Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hallo Vespaforum-leden.


Morel

Aanbevolen berichten

Al jaren van plan een Vespa aan te schaffen , en zal er eindelijk binnen kort van gaan komen.

Heb een optie op een Vespa 150 vbbt2 , uit 1965 dus een écht oldtimerke , maar vraag mijn eigen af of het tegenwoordig nog evident is om een 2takt Vespa aan te schaffen i.v.m. de geldende en het alléén nog maar strenger worden van de huidige emissienormen. 
Optisch gaat er niets boven een Vespa uit de 60er jaren en vermoedelijk ook het rijplezier ervan , maar hoelang mogen we nog onze hobby op deze oldy’s  uitoefenen !?

Dat en nog véél meer kennis over Vespa hoop ik hier op dit forum te weten te komen, aangenaam kennismaking !

Ciao, Morel 😉.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Opletten met VBB2T. Zeer grote kans op een Aziatische voorgeschiedenis.

Post best éérst enkele fotootjes alvorens je zuur verdiende centen in dit model te steken!

  • Like 3
Link naar reactie

Welkom Morel...met de steeds "strengere milieunormen en de aankomende motorkeuring" is een oude Vespa aanschaffen inderdaad iets om over te twijfelen.

Ga je hem gebruiken voor "hobby/vrije tijd"...of voor dagdagelijks gebruik ? Kan je er zelf aan "werken/sleutelen" of ben je totaal afhankelijk van anderen ?

Een oude Vespa is heel mooi ( mooier dan een nieuwe ) maar weet ook dat een oude Vespa "aankopen, restaureren en motorisch in orde" maken "tijd/geld" kost.

Een miskoop door je "te groot enthousiasme" ( liefde maakt blind ;) )  kan voor heel veel ellende zorgen...zijn er verborgen gebreken...is de motor in goede staat...

Zitten de juiste papieren erbij...koop je hem van een particulier...van een dubieuze handelaar...of van een garage waar je op kunt vertrouwen...

Heb je al eens op een oude Vespa uit de sixties met een "nukkig karakter";) gereden ? 

Allemaal zaken waar je goed moet over nadenken, want voor je het weet ben je "fameus gesjareld"...blader nog eens flink door het Vespaforum voor je beslist :)

 

 

 

 

aangepast door Vespaciao
bezint voor je begint ;-)
  • Like 2
Link naar reactie

@Frederik911 en @Vespacio, bedankt voor jullie reactie, ik heb het over een VBB van een vriend van mij en is tip top in orde met zelfs een officieel  verslag van waarde van een NL schattingsbureau, (is nl geïmporteerd uit Nederland) dit ter info voor een waardebepaling om eventueel voor dat bedrag te verzekeren.

Maar dat neemt de twijfel niet weg van daarmee te mogen blijven rijden als er volgend jaar een "motor keuring" komt die dan vermoedelijk ook de emissienormen moeten gaan volgen al dan niet opgesteld door de Europese Commissie !

En ik vrees dat men dat dan gaat afschuiven naar "Ja maar ge moogt daar alléén maar in het weekend op rijden" of iets dergelijks.

Daar komt dan vermoedelijk ook nog eens bij dat men er al zeker niet in grote steden mee mag binnenkomen etc. etc.

Vermits er nog maar weinig over bekend is van wat ons te wachten staat i.v.m. die nieuwe richtlijnen na die "motor keuring" vind ik het best wel moeilijk om een keuze te maken, wél een 2 takt of beter maar ineens een 4 takt.....

Ciao, Morel.

60767083_817471158623212_6916015343727017984_n.thumb.jpg.6f37c776479cb77426eb81377d3fb64f.jpg

Link naar reactie

10”wielen, chroomdelen, handschoenkastje, blinkende lak en (vooral) dat schattingsrapport doen alle Curry-alarmen afgaan. Niet doen en betere vrienden zoeken.

  • Like 6
Link naar reactie
30 minuten geleden, Frederik9111 zei:

10”wielen, chroomdelen, handschoenkastje, blinkende lak en (vooral) dat schattingsrapport doen alle Curry-alarmen afgaan. Niet doen en betere vrienden zoeken.

Kan efkes nie volgen , verklaar jullie nader....

Ciao, Morel.

