en vrij kan draaien (platen met circlip gemonteerd en koppelingsgereedschap aangespannen). Je kan dan vaak voelen of er iets mis zit.

Heb je de koppelingskabel in het stuur ook gecontroleerd, niks gebroken, kabel in juiste positie?

  • Like 1
Link naar reactie

achterwiel kan niet gedraaid worden, wanneer in versnelling met koppeling in... alles nog eens loshalen en de koppeling zelf nog eens checken dus. 

Link naar reactie

En dan idd controleren met het koppelingsgereedschap of je de koppeling vrij kan draaien in gecomprimeerde stand.

Als de koppeling toch los is nogmaals aan het achterwiel draaien en door de versnellingen klikken om te kijken of versnellingsbak goed functioneert, let wel op je koppelingsspie dat deze niet in het carter valt. 

Wat ook nog kan is dat er teveel speling op de arm zit en wel op de overbrenging van de arm naar de bronzen duwpen.

(Deze: https://www.sip-scootershop.com/en/product/actuation-lever-piaggio-clutch-cover_83806000?q=Clutch).

Heb dat zelf ook gehad, op het eerste oog functioneerde de arm goed totdat er druk op werd gezet. De arm bewoog maar duwpen bleef in positie. Zowel de arm als nok vervangen en de speling was weg.

  • Like 1
Link naar reactie
3 hours ago, Pilaf said:

En dan idd controleren met het koppelingsgereedschap of je de koppeling vrij kan draaien in gecomprimeerde stand.

Als de koppeling toch los is nogmaals aan het achterwiel draaien en door de versnellingen klikken om te kijken of versnellingsbak goed functioneert, let wel op je koppelingsspie dat deze niet in het carter valt. 

Wat ook nog kan is dat er teveel speling op de arm zit en wel op de overbrenging van de arm naar de bronzen duwpen.

(Deze: https://www.sip-scootershop.com/en/product/actuation-lever-piaggio-clutch-cover_83806000?q=Clutch).

Heb dat zelf ook gehad, op het eerste oog functioneerde de arm goed totdat er druk op werd gezet. De arm bewoog maar duwpen bleef in positie. Zowel de arm als nok vervangen en de speling was weg.

zijn een paar goeie tips... speling naar de bronzen duwpen lijkt me in orde, dat heb ik nog gecheckt... vermoed dat ik het euvel in de koppeling zelf moet gaan zoeken. Koppelingstool heb ik niet, maar een draadstang kan wellicht ook dienen... als het naaldlager is vastgelopen heb je misschien deze symptomen? De bak zelf functioneert goed volgens mij, ben gisteren door alle versnellingen gelopen met de poot op een houten blok.

Link naar reactie
2 uur geleden, Andy72 zei:

Koppelingstool heb ik niet, maar een draadstang kan wellicht ook dienen

Uiteraard, gewoon aandraaien tot de veren gecomprimeerd zijn en draai dan aan het tandwiel, die moet dan vrij kunnen draaien.

Verder gewoon stap voor stap door de koppeling heen, lopen de platen soepel over de tandwielen en door de korf, ook even de platen op een glasplaat leggen om te kijken of ze recht zijn (zelfs als ze vers uit de verpakking komen). Is de korf nog mooi recht of staat deze een beetje naar buiten, dit kan je controleren met de laatste kurkenplaat want deze moet ook soepel kunnen bewegen door de korf. Loopt deze stroef dan is de korf niet helemaal in orde, een nieuwe korf met versterkingsring dan het advies.

Soms zijn de nieuwe platen ook wat dikker dan de originele, deze kan je ook nog nameten. Als experiment kan je ook 1 kurkplaat en 1 tussenplaat verwijderen en dan kijken of de koppeling wel ontkoppeld. 

Het is soms even zoeken en de storingen in dit soort koppelingen zitten helaas vaak ik de kleinste details.

2 uur geleden, Andy72 zei:

De bak zelf functioneert goed volgens mij, ben gisteren door alle versnellingen gelopen met de poot op een houten blok.

