Adrian Geplaatst: 18 mei 2021 Delen Geplaatst: 18 mei 2021 Bon, Cosa koppeling in een oldie. Orgineel koppelings deksel past dus niet meer. " Men " zegt overal om een P200 deksel te gebruiken. " Men" zegt ook dat dit hetzelfde is als een gewoon px 150 125 deksel. Nog een oplossing zou zijn bij het oude deksel hier en daar wat weg te dremelen Het laatste gedaan dus , maar in eerste instantie liep dat nog aan. Nu de ring tussen het lager en de koppeling was een getande , voor een oliepomp aan te drijven. +- 3,8 mm dik. Door deze te vervangen door een standaard ring van 3,3 mm lijkt het wel te lukken . Hoe zit het nu ? Is P200 deksel groter ? Is het deksel van modellen met oliepomp groter ? Wat is het verhaal van verschil in dikte van de ringen ? Vragen, vragen Grts 1 Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 19 mei 2021 Delen Geplaatst: 19 mei 2021 Ik heb een P200 deksel gebruikt, en uit gedremeld. Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 19 mei 2021 Delen Geplaatst: 19 mei 2021 13 hours ago, Adrian said: Bon, Cosa koppeling in een oldie. Orgineel koppelings deksel past dus niet meer. " Men " zegt overal om een P200 deksel te gebruiken. " Men" zegt ook dat dit hetzelfde is als een gewoon px 150 125 deksel. Nog een oplossing zou zijn bij het oude deksel hier en daar wat weg te dremelen Het laatste gedaan dus , maar in eerste instantie liep dat nog aan. Nu de ring tussen het lager en de koppeling was een getande , voor een oliepomp aan te drijven. +- 3,8 mm dik. Door deze te vervangen door een standaard ring van 3,3 mm lijkt het wel te lukken . Hoe zit het nu ? Is P200 deksel groter ? Is het deksel van modellen met oliepomp groter ? Wat is het verhaal van verschil in dikte van de ringen ? Vragen, vragen Grts De oorspronkelijke koppeling plus ring die erin zaten hadden in totaal een bepaalde hoogte, ga je een cosa koppeling plaatsen, dan heb je een andere dikte koppeling waarschijnlijk, en zul je dus de ring die erachter zit moeten aanpassen. Dus de totale afstand van onderkant ring (die onder de koppeling zit) tot bovenkant drukplaat (waar het messing koppeling onderdeel op drukt om te ontkoppelen) moet in de nieuwe situatie gelijk zijn aan de oude situatie. Is dit onmogelijk (te merken aan het feit dat je koppelingsdeksel niet vlak met het carter te krijgen is zonder veel kracht), dan zul je tussen koppelingsdeksel en carter een vulring moeten plaatsen. (bv bij de oude P125/150/200E blokjes), bij de PX blokken zou het moeten passen. (iig met px200 deksel, die ook op 125 en 150 cc past) Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 19 mei 2021 Delen Geplaatst: 19 mei 2021 Over welk blok gaat het Adrian? Je spreekt over een oldie maar ook over een getande oliepompspacer? Link naar reactie
Daan Geplaatst: 19 mei 2021 Delen Geplaatst: 19 mei 2021 2 uur geleden, Frederik9111 zei: Over welk blok gaat het Adrian? Je spreekt over een oldie maar ook over een getande oliepompspacer? Ik denk dat het enkel een oldieblok is met aangekochte onderdelen (lees spacer) Inderdaad inderdaad een px deksel en het pakket opmeten. en uiteraard met nieuwe drukplaat en pen. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 19 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 19 mei 2021 Fijn dat uiteindelijk de usual suspects reageren > gaat over een rally 180 blok, orgineel op de koppeling na , de vorige eigenaar had daar oa een getande spacer in gestoken blijkbaar Weet ondertussen dat het zowiezo een spacer verhaal gaat worden ( onder koppeling / of onder deksel / of beide ) Maar kan me geen ander parcours voorstellen dan trial and error. Gewoon proberen dus. Vandaar de oorspronkelijke vraag. Is er ergens een norm / leidraad ? grtz Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 19 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 19 mei 2021 En ! Is p200 deksel nu groter of niet ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 mei 2021 Delen Geplaatst: 19 mei 2021 Heb ongeveer hetzelfde probleem, ttz, na 5000km begint