Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Discussie maker of verbreker remlichtschakelaar en stuurschakelaar bij 150GL zonder accu ombouw 6v naar 12v vape road


Vespatje6264

Aanbevolen berichten

Ik zal misschien een denkfout maken maar ik vraag me het volgende af: Ik heb een 150GL zonder accu en wil deze ombouwen van 6VAC naar 12VAC met een elec ontsteking SIP vape road. 

Nu lees ik vaak dat je dan een maker moet monteren als remlichtschakelaar en dat lijkt me niet juist. In electrische schema's (ook van de vape road) is het wel getekend als een maakcontact (en electrisch gezien klopt dat ook helemaal) maar omdat de schakelaar nu juist in ruststand continu bediend is door de pedaal moet de schakelaar zelf een verbreekcontact zijn.   De definitie maakcontact (NO ) betekent dat een maakcontact bij bediening wordt gemaakt en electrisch contact maakt. Bij een NC oftewel verbreekcontact net omgekeerd.

Verder lees ik ook vanalles over conversiekabelbomen en stuur/lichtschakelaar die aangepast moet worden indien je van 6VAC naar 12VAC overstapt.

Ik heb het idee dat hierover toch wel wat misverstanden zijn omdat er ook verschil zit of je een uitvoering met accu DC of zonder accu AC gaat ombouwen naar 12VAC.

Hopelijk kunnen jullie wat helderheid geven over dit onderwerp mbt conversie vanuit DC met accu en AC zonder accu naar 12VAC en wat daar allemaal voor nodig is mbt remlichtschakelaar, stuurschakelaar en kabelboom ?

 

 

Link naar reactie

Meet dan eens uit of je constant stroom hebt op de blauwe draad die vertrekt vanop de statorplate met draaiende motor (kan bijna niet anders). Meet tussen het chasis en de draad (deze zou moeten  + geven). 

Indien ja heb je reeds een voetremschakelaar met maak-contact, anders gaat je remlicht constant branden en uitgaan bij het remmen. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Als je deze schema’s kijkt wordt het je hopelijk duidelijk: http://www.vespa-klub.dk/EL_english.HTM

Bij een DC systeem, ofwel met accu is het remlicht altijd een NO ofwel Normal Open schakelaar. Als je de rem intrapt maakt de schakelaar  contact waardoor je remlicht gaat branden.

Bij een aantal AC systemen werkt dat ook zo met een NO schakelaar, net als bij de 12V conversie (flytech, sip, bespatronic, bgm). De remschakelaar is daar ook altijd een NO schakelaar.

Toch zijn er een aantal AC systemen (modellen te zien in diagram 9, 10 en 11) waarbij er 1 spoel gebruikt wordt puur voor het remlicht. Daar wordt een NC ofwel Normal Close schakelaar gebruikt. Het remlicht is uit omdat deze door de NC schakelaar op massa is aangesloten, trap je de rem in dan gaat het contact open en wordt de massa verbinding verbroken.

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, Vespatje6264 zei:

Verder lees ik ook vanalles over conversiekabelbomen en stuur/lichtschakelaar die aangepast moet worden indien je van 6VAC naar 12VAC overstapt.

Bij een VGLB zonder accu (6VAC) kan je de originele stuurschakelaar gebruiken. Je moet alleen de spanningsregelaar ergens in het 12VAC systeem plaatsen want die is bij het 6VAC model niet aanwezig. Je moet dus wel de originele kabelboom aanpassen, een conversieboom kopen of zelf een kabelboom maken (dan zijn de draden altijd lang genoeg).

Een zelfbouw schema voor een VGLB kan je hier vinden: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/33282-in-een-schuur-gevondenvespa-gl-b-150-vglb-uit-1962/page/2/

Zeker bij de 12V e-ontsteking wordt het elektrisch systeem wat eenvoudiger. Van de stator komen 4 draden waarvan je er maar 3 gebruikt (als je geen accu installeerd). De massadraad (direct naar CDI, spanningsregelaar en frame), ontstekingsdraad (direct naar CDI) en 12VAC draad (via spanningsregelaar naar verlichting en claxon).

