Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Huls naaldlager krukas vliegwielzijde


Roeli

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn krukas een nacht in de vriezer gelegd en mijn pasring opgewarmd. Nu dacht ik dat die er vlot tot op het einde ging overschuiven...NOT.

Nu zit die natuurlijk steenvast, maar nog niet op zijn plaats.

Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

20210626_130329.jpg

20210626_130348.jpg

Link naar reactie

Bestel maar al een nieuwe. Die is veel te warm gestookt en is alle sterkte kwijt. 
Afhalen doe je met een lagertrekker

  • Like 1
Link naar reactie

Een voorwerp , bv sanitaire buis die net zo breed is als je ring gebruiken.  Waar het ring nog verder moet schuiven wat olie insmeren en ook boven waar je krukas uitsteekt. 

En rustig tikken tot die op zijn plaats zit . Zo heb ik het gedaan zonder brokken te maken. De ring in de gaten houden dat die gelijk rondom naar beneden gaat . 

  • Like 1
Link naar reactie

Je hebt de lagerbus te warm gemaakt en zou deze zelf niet meer gebruiken. De ring verwijderen met een poelietrekker en pas op dat je de conische as niet beschadigd.

De methode die ik gebruik is met een passtuk tussen de krukwangen, je kan de ring dan rustig oppersen zonder dat je de krukas vervormd.

Een andere methode is door een stukje speciaal gereedschap te maken. Op de moer van het vliegwiel las je een m10 afstandsbus waar een m10 draad in gaat. Vervolgens gebruik je een ronde bus van ongeveer 100mm lang welke de diameter heeft van je lagerbus. Het ziet er dan uit zoals hieronder op de foto’s en door de moer aan te draaien pers je de lagerbus er op zonder de krukas te vervormen. Zo kan je aan het eind ook precies 1mm overhouden zodat je de lagerbus er in de toekomst ook nog af kan krijgen met een trekker.
464EF70C-55D6-4B04-B20F-103607905D24.jpeg.3062b35d66330b1bbddbc7b86e26199a.jpeg

BE742F3A-D63C-4AAE-A96C-D14A0F297555.jpeg.c5904a882c5b4b27e99f38362e14194f.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
14 uur geleden, Roeli zei:

Met de lagertrekker die je hier hebt beschreven zou ik het er terug af moeten krijgen ?

Met deze set moet het lukken.

14 uur geleden, Roeli zei:

Dat passtuk tussen de krukwangen, hoe zit dat er uit ?

Dan moet je hier aan denken, het is een stalen plaat waar je krukas op rust. Je ziet soms ook dat ze een wig tussen de krukwangen slaan maar dat zou ik niet doen omdat je het risico loopt dat je de krukas al verbuigt bij met plaatsen van de wig. 

B3895416-56AB-4F11-9AC1-19BF20B79399.thumb.jpeg.d6f4b28777c7a4106dbc209396a79fd5.jpeg

Je laat deze plaat weer rusten op 2 blokken zodat je krukas vrij hangt. Ga je nu voorzichtig de lagerbus erop tikken, dan zal je krukas niet verbuigen. Stook deze lagerbus zelf altijd op in een oliebad, dan voorkom je oververhitting en dit maakt de bus ook warm genoeg voor een soepele montage.

Link naar reactie

Je kunt ook de oude ring gebruiken om je nieuwe er weer op te tikken. 
Ik vermoed dat je warme ring en de koude krukas elkaar weer hebben afgekoeld en opgewarmd wanneer je de ring er niet snel genoeg op zet.  

Zelf maak ik alleen de krukas koud, en dan gebruik ik de oude lager om hem er op te tikken. Werkt dat niet dan kun je hem als nog warm maken en het het laatste stukje er op tikken. 

Link naar reactie

Aan de kleur te zien is die ring veel te warm gestookt (logisch met een bunsenbrander) en is bijgevolg al z’n hardheid kwijt. De ring zal veel sneller verslijten, met risico op een onbalans op het vliegwiel, extra stress op het grote krukaslager, etc... Mogelijk is de ring zelfs niet meer mooi rond en spant daarom extra hard rond de krukas.