de duwpen in die mate aan te lopen dat de koppeling ontkoppelt, zelf met de kabel volledig los. Nu had ik de krukas een beetje meer in de koppelingszijde gestoken omdat bij een vorige revisie de oliekeerring aan de vliegwielzijde aangelopen was tegen de krukas, met een soort van "warmlopers" tot gevolg (de keerring sleepte in die mate tegen de krukas dat ze blokkeerde). Of een 200P- koppelingsdeksel dieper of groter is weet ik niet, maar heb je een korte duwpen gestoken (eentje die niet buiten de uitsparing in het koppelingsdeksel komt)? In dat geval kan het de hendel zelf zijn die aanloopt tegen de koppeling (heb dit voorgehad met een DRT-koppeling in een SS180). Het beste wat je dan kan doen is een spacer steken tussen koppelingsdeksel en carter. Zorg in ieder geval dat je voldoende speling hebt tussen het deksel en het koppelingshuis om bij het slijten van de koppelingsplaten te vermijden dat de koppeling tegen het deksel aanloopt. Om te zien waar het koppeling juist aanliep heb ik de binnenzijde geverfd en dan alles gemonteerd en weer gedemonteerd na een paar maal voorzichtig kicken. En let erop dat, bij het steken van een spacer, het koppelingsdeksel niet aanloopt tegen de achterband. Mogelijk moet je ook de koppelingshendel omwisselen in het deksel als die niet overeen komt. Samengevat zal het idd "try en error" worden vrees ik. Groetjes, nero. 1 Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 19 mei 2021 Delen Geplaatst: 19 mei 2021 5 hours ago, Adrian said: En ! Is p200 deksel nu groter of niet ? PX200 deksel is idd dieper dan een PX125 of 150 deksel, en een getande spacer hoort zowiezo niet thuis in een Rally 180 blok. Is bedoelt voor de veel modernere Lusso blokken met automatische mengsmering. Idd trial and error, maar je kan, mits je bv een dikke stalen plaat hebt die 100% waterpas is (of dik stuk glas van ongeveer 20mm) dmv een schuifmaat de diverse totaal maten nalopen, als de koppeling wel origineel Rally 180, hoef je enkel uit te zoeken hoe dik een originele Rally 180 spacer is, en je hebt de totaal maat. (totaalmaat = incl drukplaat, bovenkant drukplaat tot onderkant spacer is de totaal maat) Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 19 mei 2021 Delen Geplaatst: 19 mei 2021 Ik heb het op mijn Sprint V geprobeerd met een P200 deksel maar die is dieper en toen liep hij net tegen mijn achterband (kleine speling op de achteras vermoed ik). Standaard deksel een beetje aanpassen werkt goed. Wanneer je een nieuwere koppeling steekt heb je een andere ring nodig. Van 1976 en eerder is de spacer 1,7mm en koppeling 34mm later zijn ze 3.3mm en de koppeling 32.5. Die met tanden is voor de P modellen met gescheiden smering. Even meten en je weet welke je moet hebben. Volgens mij is het blok van de rally 180 niet veel anders dan de sprint V. 1 1 Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 19 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 19 mei 2021 Tnx nuttige info ! Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 20 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2021 (aangepast) Dus, Na wat meten en proberen met verschillende diktes denk ik dat een spacer met een dikte van 2.5 mm ideaal zou zijn bij dit blok. Alles gaat dan dicht en ik heb dan nog mooie werkbare speling met de koppelingshendel. Ik ga liever de spacer onder de koppeling proberen aan te passen ipv een spacer onder het deksel te steken. Deze moet dan weer afgedicht worden en mischien komt de velg dan tegen het deksel... Nu is mijn volgende vraag...bij de eerdere modellen was de spacer gewoon een ring , bij de latere is er een uitsparing voor de spie. Heeft de uitsparing eigenlijk belang ? indien niet versimpelt dat heel het proces, ...ringen zijn te vinden in alle maten en gewichten 20 mei 2021 aangepast door Adrian Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 mei 2021 Delen Geplaatst: 20 mei 2021 Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar die uitsparing zorgt ervoor dat de spie meedraait met de krukas en het binnenste van het roulement. In het slechtste geval zou de spacer kunnen beginnen slijpen, maar die kans is klein denk ik. Kijk wel of je wel of de spie niet tot verder dan de spacer komt, anders kan je de koppeling niet mooi monteren. Indien wel is een gleufje snel gedremeld. Groetjes, nero. Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 21 mei 2021 Delen Geplaatst: 21 mei 2021 De uitsparing is nodig omdat je spie anders in de weg zit. De oudere dunnere spacers passen achter de spie de dikkere niet meer. Aangezien je met 2,5mm er tussen in zit zou een ring wellicht wel passen, en anders maak je een kleine inkeping in de ring zoals Nero aangeeft. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 21 mei 2021 Delen Geplaatst: 21 mei 2021 Ik snap eigenlijk niet goed wat precies het probleem is denk ik. Ik heb deze koppeling in mijn 150 Sprint V motor gestoken: Dit is de originele voor de nieuwe: En ik heb dus idd een p200 deksel gebruikt dat ik wat uit gedremeld heb. Werkt perfect. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 21 mei 2021 Delen Geplaatst: 21 mei 2021 En dit is de spacer die ertussen zit: Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 21 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2021 Ik heb geen p200 deksel. Dat is het probleem. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 21 mei 2021 Delen Geplaatst: 21 mei 2021 Alle nieuwe koppelingsdeksels die je vandaag kan kopen zijn "200"-exemplaren, hoor. LML rip off's passen ook perfect. Kost ook geen nier. 😎. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 21 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2021 Dacht dat ook . Heb er ook een gekocht , maar is helaas toch geen p200 maat. Paste zelfs slechter dan mijn orgineel Vandaar dat ik op zoek was naar een orgineel. Maar alles bon nu . Heb de 3,3 mm spacer tot 2,5 mm geschuurd . En ziet er goed uit . Mijn vingertoppen zijn er wel aan nu , dus dit bericht doet effectief pijn ... 4 Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 1 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 1 juni 2021 (aangepast) Ik heb wat goed te praten... Toen ik gisteren de eindelijk mijn blok dichtdeed en alles op juiste moment vastzette,...dus ook de koppeling. Bleek ineens dat meer werkte. Zou ik toch de orginele spacer moeten gebruiken ? Yep, orginele erin van 3,3 mm en alles werkt zoals het moet . Wat hebben we geleerd Piet 1. Als je iets past , zet alles vast volgens specs 2. Zet alles goed vast volgens specs als je iets past 3. Check ook of alles wel goed vast zit. Excuus voor de zinloze discussie 1 juni 2021 aangepast door Adrian 4 Link naar reactie
EriX Geplaatst: 2 juni 2021 Delen Geplaatst: 2 juni 2021 Op 21/5/2021 om 12:18, Frederik9111 zei: LML rip off's passen ook perfect. Kost ook geen nier. 😎. Nu vraag ik me af wat een nier kost... 😆 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 3 juni 2021 Delen Geplaatst: 3 juni 2021 10 uur geleden, EriX zei: Nu vraag ik me af wat een nier kost... 😆 Gho... gokske: 20 jaar elke dag een bak Duvel? Kost je gegarandeerd minstens een nier, denk ik. 2 Link naar reactie
EriX Geplaatst: 4 juni 2021 Delen Geplaatst: 4 juni 2021 Op 3/6/2021 om 11:01, Frederik9111 zei: Gho... gokske: 20 jaar elke dag een bak Duvel? Kost je gegarandeerd minstens een nier, denk ik. Dan toch maar even opgezocht. Op de zwarte markt kan uw nier 145.000 euro opbrengen. Daar kan je wel wat scooters voor kopen. Alhoewel, met de huidige marktprijzen voor bijvoorbeeld een pareltje van een standaard PX valt dat nog te bezien. 🤣 https://newsmonkey.be/wat-zijn-onze-organen-eigenlijk-waard-op-de-zwarte-markt/ Als je er eentje laat steken kost het rond de 80.000 euro met dan nog eens een jaarlijkse kost van 8.000 euro (info van 2014 dus zal nu wel een pak duurder zijn). https://www.nemokennislink.nl/publicaties/kosten-en-baten-van-transplantatie/ Voila ik ben alweer mee als er nog is ene zegt dat kost u geen nier... 😆😉 1 2 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen