Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vliegwiel verwijderen


Jack27

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik had graag mijn vliegwiel px 150 bj 2007 verwijderd. Nu heb ik een vliegwieltrekker, maar die past niet op de binnendraad van het vliegwiel. Zit los. Maat trekker is 28x1.

Hoe krijg ik deze eraf? 

 

Dank voor de tips!

 

Jack27 

 

Link naar reactie

28x1 is de juiste maat voor de (meeste post 1965) standaard small en largeframe vliegwiellen. Ben je zeker dat je'n standaard vliegwiel op jouw PX hebt? Soms is het nodig de boel wat op te schonen met een fijne staalborstel, remreiniger en perslucht. 

Voor Vespatronic/VMC/Polini/... ontstekingen heb je'n andere toolmaat nodig. 

Link naar reactie

Ook smallframes (behoudens de exemplaren met circlips) hebben dezelfde 28x1 binnendraad, toch.

Zeker van de maat van de trekker?

Link naar reactie

Het ligt waarschijnlijk aan de foto’s maar op foto 1 en 3 lijkt het alsof er helemaal geen draad meer in het vliegwiel zit. Weet je zeker dat het vliegwiel draad nog goed en onbeschadigd is? 

Link naar reactie
11 uur geleden, Frederik9111 zei:

Ook smallframes (behoudens de exemplaren met circlips) hebben dezelfde 28x1 binnendraad, toch.

Zeker van de maat van de trekker?

Ja die circlips... daar kwam ik dus ook achter de laatste keer in spanje... de bout losdraaien terwijl er nog een circlip in zit was al genoeg om het vliegwiel los te krijgen. 

Link naar reactie

Ik heb ooit hetzelfde voorgehad; ik heb dan zelf een trekker gemaakt 28,5 x 1  en toen is het gelukt.

Een andere oplossing is om in je vliegwiel 2 overstaande gaten te boren op een steekcirkel van 120 mm en deze te voorzien van M6 schroefdraad. Je kan hier dan 2 draadstangen in steken en met een brug over de krukas trekken. Wel de moer op de krukas plaatsen zodat je deze schroefdraad niet beschadigd.

Het vraagt wat voorzichtigheid en montage- ervaring maar het kan.

ik ben nu met vakantie maar ik kan wel eens kijken of ik de trekker 28,5 x1 nog heb. 
je mag hem dan wel gebruiken

Link naar reactie
4 uur geleden, Dimitripx125 zei:

Ik heb ooit hetzelfde voorgehad; ik heb dan zelf een trekker gemaakt 28,5 x 1  en toen is het gelukt.

Een andere oplossing is om in je vliegwiel 2 overstaande gaten te boren op een steekcirkel van 120 mm en deze te voorzien van M6 schroefdraad. Je kan hier dan 2 draadstangen in steken en met een brug over de krukas trekken. Wel de moer op de krukas plaatsen zodat je deze schroefdraad niet beschadigd.

Het vraagt wat voorzichtigheid en montage- ervaring maar het kan.

ik ben nu met vakantie maar ik kan wel eens kijken of ik de trekker 28,5 x1 nog heb. 
je mag hem dan wel gebruiken

Hallo Dimitri,

Dank voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb deze vespa in 2012 2de hands gekocht bij lambrettafinder. Heb nooit problemen gekend, tot op vandaag. Eerste maal dat ik tracht om het vliegwiel te verwijderen. Reden hiervoor: geen vonk aan de bougie. Heb cdi blauwe al vervangen samen met de bougie kabel en kop.

Mocht je toch het zelfgemaakte tool terug vinden, zou ik deze wel willen proberen, vooraleer ik andere dingen probeer.

Ik hoor het wel !

Nog een fijne vakantie!

Groeten,

 

Jack27 

 

 

 

Link naar reactie

als ik die tweede en derde foto zo zie dan lijkt het wel alsof de trekker er niet ver genoeg in gedraaid is en dus de draad stuk trekt.

Controleer eens hoe de draad in uw vliegwiel is een op de trekker, zorg dat beide in orde zijn en probeer het dan nog eens.

Zo een trekker moet er toch wel een gang of tien ingedraaid worden.

  • Like 1
Link naar reactie

Wat ik ook wel eens heb gezien, maar dan moet je echt weten wat je doet, anders sla je het schroefdraad vd krukas kapot. 
Een paar tikken geven op de centrale as vd krukas, waardoor het staal schrikt, en je vliegwiel los gaat zitten. Maar alleen met een nylon hamer proberen, met staal sla je het schroefdraad meteen kapot=blok revisie.

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie
22 uur geleden, Bowyer zei:

als ik die tweede en derde foto zo zie dan lijkt het wel alsof de trekker er niet ver genoeg in gedraaid is en dus de draad stuk trekt.

Controleer eens hoe de draad in uw vliegwiel is een op de trekker, zorg dat beide in orde zijn en probeer het dan nog eens.

Zo een trekker moet er toch wel een gang of tien ingedraaid worden.

Hallo,

Dank voor het berichtje.

 

Als ik de trekker er volledig indraai en doordraai om vast te zetten kom die los.

Zit speling op.