Niet doen dus. Nieuwe bestellen en overnieuw.

Link naar reactie
2 uur geleden, Roeli zei:

Dat oliebad gewoon een oude kookpot met wat carterolie in en die dan op het vuur zetten ?

Klopt (of motorolie), en wel goed ventileren :). In principe moet de lagerbus als je hem uit het oliebad haalt (met een krukas op kamertemperatuur) er zo overheen gaan.

Wat Koen zegt kan zeker maar let wel op dat je de oude ring niet vastslaat waardoor je deze weer eraf moet trekken. Je loopt dan het risico dat je het loopvlak op de krukas van de keerring beschadigd.

Link naar reactie

Ik steek altijd mijn krukas is de vriezer , en lager even in de oven op hetelucht 150 of 180 graden ( mijn vrouw is er niet altijd voorstander van maar als ik mijn carters is de vaatwasser steek is ze nog bozer dus zal dit wel Ok zijn zeker 😛

  inderdaad snel zijn is dan de boodschap 

grtz sidvespa 

  • Haha 3
Link naar reactie
26 minutes ago, sidvespa said:

Ik steek altijd mijn krukas is de vriezer , en lager even in de oven op hetelucht 150 of 180 graden ( mijn vrouw is er niet altijd voorstander van maar als ik mijn carters is de vaatwasser steek is ze nog bozer dus zal dit wel Ok zijn zeker 😛

  inderdaad snel zijn is dan de boodschap 

grtz sidvespa 

vaatwasser : beproefd concept en enkel als de echtgenote het niet weet. Hoe dat zit als je een echtgenoot hebt, kan ik niet zo goed inschatten. 

  • Haha 3
Link naar reactie

Bedankt voor all nuttige info. Ik ben nog eens aan het kijken op de SIP voor een lagertrekkerset om de lagers (vliegwiel en koppeling) uit de carters te trekken. Set kost rond de 90 euro...is er een goedkoper alternatief of een alternatief tegen dezelfde prijs maar met een bredere range aan lagerdiameters ? Ik meen me te herinneren dat de naaldlager (aan de vliegwielzijde)  een vervelend geval is.

Link naar reactie

Bedoel je deze ? Daar is een trukje voor , benodigdheden 1 doorslag +hamer met buiten diameter zelfde als binnen diameter lager 1 witte boterham 

je neemt het binnenste van de boterham maakt dit een beetje nat zodat je een kneedbaar bolletje hebt , prop de opening in lager vol met dit kneedsel , plaats het Carter op een goede ondergrond ( hoop wit zand of zo ) plaats de doorslag nu op het gekneed brood en sla er zachtjes op en herhaal dit steeds , af en toe wat gekneed brood toevoegen in het lager , je zal zien lager komt er stilletjes uit

wel voorzichtig aan doen en niet direct op rammen of je Carter scheurt 

 

grtz sidvespa 

IMG_2064.PNG

Link naar reactie

Met die boterhammen heb ik geen goede ervaring, de lager kwam er gewoonweg niet uit, geen mm. 

Heb het opgelost met een binnenlagertrekker, niet goedkoop maar wel doeltreffend. Ik moest wel eerst de naalden verwijderen om grip te krijgen op de lager. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

@nero , bij mij is het wel elke keer gelukt , wat ook kan maar is voor deze lager niet simpel ( maar gaat wel.perfect voor de andere is aan de binnenkant ( als de naalden of bolletjes er uit zijn ) een lasnaad in de binnenkant lassen met halfautomaat of elektrode , door de krimp van het materiaal valt de lager er normaal gewoon uit 😇

grtz sidvespa

Link naar reactie

Deze op nummer 6204 dan ? Daar kan je wel de methode van de las gebruiken om het lager te doen krimpen waarbij een tool niet nodig is ,gewoon aan de binnenzijde waar de naadjes of de bolletjes van het lager in lopen met een halfautomaat of elektrode een las leggen gewoon rond gaan door de krimp die steeds groter is gaat het lager gewoon los komen .

geleerd van een oud collega die vroeger auto  mekanieker was 

grtz sidvespa 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...