Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gas geven en inzakken.


Giel91

Aanbevolen berichten

Nou ik dacht dus dat het aan de ontsteking lag. Maar na een nieuw cdi en pickup geen verandering. Zit het dan toch in de toevoer van brandstof? Ik weet eigenlijk niet zo goed waar het aan ligt.

staat op 21 graden voor 0 afgesteld. Met 1x kicken loopt het blokje direct, maar rijden is niet mogelijk. Valt uit tijdens het stationair lopen en als het blok warm is en daarna uit valt dan krijg ik de vespa moeilijk gestart.

 

Link naar reactie

@PilafJa dat hij verzuipt weet ik zeker de bougie is kletsnat als je die bekijkt nadat hij gelopen heeft. Luchtfilter eraf en nog steeds geen verandering. Blijft horten en stoten.

15 minuten geleden, Pilaf zei:

Als je dit nu zonder luchtfilter doet (dus niet rijden), hoe loopt ze dan? Lijkt wel of ze naar lucht hapt (en dus automatisch lijkt te verzuipen).

aangepast door Giel91
Link naar reactie

Zou het dan richting de carburateur zoeken, heb je een (goede) reserve of kan je er eentje lenen?

Je kan dan uitsluiten dat het je choke of vlotter is. 

Sluit de benzinekraan ook eens als de motor loopt, daarna bougie eruit en paar keer kicken. Komt er nog nattigheid uit het bougiegat dan is de motor gewoon verzopen (misschien een lekke vlotter/brandstofkraan). Probeer de motor dan “droog” te kicken, bougie goed schoonmaken en op juiste afstand zetten. Controleer nu eens de kwaliteit van de vonk. Bougie monteren, kraan open en starten om een stukje te rijden.

Wat zijn verder de sproeiers? Heb je daar al mee gespeeld?

Hoe is het met de compressie? Als deze te laag is worden de bougies soms ook nat.

  • Like 1
Link naar reactie

@Pilaf  Nee heb geen reserve carburateur liggen helaas.

Hoe kan je de kwaliteit van de vonk het beste controleren? 

Net een poging gedaan om een stukje. Dat gaat echt met horten en stoten. Niet goed.

Hoe kan ik de compressie controleren? Compressiemeter zeker? 
 

Bedankt voor het huiswerk! Ik ga er mee aan de slag. 

Link naar reactie
16 uur geleden, Giel91 zei:

Hoe kan je de kwaliteit van de vonk het beste controleren? 

Bougie schoonmaken en afstellen, basis is 0,5mm maar daar kan je later best mee spelen (0,4 - 0,6mm). Stop de bougie in de dop en hou (met handschoen aan tegen het kriebelen) de bougie tegen te kop aan (massa). Nu kicken en kijk naar de vonk, deze moet helder zijn en mooi en regelmatig overspringen. Zet je de bougie op 0,4mm dan zal de vonk minder krachtig zijn en korter duren, ga je naar 0,6mm dan is de vonk krachtiger en duurt langer. Welke afstelling het best bij je past is moeilijk te zeggen en is voor elke setup anders, gewoon proberen.

Compressie meet je inderdaad met een compressiemeter, kijk eens of en lokale garage je kan helpen want die hebben vaak nauwkeurige testers.

Weet niet of je carburateur als eens door de ultrasoon is geweest, dat wil ook nog wel eens helpen. Kijk ook of je wel de juiste basis sproeiers hebt voor jouw setup. Daarna kan je de sproeiers pas afstellen.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb ook een beetje hetzelfde probleem (zie mijn topic), maar bij mij wordt het probleem erger als ik de verlichting aanzet. Maar als een nieuwe cdi en pickup niet helpen, kan het dan aan de bobine liggen? Vonk is namelijk zwak bij mij.. Ik heb er niet heel veel verstand van maar misschien is t een combinatie van benzinetoevoer en iets elektrisch? Misschien een massakabel tegen t frame ofzo?

En trouwens @Pilaf, wat houdt die 0,5 mm in? Hoe stel je de bougie af zoals je suggereerd?

Groetjes Thomas

Link naar reactie
6 uur geleden, Thompje zei:

Hoe stel je de bougie af zoals je suggereerd?

Met een voelermaat van 0,5mm (a).

gap2.jpg.5c19db01c21566c8312e0a23453a73b8.jpg

6 uur geleden, Thompje zei:

Misschien een massakabel tegen t frame ofzo?

