Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Krukas loopt aan.


Liber

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik heb een vraagje ivm het vervangen van een krukas.

Mijn krukas is defect gegaan en ik heb bij de plaatselijke Vespa man een nieuwe krukas aangeschaft.

Nu heb ik deze gemonteerd met alle lagers en dichtingen nieuw.

Enig probleem is dat de krukwang tegen de inlaatpoort komt.

Ik heb terug gebeld naar de vespa man maar hij zegt dat ik ofwel de kruk moet laten afdraaien of mijn case moet laten cutteren.

Heeft er hier nog iemand ervaring mee vooraleer ik het zwaar geschut moet boven halen.

Het is een Vespa VBB1m van '61

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Heb je dat aanlopen getest? Met open of gesloten carter? Welk krukastype en -merk? Zeker het juiste model meegekregen?  

VBB1 is sowieso in Italië gebouwd en zelden via Azië gepasseerd. De juiste krukas moet passen. Begin uw geschud maar alvast op te blinken. 🙂

 

Link naar reactie

Dag Frederik9111,

Ik heb dat gemonteerd met open carter maar ik moet bijna 1mm minder op mijn krukwang hebben.

Nu ben ik terug geweest met mijn oude kruk en de nieuwe en het is wel redelijk duidelijk dat mijn oude krukas ook is afgedraaid geweest.

nu de oude kruk met de nieuwe is moeilijk te vergelijken aangezien de oude al wat heeft meegemaakt.

Het type dat ik meegekregen heb is een RMS 10001 0290

Ook zien mijn carters er niet zo fris meer uit dus is het moeilijk te zien of dit ooit opgelast is geweest of dat dit er gewoon zo uit ziet.

Ik ga in de week wat foto's proberen te posten zodat je ziet wat ik bedoel.

Merci voor je antwoord in ieder geval. 

 

 

 

Link naar reactie

RMS = witte producten big no no krukasjes. 

Krukassen en krukaskamers zijn precisieonderdelen en worden niet op maat van elkaar afgedraaid. Als de krukas nieuw uit de doos niet past is er iets mis met ofwel de carter, ofwel de krukas. Ik zou maar er uitkijken naar een second opinion.

Link naar reactie
Op 4/6/2021 om 00:25, Frederik9111 zei:

RMS = witte producten big no no krukasjes. 

Krukassen en krukaskamers zijn precisieonderdelen en worden niet op maat van elkaar afgedraaid. Als de krukas nieuw uit de doos niet past is er iets mis met ofwel de carter, ofwel de krukas. Ik zou maar er uitkijken naar een second opinion.

Ja dat is waar ik naar op zoek ben. Ben al bij veel vespa winkels geweest maar daar werken ze niet aan oldtimers.

Probleem is dat ik niet weet wat nu fout is. Wel vind ik op het internet niets terug van een krukas die tegen de inlaatpoort komt.

Volgens de winkel is alles aan mijn motor fout. Maja da ding is 60 jaar oud.

Weet jij iets van afmetingen van de krukas? 

Ik zal wat foto's toevoegen dan zie je wat ik bedoel.

Op de foto's is op de krukwang geen schuin lijntje meer te zien en dat zou volgens de winkel duiden op een op maat gemaakte krukas.

Merci alweer!

IMG_2953.jpg

IMG_2954.jpg

IMG_2955.jpg

Link naar reactie
27 minuten geleden, Liber zei:

Ja dat is waar ik naar op zoek ben. Ben al bij veel vespa winkels geweest maar daar werken ze niet aan oldtimers.

Probleem is dat ik niet weet wat nu fout is. Wel vind ik op het internet niets terug van een krukas die tegen de inlaatpoort komt.

Volgens de winkel is alles aan mijn motor fout. Maja da ding is 60 jaar oud.

Weet jij iets van afmetingen van de krukas? 

Ik zal wat foto's toevoegen dan zie je wat ik bedoel.

Op de foto's is op de krukwang geen schuin lijntje meer te zien en dat zou volgens de winkel duiden op een op maat gemaakte krukas.

Merci alweer!

IMG_2953.jpg

IMG_2954.jpg

IMG_2955.jpg

 

IMG_2956.jpg

IMG_2957.jpg

Link naar reactie
Op 4/6/2021 om 00:10, Liber zei:

Ook zien mijn carters er niet zo fris meer uit dus is het moeilijk te zien of dit ooit opgelast is geweest of dat dit er gewoon zo uit ziet.

Is vrij duidelijk dat deze opgelast is, vandaar waarschijnlijk uw probleem.

  • Like 2
Link naar reactie

Kan je ook eens naar deze messing voering kijken, lijkt op de foto dat er schade is maar misschien vertekend dit.

F067B749-714B-434F-AFA5-F2EAB96FE7B6.jpeg.6145d3b248600efc4379313f1907b358.jpeg

 

aangepast door Pilaf
Link naar reactie

of je laat bij de metaalbewerker je carter uitdraaien naar de juiste maat.

Voordeel 1 heb je weer een super mooie afgewerkte intake plaat.

Voordeel 2 stukken goedkoper dan ander/ nieuwe carters.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...