 

  • Like 1
Link naar reactie

OK, dank voor alle info !  Ja de spanningregelaar zal ik nu in de linker bilkant moeten bevestigen want daar zat er oorspronkelijk geen. Als ik in het schema kijk van de vape road (zij bijlage) moet het remlicht electrisch gezien gemaakt worden zodat de stroom doorgeschakeld wordt. Maar omdat het rempedaal in rust de remlichtschakelaar continu indrukt moet op dat moment de stroomkring onderbroken zijn. Dat is bij een maakcontact (NO) niet het geval want die maakt een stroomkring op moment van bediening van de schakelaar. De remlichtschakelaar die ik nu heb en weer kan hergebruiken is een verbreekcontact (NC) en verbreekt dus bij bedienen en omdat de rempedaal in rust continu de schakelaar indrukt verbreekt hij ook continu en dat is ook de bedoeling. Zodra ik het rempedaal intrap wordt de schakelaar gelost (niet meer bediend) en zal in deze NC toestand dus de stroomkring sluiten en het remlicht gaat branden. Hoe het in de oude 6V situatie was (boel licht al helemaal los) weet ik niet maar is ook niet meer zo van belang als ik de vape ga monteren. Zie ik bij deze redenatie misschien iets over het hoofd ?

E8429D21-2C30-41CE-9F28-8B9B3184049D.jpeg

Link naar reactie
5 uur geleden, Vespatje6264 zei:

De remlichtschakelaar die ik nu heb en weer kan hergebruiken is een verbreekcontact (NC) en verbreekt dus bij bedienen en omdat de rempedaal in rust continu de schakelaar indrukt verbreekt hij ook continu en dat is ook de bedoeling.

Ik ben je even kwijt, bij een 12VAC systeem zoals de SIP monteer je een NO remschakelaar (ofwel “shutter”) en kan je de NC schakelaar niet gebruiken. Zodra je remt komt de kunststof pal uit maakt je NO schakelaar contact en gaat de lamp branden. Dit kan je ook zien in het schema. Laat je je rem weer los dan moet deze in de ruststand de pal helemaal indrukken en wordt het contact verbroken.

 Misschien moet je de rem schakelaar eens bekijken, als je hem omdraait en de pakking verwijderd zie je hoe deze werkt.

Dit is de correcte schakelaar voor een 12V conversie: https://www.sip-scootershop.com/en/product/brake-light-switch_18163710

 

  • Like 1
Link naar reactie

Inderdaad wat Pilad zegt, bij een conversie naar 12v moet je een schutter remlicht installeren maar ook een extra draad naar je remlicht trekken vanaf je ontsteking. Tevens je claxon knop in de schakelaar ook even aanpassen. 
 

bij de 6 volt staat er constant spanning op je achterlicht maar maakt hij via je remlicht eigenlijk kortsluiting met de massa van je draadboom. Wanneer je remt is de kortsluiting weg en brand de lamp.

Bij de 12 volt zet je je remlicht tussen de stroom aanvoer naar je remlicht. Wanneer je remt maakt hij contact en krijgt je lamp stroom. 

 

 

Link naar reactie
2 uur geleden, koeno83 zei:

Tevens je claxon knop in de schakelaar ook even aanpassen. 

Dit is naar mijn weten niet nodig want zowel als bij de 6VAC als bij de 6VDC VGLB modellen zijn deze stuurschakelaars gelijk, bij conversie naar 12VAC is de claxon gewoon via de originele stuurschakelaar aansluitpunten aan te sluiten.

Bij het VGLB model met de accu is de accu alleen met de verlichting (pilotlamp en achterlicht) verbonden (en dus 6VDC) als de stuurschakelaar in stand 2 staat. Tijdens het rijden is de koplamp en het achterlicht gewoon 6VAC als de stuurschakelaar in stand 1 staat.

De accu diende dus eigenlijk om de Vespa van licht te voorzien als deze in de avond geparkeerd stond (soort parkeerlicht)…en natuurlijk om een mooier toetertje te geven bij gevaar. Daarbij hebben ze als bijkomend voordeel de accu meteen doorgelust naar het remlicht om deze krachtiger te laten branden bij het remmen waardoor de koplamp en achterlicht ook feller bleven branden.

2 uur geleden, koeno83 zei:

bij de 6 volt staat er constant spanning op je achterlicht maar maakt hij via je remlicht eigenlijk kortsluiting met de massa van je draadboom. Wanneer je remt is de kortsluiting weg en brand de lamp.