Om echt goed een elektrisch probleem uit te sluiten moet je de motor (ofwel stator) isoleren van het elektrisch systeem van de Vespa (verlichting etc.). Je kan de draden in de verdeeldoos los maken en isoleren zodat de stator alleen de bobine/cdi kan voeden. Kijk dan meteen of de massa van de stator en frame in orde is alsook de massa naar de bobine. Meet ook de spoelen zelf door en controleer het magnetisme van het vliegwiel want daar begint het hele opwekken van de stroom. Daarna controleer je de bedrading (isolatie/corrosie?) van de stator naar de bobine en verdeeldoos. is dit allemaal in orde dan de motor starten en rijden. Zijn er dan nog problemen dan de bobine/cdi wisselen (sowieso handig om een nieuwe op de plank te hebben) inclusief bougiedraad, bougiekdop en bougie (met juiste warmte graad). Zo dus stap voor stap m.b.v. het elektrisch schema opzoek gaan naar het probleem en de dingen uitsluiten. Blijft de motor dan nog slecht lopen dan is het niet elektrisch maar moet je verder kijken richting brandstof gerelateerde onderdelen, compressie en lektest.

  • Like 1
Link naar reactie
11 uur geleden, Pilaf zei:

Om echt goed een elektrisch probleem uit te sluiten moet je de motor (ofwel stator) isoleren van het elektrisch systeem van de Vespa (verlichting etc.). Je kan de draden in de verdeeldoos los maken en isoleren zodat de stator alleen de bobine/cdi kan voeden. Kijk dan meteen of de massa van de stator en frame in orde is alsook de massa naar de bobine. Meet ook de spoelen zelf door en controleer het magnetisme van het vliegwiel want daar begint het hele opwekken van de stroom. Daarna controleer je de bedrading (isolatie/corrosie?) van de stator naar de bobine en verdeeldoos. is dit allemaal in orde dan de motor starten en rijden. Zijn er dan nog problemen dan de bobine/cdi wisselen (sowieso handig om een nieuwe op de plank te hebben) inclusief bougiedraad, bougiekdop en bougie (met juiste warmte graad). Zo dus stap voor stap m.b.v. het elektrisch schema opzoek gaan naar het probleem en de dingen uitsluiten. Blijft de motor dan nog slecht lopen dan is het niet elektrisch maar moet je verder kijken richting brandstof gerelateerde onderdelen, compressie en lektest

Ah bedankt voor de uitleg! Ik zal is kijken hoe mijn bougie is afgesteld. Ik heb het losmaken van de verdeeldoos al eens geprobeerd, maar toen liep ie nog slechter dan met de kabels vast. Ik ben er trouwens ook achter dat m’n carb niet zo goed is, dus die ga ik eerst ultrasoon reinigen. Dan heb je een betere indruk van de kwaliteit van de elektrische toestand.. Bedankt voor de hulp en ik houd u op de hoogte😉 Misschien is dit ook de oplossing voor @Giel91’s probleem? 
 

groetjes 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Succes met de verhuizing iig! Ik heb een paar dagen terug eindelijk m’n carb weer binnen😁 had m ultrasoon laten reinigen. Dr zat een hoop troep in de carb filter (waar de benzineslang op aangesloten wordt in de carburateur), dus misschien is dat ook een dingetje bij jou @Giel91
 

nou ik proberen, heb ik nog precies t zelfde probleem.. Ik denk dat t te maken heeft met een massa probleem of zwakke vonk.. Ik kan namelijk wel gewoon m’n licht en alles aandoen als t blokje koud is, maar zodra die een beetje warm is gereden en ik doe dan het licht aan valt ie stil. Ik weet niet of dat ook een omschrijving is van jouw probleem. Ik vindt t in ieder geval een hele klus om de oorzaak te vinden haha. Ben benieuwd of t makkelijk op te lossen is. Ik ga zoeken of ik iets zie in de bedrading, dan laat ik nog weten of ik de oplossing heb gevonden. 
 

groetjes Thomas

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Om even terug te komen op dit onderwerp, ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Ik heb de bobine vervangen en dat scheelde echt enorm. Kan alles ermee doen, rijdt als nieuw. Ik weet niet of je die al een keer hebt vervangen, maar zo nee kun je dat proberen. Mocht dat het niet zijn, had ik nog een ander topic gevonden wat niet precies t zelfde was maar wel op hetzelfde probleem neer kwam. Link kan ik zo een twee drie niet vinden, maar zoeken op elektrisch probleem kan helpen.De conclusie was dat je de pick up kan vervangen. Die zorgt namelijk voor de stroomvoorziening van je ontsteking als ik t goed heb. (Groene kabel). Ik zal een afbeelding van m’n grondplaat toevoegen, daar zit de pick up namelijk in. Op de afbeelding zie je de grondplaat zie je tussen de spoelen een klein zwart blokje. Die zou je kunnen vervangen. Ding is te koop voor 27,-. 
 

hoop dat je hier iets aan hebt. Bij mij is de bobine de oplossing geweest zoals pilaf al aangaf.

link voor pickup: 

https://www.vespaonderdelenshop.nl/producten/vintage-vespa-onderdelen/motor/ontsteking/596/pick-up-pk50-met-4-spoelen.html

57351BB5-E19D-4D42-8A13-716B2D8D952F.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...