Dat is gelukkig goed nieuws en scheelt je een hoop werk.

  • Like 1
Link naar reactie

deze 2 delen moeten wellicht soepel ten op zicht van mekaar draaien, niet dus... je kan ook zien dat er iets van aanslag te zien is, wat volgens mij wil zeggen dat er toch wat hitte geweest is op de verkeerde plaats. Ik heb maar een volledig nieuwe koppeling besteld... het zal dan wel opgelost zijn 😉  De 2 platen zijn overigens niet van mekaar te krijgen...

IMG_20210711_180735.jpg

IMG_20210711_180748.jpg

Link naar reactie

er vertrekt trouwens een barst vanuit de spiebaan. Ik vermoed dat het lager hierdoor toch wat heter is geworden dan het de bedoeling is.

IMG_20210711_184357.jpg

Link naar reactie

Goed gevonden, bronzen binnen lager heeft volgens mij ook een barst. Dit heeft waarschijnlijk iets met smering te maken waardoor het bronzen lager is vastgelopen. BGM heeft een lager met een oliegleuf waardoor het lager beter gesmeerd word. (https://www.scooter-center.com/en/clutch-bush-bgm-pro-vespa-px-t5-125cc-cosa-rally-ts-sprint-gt-gtr-ss180-gs160/gs4-gl-super-vna-vnb-vba-vbb-bgm8091?number=BGM8091).

De oude zwarte platen wijzen ook richting de smering. Het zou kunnen zijn dat je plastic olie geleider in je blok gesneuveld is waardoor de olie niet lekker naar boven spat (https://www.sip-scootershop.com/en/product/oil-guide-plastic_14612900#explosions). Iets om na montage en test rit te controleren of de koppeling niet droog staat, anders zolang een scheut extra olie in de bak om te voorkomen dat je niet weer schade aan de koppeling oploopt.

Ook preventief de spie vervangen want die heeft waarschijnlijk ook op de donder gehad. Heb zelf goed ervaring met DRT spietjes want die zijn wat harder.

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
  • 2 weken later...

allé vooruit... probleem opgelost en op naar het volgende. Ene keer gestart vliegt mijn spie aan de andere kant erdoor...🥵

Denk dat ik nu aan een gehele revisie zit... dat zat nog nie in de planning, helaas weinig andere keus... als ge toch de krukas moet vervangen. Spiebaan is te veel beschadigd... 

IMG_20210721_080651.jpg

  • Wow 1
  • Haha 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

ondertussen een andere krukas geplaatst... de nieuwe koppeling is ondertussen ook vast komen zitten. Doe ik iets verkeerd of kan er nog een oorzaak zijn. De plastiek geleider waarover eerder sprake was, zat nog mooi op zijn plaats. Kunnen plakkende platen hier een oorzaak van zijn? Heb nu een 3e koppeling geplaatst, met nieuwe kurk en wanneer ik de blok in vitesse plaats en de remtrommel draai met geknepen koppeling, vind ik dat de koppeling op zich toch wel veel weerstand geeft. Is dit een normaal verschijnsel omwille van nieuwe kurkplaten? De koppelingsarm kan niet verder ingedrukt worden...

Link naar reactie

Wat is de staat van je koppelingsgaine? Niet verduurd of gebroken?

Zeker dat je de krukasspacer in de juister richting hebt geplaats (met afgeschuinde binnenkant richting krukas)?  

Link naar reactie
51 minutes ago, pdvd said:

Probleem had ik een tijdje terug ook... oorzaak was snel gevonden

vhgCzMI.jpg

die kant van de kabel heb ik nog bekeken. Recent zijn wel alle kabels vervangen. Ik ga het toch in gedachten houden.

Link naar reactie

Wanneer de koppeling uitgebouwd is en ik pits deze samen waardoor ze vrij moet draaien, vind ik dat ze al redelijk weerstand geeft... misschien is dat normaal? Heb wel aan het koppelingsdeksel gezien dat er contact van de platen tegen het deksel is geweest. Misschien moet ik hier wat meer ruimte creëren.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...