De VGLB zonder (en met) accu heeft een 6VAC systeem waarbij de remschakelaar al een NO model is. Het remlicht bij het model zonder accu wordt gevoed door een aparte spoel maar deze ligt “tijdens het niet remmen” niet verbonden met massa (NC remschakelaar) zoals bij andere modellen maar is onderbroken met een NO remschakelaar.

@Vespatje6264 hoe kom je erbij dat jouw VGLB nu met je 6VAC systeem is uitgerust met een NC remschakelaar? Heb jij een ander type stator/electrisch systeem op jouw Deense VGLB?
 

Ter vergelijk beide schema’s van het model met en zonder accu.

616F43DC-C8CC-4465-AC7D-728A6CCAB852.thumb.jpeg.168d10c39616cf4c81b47524df3f56b9.jpeg

44403591-B547-427A-A120-5289D296621F.thumb.jpeg.52e1c04e60023dc2d7894e6862f5968f.jpeg

 

Link naar reactie

Hoi Pilaf en Koen083. Ik begrijp jullie en we bedoelen denk ik hetzelfde maar het begrip shutter/maker NC en NO wordt hier ook door SIP verkeerd gebruikt. Kijk maar eens naar het plaatje bij SIP waar je het binnenwerk ziet. Indien de schakelaar niet bediend is en de pal dus niet ingedrukt is zie je dat er continu contact is via het veertje tussen de 2 plaatjes waar de contacten zitten. De schakelaar laat dus de stroom door indien hij niet wordt bediend. Maar...indien je de rempedaal niet intrapt drukt hij de schakelaar pal wel continu in en verbreekt dus. Dat moet ook want anders brand je remlicht continu. Heb het ook nagemeten met universeelmeter. Is heel bijzonder dat hier zo'n misverstand over is maar ik denk nu toch echt dat het zo klopt. Probleem hier is dat de functie van de rempedaal icm de schakelaar wel een maakfunctie is maar de benaming maakcontact / NO of verbreekcontact/NC heeft betrekking op de schakelaar zelf en niet op de functie als geheel.

 

 

Link naar reactie

Ik loop morgen het gehele schema schakeltechnisch door incl. remschakelaar en stuurschakelaar en draadboom zoals hij volgens mij zou moeten zijn als ik de 12VAC vape road er op zet.  Ben er al deels aan begonnen. Komt goed 🙂 

@Pilaf : ik denk dat ik jouw schema en layout vd draadboom deels kan gebruiken maar ben ook benieuwd waar je de lassen hebt gemaakt zodat de draadboom straks makkelijk door het frame getrokken kan worden. Of is het niet zo'n probleem denk je waar je de lassen legt (ivm de verdikkingen door de las) 

Link naar reactie
Op 1/7/2021 om 23:28, nero zei:

Meet dan eens uit of je constant stroom hebt op de blauwe draad die vertrekt vanop de statorplate met draaiende motor (kan bijna niet anders). Meet tussen het chasis en de draad (deze zou moeten  + geven). 

Indien ja heb je reeds een voetremschakelaar met maak-contact, anders gaat je remlicht constant branden en uitgaan bij het remmen. 

Groetjes, nero. 

 

Op 1/7/2021 om 22:42, nero zei:

Is onderstaand schema correct voor je vespa? 

https://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VBB1_VGLA1_VGLB1.pdf

Groetjes, nero. 

Het schema dat Nero hier aangeeft klopt exact met mijn Deense VGLB

Link naar reactie
10 uur geleden, Vespatje6264 zei:

Hoi Pilaf en Koen083. Ik begrijp jullie en we bedoelen denk ik hetzelfde maar het begrip shutter/maker NC en NO wordt hier ook door SIP verkeerd gebruikt. Kijk maar eens naar het plaatje bij SIP waar je het binnenwerk ziet. Indien de schakelaar niet bediend is en de pal dus niet ingedrukt is zie je dat er continu contact is via het veertje tussen de 2 plaatjes waar de contacten zitten. De schakelaar laat dus de stroom door indien hij niet wordt bediend. Maar...indien je de rempedaal niet intrapt drukt hij de schakelaar pal wel continu in en verbreekt dus. Dat moet ook want anders brand je remlicht continu. Heb het ook nagemeten met universeelmeter. Is heel bijzonder dat hier zo'n misverstand over is maar ik denk nu toch echt dat het zo klopt. Probleem hier is dat de functie van de rempedaal icm de schakelaar wel een maakfunctie is maar de benaming maakcontact / NO of verbreekcontact/NC heeft betrekking op de schakelaar zelf en niet op de functie als geheel.

 

 

Het plaatje van Sip is niet die van een shutter, denk dat ze het te veel moeite vonden om voor elk onderdeel een foto te maken. 

Link naar reactie

Ik ben er uit en zal het schema een keer netjes uitwerken. Hergebruik oude kabelboom maar wel met aanpassingen, NC verbreekcontact maakschakelaar en bestaande stuurschakelaar.  Daarbij heb ik de volgende kabels nodig die ik van de oude kabelboom gebruik als ze nog goed/onbeschadigd zijn:

kabel vanaf achterlicht naar aansluiting 1 stuurschakelaar (gebruik zwarte ader oude kabelboom) , op 1 zit ook het kmtellerlampje 

kabel (voeding) vanaf spanningsregelaar naar remschakelaar , claxon , en aansluiting 2 en 8 van de stuurschakelaar: (nieuwe ader blauw of evt groene ader die op 2 zat van kabelboom), 2 en 8 doorverbinden of bestaande zwart/geel kabel die op 8 zit hergebruiken en evt gele kabel van spoel naar claxon hergebruiken. Groen, zwart/geel en geel moet dan wel ergen aan de blauwe adre van de spanningsregelaar gekoppeld worden. Is maar net waar ik de las het beste kan maken. 

kabel vanaf coil via aansluitdoosje naar M9 stuurschakelaar (killswitch)  (gebruik rode ader oude kabelboom)

kabel retour van remschakelaar naar remlicht

kabel retour van claxon naar stuurschakelaar 4 (wit)

Daarnaast uiteraard de "lokale" aansluitingen van lamphouder in stuurhuis naar 5 , 6 en 7 en de standaard aansluitingen van de vape road stator naar aansluitdoosje, spanningregelaar en coil en...aarde.

Aansluiting 3 (geel) stuurschakelaar niet bedraden ! (hier zit normaliter de spanning vanuit de claxon aangesloten en de claxon krijgt deze weer vanuit een aparte spoel)

Omdat er nu via de vape road maar 1 spanningsvoerende kabel vanuit de spanningregelaar naar het stuurhuis loopt met de benodigde aftakkingen heb ik met de bestaande kabelboom voldoende aders. Dus of ik tak de blauwe kabel af of ik hergebruik de groene, geel/zwart en gele bestaande ader. Keus genoeg. 

In het schema van SIP (zie schema met zwarte achtergrond) staat overigens het achterlicht rechtsreeks op de spanningsregelaar aangesloten zonder tussenkomst van een schakelaar. Foutje , hier moet uiteraard de stuurschakelaar tussen. De schakelaar voor horn, voorlicht en killswitch hebben ze wel opgenomen in het schema.

Dan de schutter remschakelaar: Die benaming is echt fout !  Ik probeer het nog een keer uit te leggen:

Een maakcontact/schutter/NO is een schakelaar die de stroomverbinding MAAKT. Dus je drukt de schakelaar in en het lampje brand.

Maar bij  Vespa (in ieder geval mijn Vespa) drukt de rempedaal continu die schakelaar in in rust ! Als die schakelaar een maakcontact zou zijn zal dus het remlicht continu branden. We moeten dus een verbreekcontact/NC hebben die juist gaat maken als ik het pedaal intrap en de pal van de remschakelaar naar buiten komt. Omgekeerde logica. Dubbelcheck gedaan en doorgemeten.

In veel electrische schema's zie je dat de stroomkring van de remschakelaar gesloten moet worden om het remlicht te laten branden en wordt er daarom een maakcontact getekend. Daarbij wordt dan geen rekening mee gehouden dat de rempedaal die schakelaar in ruststand continu indrukt en in geval van een maakcontact je remlicht dus continu zou branden ! Bizar...

Als vanuit het electrische schema redeneert heb je een maker nodig en bestel je die bij SIP dan gaat het goed want ondanks de foute benaming schutter krijg je een verbreker geleverd en dat functioneert. Vandaar dat het waarschijnlijk nog niet veel mensen is opgevallen maar een elektroman/vrouw wordt wel op het verkeerde been gezet als die deze benaming shutter ziet staan. 

 

 

Link naar reactie
11 uur geleden, Vespatje6264 zei:

Kijk maar eens naar het plaatje bij SIP waar je het binnenwerk ziet. Indien de schakelaar niet bediend is en de pal dus niet ingedrukt is zie je dat er continu contact is via het veertje tussen de 2 plaatjes waar de contacten zitten

Ik snap nu de verwarring. SIP (en ik ook) gebruiken de term NO in geïnstalleerde ruststand dus rem niet bediend. De pal is dan in en het contact verbroken. Jij gebruikt de term NC omdat deze schakelaar inderdaad gesloten is onder veerbelasting.

11 uur geleden, Vespatje6264 zei:

@Pilaf : ik denk dat ik jouw schema en layout vd draadboom deels kan gebruiken maar ben ook benieuwd waar je de lassen hebt gemaakt zodat de draadboom straks makkelijk door het frame getrokken kan worden. Of is het niet zo'n probleem denk je waar je de lassen legt (ivm de verdikkingen door de las) 

Ik verdeel de draden onder het brandstof dripbakje want daar is ruimte zat. De stuurschakelaar verdeel ik boven de stuuruitgang aan de rechterzijde van het stuur, zodat er genoeg ruimte is voor de teller. Heb dus een relatieve dunne kabel door het frame, stuurbuis en stuur zodat je deze makkelijk kan trekken. Ook schuurt deze kabelboom minder bij het sturen tegen het frame. De gele draad van de claxon komt ook onder het dripbakje vandaan, de bruine gaat naar het stuur.

1 uur terug, koeno83 zei:

Het plaatje van Sip is niet die van een shutter, denk dat ze het te veel moeite vonden om voor elk onderdeel een foto te maken.

Het plaatje is wel correct voor het model wat bij 12VAC conversie moet worden gebruikt. Zoals hierboven, in rust (zonder remmen) is de pal ingedrukt en het contact verbroken.

Zonder rem:

0410BC1A-2C64-45C1-88E8-FE4E5F2B8461.thumb.jpeg.d0c21de766abd653f02a0ff6418a5d2d.jpeg

Met Rem:

7ECD217C-0E30-47A5-8520-4C66ED8A80C8.thumb.jpeg.9555aeadd52a1afad6b1e160605c3844.jpeg

Link naar reactie
13 minuten geleden, Vespatje6264 zei:

Vandaar dat het waarschijnlijk nog niet veel mensen is opgevallen maar een elektroman/vrouw wordt wel op het verkeerde been gezet als die deze benaming shutter ziet staan. 

We hebben het hier over Italiaanse voertuigen..😉.

Begrijp je punt en deze is correct, succes met de conversie, je gaat er zeker een stuk betrouwbaarheid voor terugkrijgen.

Link naar reactie

ThanX Pilaf ! Heb heel veel gehad aan jouw gedetailleerde beschrijving van jouw project. Loopt jouw GLB in het ondergebied en stukje middengewichten goed ? Heb bij mij getest met de geheel vlakke gasschuif toen ik nog contactpunten had met DR177 SI24/24 Sip Road 2.0 en originele krukas. Dat liep beter dan met de standaard gasschuif van de SI24/24. 

Link naar reactie
3 uur geleden, Pilaf zei:
5 uur geleden, koeno83 zei:

 

Het plaatje is wel correct voor het model wat bij 12VAC conversie moet worden gebruikt. Zoals hierboven, in rust (zonder remmen) is de pal ingedrukt en het contact verbroken.

Klopt idd, ik was even vergeten dat het mechanisme omgekeerd werkt😀

  • Like 1
Link naar reactie
8 uur geleden, Vespatje6264 zei:

Loopt jouw GLB in het ondergebied en stukje middengewichten goed ? Heb bij mij getest met de geheel vlakke gasschuif toen ik nog contactpunten had met DR177 SI24/24 Sip Road 2.0 en originele krukas. Dat liep beter dan met de standaard gasschuif van de SI24/24. 

Ja, door het hele toerengebied gedraagt de motor zich prima, nergens te arm of te rijk. Was ook verrast dat alles in 1x goed liep zonder verdere aanpassing. Heb idd wel de vlakke schuif en wat andere spoeiers mee besteld maar die liggen nog op de plank. Ken de DR177 kit zelf verder niet, heb na wat inlezen eigenlijk meteen Frederiks advies opgevolgd en alles van Pinasco gekocht.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...