Jump to content
Vespaforum.be

Vespa s stinkt en trekt slecht op


Recommended Posts

Hallo

Gisteren een stuk met de vespa gereden en ik merkte dat hij slechter op ging trekken en de snelheid leek ook trager te worden. Eenmaal thuis in de schuur gezet en merkte dat hij stinkt naar een soort verbrandt rubber. Wat zou het kunnen zijn?

Banden lopen niet aan.

Mvg Ron

Link to comment

Carterdeksel verwijderen en je vario, v-snaar en koppeling controleren. Weet niet hoeveel km-er er op staat maar bij 15000km is daar vaak wel een service nodig en is het verstanding om het e.e.a. te vervangen.

De geur kan van een slippende vario of koppeling komen of een hangende achterrem.

pagina 63: https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/S50/S50 4valve Workshop Manual.pdf

 

  • Like 1
Link to comment
1 uur terug, Pilaf zei:

Carterdeksel verwijderen en je vario, v-snaar en koppeling controleren. Weet niet hoeveel km-er er op staat maar bij 15000km is daar vaak wel een service nodig en is het verstanding om het e.e.a. te vervangen.

De geur kan van een slippende vario of koppeling komen of een hangende achterrem.

pagina 63: https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/S50/S50 4valve Workshop Manual.pdf

 

Bedankt voor je bericht

Km staat op 13250

Ik heb de vario en de koppeling nu los liggen. Wat kan en moet ik vervangen van vario en de koppeling?

Mvg Ron

16234834525581109330536818324872.jpg

16234835150292239161198781104894.jpg

16234835394842542335359043043007.jpg

Link to comment

Koppeling ziet er nog netjes uit dus daar alleen controleren of de kleine veertjes nog goed zijn (niet gebroken).

De variorollen en geleiders vervangen (standaard gewicht is prima) alsook de v-snaar. Kijk of de vario nog goed over de bus beweegt en dat de speling minimaal is. Kijk ook of de vario aan beide zijden geen groeven heeft bij het deel waar de snaar loopt, is dat wel het geval dan deze eruit schuren of bij voorkeur vervangen (om dipjes te voorkomen), dit is dan een kit incl rollen en geleiders.

Bij de variobus zit bij jou nog een ring, deze weg laten en en topsnelheid is omhoog. Eventueel een andere dunnere ring plaatsen om topsnelheid weer te verlagen.

Heb je de geur nog niet kunnen traceren dan even verder zoeken naar losliggende kabels of andere onderdelen die schroeiplekken hebben.

  • Like 1
Link to comment

Toevallig niet in Antwerpen gereden want daar klagen ze nu van een stank die ze niet direct kunnen traceren? 😆😉

  • Haha 2
Link to comment
18 uur geleden, Pilaf zei:

Koppeling ziet er nog netjes uit dus daar alleen controleren of de kleine veertjes nog goed zijn (niet gebroken).

De variorollen en geleiders vervangen (standaard gewicht is prima) alsook de v-snaar. Kijk of de vario nog goed over de bus beweegt en dat de speling minimaal is. Kijk ook of de vario aan beide zijden geen groeven heeft bij het deel waar de snaar loopt, is dat wel het geval dan deze eruit schuren of bij voorkeur vervangen (om dipjes te voorkomen), dit is dan een kit incl rollen en geleiders.

Bij de variobus zit bij jou nog een ring, deze weg laten en en topsnelheid is omhoog. Eventueel een andere dunnere ring plaatsen om topsnelheid weer te verlagen.

Heb je de geur nog niet kunnen traceren dan even verder zoeken naar losliggende kabels of andere onderdelen die schroeiplekken hebben.

Hai pilaf

Ik heb de complete vario vervangen voor een nieuwe en gelijk een nieuwe snaar erop. Hij loopt super goed .ik ga vandaag eens een lang stuk rijden. Kijken hoe hij het blijft doen.

Bedankt weer voor de duidelijke uitleg en hulp👍👍👍 

Mvg Ron

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...