 

Mvg

Jack27 

 

11 uur geleden, Niels_1977 zei:

Wat ik ook wel eens heb gezien, maar dan moet je echt weten wat je doet, anders sla je het schroefdraad vd krukas kapot. 
Een paar tikken geven op de centrale as vd krukas, waardoor het staal schrikt, en je vliegwiel los gaat zitten. Maar alleen met een nylon hamer proberen, met staal sla je het schroefdraad meteen kapot=blok revisie.

Hallo,

 

Bedankt !

 

Zal dit in mijn achterhoofd houden, indien dimitripx zijn zelfgemaakte  trekker niet moest terugvinden. Die ik mag lenen. 

 

Groeten,

Jack27 

Link naar reactie
Op 3/7/2021 om 11:08, Niels_1977 zei:

Wat ik ook wel eens heb gezien, maar dan moet je echt weten wat je doet, anders sla je het schroefdraad vd krukas kapot. 
Een paar tikken geven op de centrale as vd krukas, waardoor het staal schrikt, en je vliegwiel los gaat zitten. Maar alleen met een nylon hamer proberen, met staal sla je het schroefdraad meteen kapot=blok revisie.

Dat kan inderdaad is geen aanbeveling maar het lukt wel. je vliegwiel op spanning zetten met een schroevendraaier of iets dergelijks zodat er kracht is naar buiten en dan op de krukas slaan. wel de moer er op draaien zodat je op de moer slaat en net niet op de astap.

Oja niet met een plastic hamer maar met een stalen anders ga je het vliegwiel er nooit afkrijgen en dan recht op de kopse kant van de astap slaan.

Succes!

aangepast door Bowyer
  • Like 1
Link naar reactie
10 hours ago, Bowyer said:

Dat kan inderdaad is geen aanbeveling maar het lukt wel. je vliegwiel op spanning zetten met een schroevendraaier of iets dergelijks zodat er kracht is naar buiten en dan op de krukas slaan. wel de moer er op draaien zodat je op de moer slaat en net niet op de astap.

Oja niet met een plastic hamer maar met een stalen anders ga je het vliegwiel er nooit afkrijgen en dan recht op de kopse kant van de astap slaan.

Succes!

Staal werkt uiteindelijk beter, maar let wel verrekte goed op dat je op de juiste manier slaat, een keer met een verkeerde hoek, en je kan of het draad opnieuw tappen,

of in het ergste geval je krukas vervangen.

Link naar reactie

Gewoon de moer er terug op (net iets verder dat het draadeinde) en you're safe (idem voor drijfas e.d.). Maar euh, ik heb nog nooit een vliegwiel op die manier van een krukas gekregen. En zou't ook niet aanraden, toch niet in omstandigheden waarbij de krukas aan de de andere kant "vrij" kan bewegen (wat in dit geval al niet kan). Misschien mogelijk eventueel desgevallend als laatst mogelijke oplossing. Lijkt me de beste manier om het zwakke aluminium schoepenrad te beschadigen, je krukas in onbalans te slaan of de lagervatting aan de koppelingskant stuk te kloppen. Ik zou eerst maar es in een goeie pulytrekker investeren dan.

Link naar reactie

Vermits de draad in het centrale stuk van je vliegwiel toch al stuk is zou ik de koppen van de rivetten afslijpen zo kan je de fan en het vliegwiel eraf halen, het centrale stuk kan je dan aftrekken met een trekker en daarna vervangen, denk dat dit apart te verkrijgen is.

  • Like 3
Link naar reactie

De methode met hamer en spanning op het vliegwiel als jochie vaak toegepast en op een hele enkele keer de draad een stukje scheef meppen is het altijd goed gegaan.

De wetenschap een setje draadvijlen en snijplaten achter de hand te hebben maakt je wat minder bang denk ik😁

Maar meestal ben je te bang.

Maar een passend trekker is beter.

Een pullytrekker doet vaak meer kwaad dan goed, in heel veel gevallen kun je er eigenlijk niet goed omheen komen of niet inhaken en als dat wel lukt is de kans dat je het vliegwiel uit fatsoen trekt groot met als gevolg dat na her montage het spul niet meer wil vonken omdat de afstand tussen magneten en de spelen te groot is geworden.

Link naar reactie
Op 10/7/2021 om 07:09, Dimitripx125 zei:

Hallo,

ben terug in het land en heb de hulptools gevonden. Je kan ze bij me komen ophalen. Stuur me een PM voor verdere afspraken aub.

Hoi Dimitri,

 

Ik heb je een privé bericht verzonden.

 

Mvg

 

Dag beste mensen, 

Dank aan iedereen om de berichten met mogelijke oplossingen. Ik probeer eerst de trekker van dimitripx125.

Ik hou jullie op de hoogte!

 

Mvg

Jack27 

 

 

Link naar reactie

Beste forumleden,

 

Dank voor het meedenken over het probleem.

Ondertussen is het probleem opgelost, met dank aan dimitripx125!

Ik mocht zijn zelfgemaakte draadstangen en poelietrekker lenen.

Ben vandaag al enkele km gaan rijden.

Mvg

Jack27

  • Like 3
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...