Ga naar inhoud
Vespaforum.be

project VM1 1953


josse

Aanbevolen berichten

Bezig met een 10-jaren project : Vespa VM1T uit 1953. Ooit gekocht in dozen en in de loop der jaren de ontbrekende stukken verzameld. 

Chassis is net gespoten en kleur en lak zijn naar wens. Maar er zijn enkele foutjes in geslopen volgens de puristen op FB. 

Is er iemand die het Tecnica 6 - boek heeft en me enkele foto's/scans kan sturen, van hoe de spuitnevel bij dit type Faro Basso hoort te zijn ?
Met name bij de voorvork, benzine-tank en carbu-vak. 

IMG_2631.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Laat het los, Joost, hij is perfect zo 😛

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar reactie

Daar zou ik me idd geen zorgen over maken.. Je hebt volgens mij zelfs teveel gespoten.. Bv de binnenkant van de tamboeren, de naaldlagertjes van de fourche, de gaten van de swingarm.. Ofwel is het gezichtsbedrog op de foto.. Kan ook.. In elk geval super leuk project!!

Link naar reactie
2 minutes ago, sprima said:

Daar zou ik me idd geen zorgen over maken.. Je hebt volgens mij zelfs teveel gespoten.. Bv de binnenkant van de tamboeren, de naaldlagertjes van de fourche, de gaten van de swingarm.. Ofwel is het gezichtsbedrog op de foto.. Kan ook.. In elk geval super leuk project!!

allemaal afgeplakt, maar moet de tape er nog af trekken, gelukkig maar 🙂

 

Link naar reactie

A voila!! Veel werk bespaard dan!! Dan zwijg ik.. 😀

  • Haha 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Toch weer even een hulplijn nodig, want teveel tijd tussen het uit elkaar halen en weer opbouwen en ik vind nergens een goede uitleg. 

Vork-Swingarm :
- nr.10 : bussen en as vervangen door nieuw setje. 
- nr 13 is die koperen ring met vilt in. Deze past mooi over de zwarte rondel die tussen vork en swing-arm zit. ( koperen ring en vilt niet vervangen)
- nr 12 : is dat nog een aparte rondel of bedoelen ze daar die vilten-ring mee ? 
- nrs 14 : wat is dat ? zit die nog tussen de koperen ring en dan swingarm of zit die langs de buitenzijde ? 
Hoe dan ook, er zit te veel speling op (1 mm) en het lijkt alsof er nog een rondel tussen moet ? Zie ik hier iets over het hoofd ?
Bij latere modellen zitten daar nog O-ringen rond, maar hier volgens mij niet. 

Asje bevestiging veer :
- daar zit slechts langs één kant een rondel ? Zit nu mooi vast. 

As van voorwiel :
- nr 34 + 35 : vilten ring niet vervangen omdat die niet op voorraad was bij Maskes en ik een lager gebruik die ik langs de buitenzijde gesloten laat.
- nr 38, wat is dat ? Zit er nog een ring onder die kleine lager ?
- nr 40 : wat is dat ?
 

Foto met onderdelen die ik nog over heb. Kunnen van die stuurkolom zijn, maar misschien gewoon van ergens anders :
- pertinax stofafdichting : nieuw gekocht, maar kan me niet herinneren dat dit er zat en ook niet waar die dan moet komen.
- iemand die snel ziet waar welke moer en rondel hoort te zitten ?
 

Schermafbeelding 2021-06-08 om 10.01.12.png

Schermafbeelding 2021-06-08 om 10.00.50.png

IMG_3001.JPG

IMG_3003.JPG

IMG_3005.JPG

IMG_3004.JPG

IMG_3006.JPG

aangepast door josse
Link naar reactie

Deze tekening is iets duidelijker (van een wide frame 150cc). 

21.jpg

De rondel met één schuine kant komt overeen met nr 32389 op bovenstaande tekening. 

Die dikke rondel lijkt me S13840(tussen smeernippel en swingarm of 3058 of 15982 afhankelijk van de diameters en de diktes. 

Groetjes, nero. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Het is wel niet dezelfde voorvork maar zie wel overeenkomsten. Weet niet of je deze al kent en misschien heb je er wat aan

https://www.youtube.com/watch?v=6-8iHISFrDs

Ik heb hetzelfde gehad met mijn GL voorvork en kreeg het naaldlager niet goed en de veer van stoffi er niet tussen, uiteindelijk de volgorde van monteren een beetje aangepast.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...