Ga naar inhoud
Vespaforum.be

electriciteitsprobleem...grrrrhh


Bels

Aanbevolen berichten

Hoi, ben gestart om de electriciteit van vespa t5 terug aan te sluiten. Heb alle stekkers terug gestoken zoals ze zaten voordat ik hem uiteen haalde. Momenteel krijg ik geen electriciteit op vespa, geen licht, geen pinkers, ..niks . Het enigste dat er gebeurd is als ik op claxon duw dat ik een klikkend geluid hoor ( op claxon zelf , niet op een of andere relais) iemand een idee hoe ik dit praktisch kan uitzoeken waar het probleem zit. Ben een totale leek in electriciteit (en in vespa ook wel) dus liefst verstaanbare taal...

Link naar reactie

Over welk T5 schema hebben we het?
https://kabel-schute.de/shop_content.php?coID=17&language=en

Een aantal schema’s van bovengenoemde site (met batterij) gaan over een relais maar zie ook een variant met een gezekerde accu. Zoek daar eens en kijk of die nog in orde zijn, die kan je simpel testen en doormeten.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 27/6/2021 om 16:53, Pilaf zei:

Over welk T5 schema hebben we het?
https://kabel-schute.de/shop_content.php?coID=17&language=en

Een aantal schema’s van bovengenoemde site (met batterij) gaan over een relais maar zie ook een variant met een gezekerde accu. Zoek daar eens en kijk of die nog in orde zijn, die kan je simpel testen en doormeten.

+1 eerst type en schema dan kunnen we meedenken

Link naar reactie

Hoi ,

Alvast bedankt voor alle hulp. 

Momenteel baseer ik mij op onderstaand schema aangezien ik geen ander had/heb. Hoe kan ik zien of mijn over batterij gaat? Hieraan hangt ( precies) een zekering die ok zou zijn (uitgemeten) Heb 1 hoofd batterij , thats it.

Ben zover dat ik hem gestart krijg ( al leuk).

Standlicht werkt en enkel rechter knipperlicht blijft constant branden. Volgende stap is zorgen dat alles goed aan massa hangt( beetje verf strippen). 

Kan iemand mij zeggen of de knipperlichten en hoofd verlichting werken bij enkel sleutel contact( niet gestart) ? Of zou dit enkel moeten werken als motor draait.

Heb ook de spanningsmeter uit gemeten. Bij stilstand meet ik mr spanning op 1 "pinneke". Klopt dit? Type https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fimages.sip-scootershop.com%2Fnl%2F7c4a9d43-c261-4619-b35b-62c84488af25%2F600x600%2Fspanningsregelaar-rms_85150000.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.sip-scootershop.com%2Fnl%2Fproduct%2Fspanningsregelaar-rms_85150000&docid=-QaYRtBK1UllQM&tbnid=5SIkSs0LjY6A7M&vet=1&source=sh%2Fx%2Fim

 

 

Zoals je kan lezen , ken er niet veel van mr probeer . 

thnx

 

20210703_073147.jpg

20210703_073218.jpg

Link naar reactie

Je hebt het over een accu, in jouw schema hierboven is deze nergens aanwezig. Heeft jouw model een startmotor? Zo nee, Past dit schema niet beter bij jouw T5?
https://kabel-schute.de/images/schaltplaene/PX_T5/Schaltplan_Vespa_T5_mit_Parklicht_Batterie_Bremlicht_vorn.jpg

Tot die tijd is het moeilijk om correcte antwoorden te geven.

Dat de motor loopt is goed nieuws want dan zit er waarschijnlijk vanaf de spanningsregelaar mis en is de CDI niet met massa verbonden. Wat je doet qua massa punten is goed, alles controleren. De verf een beetje verwijderen, contactpunt aansluiten, doormeten dat de massa ok is. Waarschijnlijk blijven daarom de pinkers branden, kan een lampje zijn maar ook een massa probleem bij een van de pinkers. Massa punten zijn bij onze Vespa’s belangrijk en kunnen een hoop problemen veroorzaken.

Over het contactslot is nog weinig zinnigs te zeggen, kijk eens welke kleur draden er naar je contact gaan.

Wat is trouwens de reden dat alles los is geweest? Is je frame opnieuw gespoten (dan zeker massapunten nalopen)? Gebruik je originele kabelboom of heb je deze vervangen (bij gebruik van de originele kabelboom is het risico dat door de jaren heen de kabels/contacten slecht zijn geworden), en is de kabelboom verwijderd geweest (risico van kabelbreuk). 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Hoi, was een vespa die 20j stil gestaan heeft. Voordat ik deze uiteen heb gehaald om wa kennis op te doen (uiteen halen, uitblutsen, schuren, zandstralen, spuiten ed. ...) hebben we deze gestart gekregen door de bougie/ bougiekabel te vernieuwen en tank te reinigen. Kabelboom is behouden gebleven. Hieraan is niets veranderd of vernieuwd.

Eerst volgende eens kijken naar startmotor. 

Volgende stap nemen.

Mvg

Link naar reactie

Heb dit zelf ook gehad bij een PX125, veel problemen kwamen door slechte aarde na het spuiten van de Vespa. Verder alles 1 voor 1 meten en uitsluiten met een multimeter met een beetje geduld kom je er dan wel uit. 

Link naar reactie
10 uur geleden, Bels zei:

Eerst volgende eens kijken naar startmotor. 

Ok, dus weer een ander schema 😆.

10 uur geleden, Bels zei:

Kabelboom is behouden gebleven. Hieraan is niets veranderd of vernieuwd.

Zou mezelf ook trakteren op een nieuwe kabelboom, met verse draden kan je een hoop elektrisch gezeur uitsluiten, de tand des tijds kan je een hoop hoofdpijn geven.

Link naar reactie

Hoi, zoals ik al zei...ne leek hier. Is ene zonder startmotor. Dus het juiste schema heb ik al. Morgen aan de slag met massa  goed in orde te maken en dan systematisch alles uitmeten. En hoop toch wel dat ik de kabelboom niet moet vernieuwen...

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...