Link naar reactie

Je staat op punt een dure vergissing te begaan.

Google es wat op “Vietbodge” en “Curry restorations” en je ontdenkt meteen waarom je zulke bling-bling scooters vooral niet wil kopen.

  • Haha 1
Link naar reactie

Vraag hem ook eens naar de eerste 2 letters van het Nederlandse kenteken, begint deze met ZF dan zeker naar bovenstaande heren luisteren.

Ben ook wel benieuwd welk bedrijf de waardebepaling heeft gedaan.

  • Like 1
Link naar reactie

Dan is het import inderdaad. Kan ook uit Italië komen of België. En je kan hem nog altijd ombouwen. 10 inch trommel steken en een goed blok.

 

aangepast door Daan
Link naar reactie

Heel foute opmerking hierboven. 

Al es een gezandstraalde curry gezien? LML-blok of niet: met een grote bocht omheen lopen. 

Link naar reactie

@Morel Eén gouden tip, blijf daar vanaf en ga op zoek naar iets beter!

En wat die keuring betreft, dat is zeker nog niet voor volgend jaar want hun infrastructuur is daar niet op voorzien. Zoals het er nu uitziet zal het vooral een keuring worden op remmen, lichten, etc...
Wat de 2-takt betreft, gaan ze niet direct verbieden want er rijden immers meer diesels rond die in hun ogen meer prioriteit zijn om die van de baan te halen. Wat die steden betreft, daar blijf je dan gewoon weg want als je niet welkom bent moet je daar ook uw zuurverdiende centjes niet gaan opdoen (denk ik dan), trouwens in andere landen zijn ze daar ook mee bezig en daar loopt het toch ook geen vaart want bij mijn weten zijn er nog maar enkele voorbeelden van zo'n steden en het is dus niet zo dat het ineens overal zo zal zijn (vergeet niet we zitten hier in België en gaat hier altijd wat trager door de 6 regeringen en hun compromissen). En enkel in het weekend? Geen idee waarom ze dat ineens zouden invoeren. Met de oldtimer auto's zie ik daar ook niet direct beperkingen tenzij je een oldtimerverzekering hebt die een beperking oplegt (maar dan is het door de verzekering en niet door de overheid). De emissienormen zijn toch voor nieuwe voertuigen? Die regel gaat toch niet op voor oldtimers...
Ik denk dat je het negatiever bekijkt dan het in werkelijkheid zal zijn.

aangepast door EriX
Link naar reactie
10 uur geleden, EriX zei:

Met de oldtimer auto's zie ik daar ook niet direct beperkingen tenzij je een oldtimerverzekering hebt die een beperking oplegt (maar dan is het door de verzekering en niet door de overheid). 

Ook niet 100% waar é, met een O-plaat mag je bv. geen woon-werkverkeer doen, wat voor mij de belangrijkste reden is om zo lang mogelijk een "gewone" inschrijving te behouden.

Link naar reactie
Op 14/5/2021 om 11:57, janvda zei:

Ook niet 100% waar é, met een O-plaat mag je bv. geen woon-werkverkeer doen, wat voor mij de belangrijkste reden is om zo lang mogelijk een "gewone" inschrijving te behouden.

Ik heb ook geen enkele O-plaat voor mijn oldtimers en dan mag je elke dag rijden. Nooit begrepen waarom iemand perse een O-plaat wil, tenzij je enkel op die momenten wil buiten komen uiteraard

aangepast door EriX
Link naar reactie

Niet alle curry’s zijn slecht! Ik ken deze wesp en die is beter dan meeste echte italiaanse wespen!

Ook heeft de verkoper duidelijk alles verteld!

Ook voor de prijs ga je geen betere kunnen kopen!

ik ben zeker geen voorstander van curry wespen maar er zitten er ook goede tussen!   

aangepast door Stevo VS
Link naar reactie
1 uur terug, Stevo VS zei:

Niet alle curry’s zijn slecht! Ik ken deze wesp en die is beter dan meeste echte italiaanse wespen!

Ook heeft de verkoper duidelijk alles verteld!

Ook voor de prijs ga je geen betere kunnen kopen!

ik ben zeker geen voorstander van curry wespen maar er zitten er ook goede tussen!   

Inderdaad. Ondertussen ook te weten gekomen over wie zijn scooter het gaat.

