Jump to content
Vespaforum.be

Restauratie Vespa 150 GLA 1962

Recommended Posts

Mijn broer heeft nieuw project op de kop getikt nadat de GL150 1964 zo'n beetje klaar is. Dat was de eerste Vespa die we ooit gedaan hebben en dat smaakte naar meer.  Het is er 1 met veel werk, carroserie is behoorlijk krokant maar dat is de uitdaging 😬 eraan. 

20210519_173723.jpg

20210519_173717.jpg

20210519_173705.jpg

IMG-20210502-WA0009.jpg

IMG-20210502-WA0008.jpg

• Like 1
Posted (edited)

Na paar middagjes hobbyen hebben we al aardig wat gedaan. Mijn broer houd zich bezig met de carrosserie. En ik met de motor. Er zitten nu een paar nieuwe stukken al in gelast. De bodem en voorplaat zullen nieuwe gaan worden. Het is de bedoeling om zo dicht mogelijk de originele looks te benaderen. De motor is compleet gedemonteerd. Het had ooit flink olie staan zweten, op sommige stukken zat er een laag met vuil aangekoekt van wel 1 cm dik. Ik heb eerst het grove vuil eraf gestoken en geborsteld, daarna in de spoelbak met ontvetter zo goed mogelijk schoongemaakt en daarna geparelstraald. Bij demontage bleek een stuk van de zuiger afgebroken te zijn wat ik nergens terug heb gevonden. Koppeling platen zullen vernieuwd moeten worden en de grondplaat was ingeslagen. De veren in over brenging van de aandrijving bleken stuk te zijn. Krukas lijkt nog in zeer goede staat al moet ik nog controleren of hij uitgelijnd is. 

20210524_155746.jpg

20210524_152445.jpg

20210524_141833.jpg

20210524_141823.jpg

20210524_114308.jpg

Edited by the-edge60
  • Like 2
Posted (edited)

Eens vind je de "job van je leven" ;)...jullie hebben het "vespavirus" flink te pakken...daar kunnen "heel mooie dingen" uit voortvloeien :) 👍

lavori-in-corso.jpg

Edited by Vespaciao
werken in uitvoering ;-)
  • Like 1

Dat is een geval van slopershoogte, succes met deel 2 van jullie project.

Let wel op dat Vespa een monocoque frame heeft en op dit punt zeer gevoelig is op breken als je deze op die plek moet repareren. Je broer heeft er ongetwijfeld verstand van en ingelezen hoe je dit moet aanpakken, want je wilt uiteindelijk niet op een zelf gecreëerde curry zitten.

69B111EC-086F-4966-9C07-68866DB391ED.jpeg.b1e758260722def5c136668a4006d229.jpeg

• Like 1
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Posted (edited)

De motor is zover klaar. Loopt weer als een zonnetje voor zover je dat in de montage standaard kan beoordelen. Hij is na de eerste montage toch nog een keer uit elkaar gegaan. De krukas lagers bleken ietsje te ruim op de krukas te passen waardoor er een kleine speling op het geheel bleek te zitten. Na lang twijfelen de krukas met klein beetje lagerlijm te monteren. Het is nu in orde. 

20210807_104236.jpg

Edited by the-edge60
  • Like 1

Ja dat klopt, we proberen het ook als een uitdaging te zien. Het ergste komt nu nog met het strak maken, plamuren en schuren. Wij zijn trouwens ook nog wel redelijke nieuwkomers hoor. Leren veel bij op forum hier en door dingen te doen. De volgende zullen we bijvoorbeeld ook weer anders, beter,  aanpakken dan deze.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By snellestinus
      nieuwe topic gestart,omdat ik graag de foto reeksen van anderen hun restauratie volg heb ik er zelf ook eentje gestart 😄
      voorlopig uitgevoerd:
      -zandstralen
      -laswerk
      -plamuren frame
      -grondverf frame

Dit is de toestand van aankoop.

laswerk frame

onderdeeltjes aangeschaft ( is bijna hele vespa😁)

neusje lassen en soldeerwerk

plamuurwerk

spuitplamuur

grondverf frame

en nu de kleinere onderdelen en motor nog

to be continued....

• By Vespa Reng Deng Deng Deng
      Hallo allemaal,
      na wat motorische problemen met mijn PK 50 S die zich onder andere uitte in matig stationair lopen en het gevoel dat de fut uit het blok is en er compressie verlies is.
      Aan de hand van deze klachten heb ik besloten het blok uit het frame te halen en te starten met een revisie.

Het blok is inmiddels verwijderd en staat in een steun.

Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.
      Hij zit helaas in het carter vast 

Ook het vliegwiel en de ontsteking zijn verwijderd.

Naar mijn idee is dit (krassen op de zuiger) de reden van het compressie verlies en het futloze gevoel van de motor.

De documentatie is inmiddels ook al verzameld.
      Via dit topic zal ik de aankomende tijd regelmatig mijn bevindingen posten en om advies vragen.

• By BjornDJ
      Beste Vespagisten, 
      Ik ben volop bezig met het restaureren van mijn bacchetta '48 en één ding is met onduidelijk en maakt me heel curieus. Op mijn frame waar de "vespa badge" hangt zijn een 6 tal gaatjes en ik weet niet wat er ooit gehangen heeft. Ik dacht eerst aan het vespa logo, maar dan zou het compleet verkeerd gehangen hebben, ik heb geen idee... misschien hebben jullie wel suggesties... ik zou de gaatjes willen verstoppen  

• By Veloce.
      Ik ben begonnen aan de restauratie van mijn 50N uit '67. Het is een hele vroege 2e serie, afgaande op het serienummer. (S2 begint bij *200001)
      Maar nu vraag ik mij af wat de optische verschillen zijn tussen de 2 series. Ik kreeg namelijk een set chromen lijsten erbij voor de voorplaat en de koplamp. Maar volgens mij is dit niet correct.
      Ik was eerst in de veronderstelling dat de 2e serie geen chroom op de koplamp en voorspatbord heeft (net als 1e serie 50N), maar dan wél die chromen lijst om de voorplaat. Zie foto 2 hier onder. Echter zei een vriend van mij gisteren dat de 2e serie qua uiterlijk gewoon identiek is aan de 1e serie, dus volledig vrij van chromen versiersels en het zwarte Vespa-logo voorop. (Foto 1)
      Beide foto's zijn trouwens 2e series, afgaande op het hexagonale logo. Maar wat is nou juist?

• Create New...