@Morel: als ge zelf aan uwe maat aandringt of hij zijn scooter verkoopt en je krijgt heel de historie uitgelegd over deze scooter vind ik het wel meer dan gepast dat je dit ook hier meegeeft en niet doet alsof je weinig tot niets weet... 

Link naar reactie
1 uur terug, EriX zei:

Inderdaad. Ondertussen ook te weten gekomen over wie zijn scooter het gaat.

@Morel: als ge zelf aan uwe maat aandringt of hij zijn scooter verkoopt en je krijgt heel de historie uitgelegd over deze scooter vind ik het wel meer dan gepast dat je dit ook hier meegeeft en niet doet alsof je weinig tot niets weet... 

@EriXHow, nu gaan we een beetje scheef hè, ten eerste gaat het hier niet over of die scooter al dan niet capabel is om te kopen maar ging dit lijntje of topic over de zin en/of onzin van een tweetakt scooter aan te schaffen, in verband met de emissie normen ! Dus wél even lezen voor er zo gereageerd wordt aub. Ten tweede word deze Vespa niet door mij maar door enkele forumleden tot Vietbodge en Curry gebombardeerd ! Ik weet niks van Bodge of Curry af, dit is voor mij volledig nieuw. Heb jaren met een verschillende motoren gereden maar nog nooit met een Vespa. Dus leek het mij om eens dit forum op te zoeken om raad van een tweetakt of viertakt...Welnu met het gekende resultaat, maar om hier te komen vertellen dat ik heel de historie van die betreffende scooter weet is niet waar. Ik heb zoals hierboven is aangegeven dat ik weet van een keuringsverslag van waarde, en dat hij is geïmporteerd uit Nederland maar dat is dan ook alles.

Daar komt nog eens bij dat de eigenaar van de Vespa ervan weet dat ik op dit forum zijn scooter geplaatst heb met de emissie vragen, maar dat was ook om te laten zien hoe mooi dit Die Vespa wel is en ik eigenlijk blij was dat ik die gevonden had.

Heb direct de eigenaar dus de link van dit topic doorgestuurd zodat hij het op de voet kon volgen en dat hij weet dat het voor de forumleden vermoedelijk een Vietbodge of Curry betreft, en ik hem beter niet kan kopen, dus vertel eens @EriXwat is er hier eigenlijk niet gepast !?

En ten slotte heb ik nog altijd interesse in deze Vespa, ondanks de Bodge of Curry dus ...

Een fijne zondag nog voor iedereen !

Grtz. Morel.

 

aangepast door Morel
Link naar reactie

@Morel het enige wat telt is dat jij het een mooie en leuke Vespa vindt!

 

Het is zeker en vast een goede Vespa daar ik deze ken! Of het nu een curry is of niet!

Beter een goede curry dan een afgetrapte Italiaans Vespa die je ook teveel gaat betalen!

Zoals de verkoper u ook heeft aangeraden is het ideaal van een px blokje eronder te steken! Veel betrouwbaarder dan eerder welk oldtimerblok!

Voor mij gaat er niks boven tweetakt persoonlijk!

Groetjes

aangepast door Stevo VS
  • Like 1
Link naar reactie

amai... de wind draait nogal... van ver vanaf blijven tot geen probleem...

 Volgens mijn bescheiden mening krijg je vanaf ene deftige prijs ook wat foto's van de restauratie, zodat je ziet wat er onder de blinkende lak steekt, zijn die foto's er niet is een "deftige" prijs altijd overdreven en zou ik enkel overlopen of de onderdelen enigszins kloppen. Met de stelling dat het enige wat telt is dat de vespa er leuk uit ziet... ga ik niet akkoord. Ik ben laatst nog bij een hulpvragend iemand gaan kijken, die niet door had dat zijne vespa op doorbreken stond. Ik moet er wel bij zeggen, dat je hier duidelijk kon zien dat de onderdelen niet van eenzelfde model waren. Ik heb die persoon niet verder kunnen helpen, omdat het niet duidelijk was, wat er nog allemaal tevoorschijn zou komen. 

Veel hangt van de prijs af en het risico dat je daarvoor in de plaats wil hebben en risico heb je altijd... @Morel veel succes gewenst met deze of een andere vespa.

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...