Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ook even binnenvallen :)


Aanbevolen berichten

Hoi,

Sinds kort ook toegetreden tot de vespa-sekte ;) 

Mijn profiel: 39 jaar oud, twee linkerhanden, enkel B-rijbewijs, 20 jaar geleden brommertje gehad maar weggedaan na een stom accident, en nu door corona plots ineens terug tijd en zin om met een gemotoriseerde tweewieler te rijden, puur voor de fun.

Zeer gecharmeerd door vespa, hier van alles gelezen, vooral over handgeschakelde tweetakten en krachtige GTS'en, uiteindelijk geen van beide gekocht, het is namelijk een nagelnieuwe primavera 125 geworden in het blauw. 

Waarom de primavera 125? eerst dacht ik dat hij te klein zou zijn voor mij (ben 1m94) en wou ik voor een GTS 125 gaan. Toch eens gaan kijken bij de dealer, bleek dat ik perfect kon zitten op de primavera, want wielbasis nauwelijks korter dan de GTS (en aanzienlijk gegroeid tov de LX van weleer..). De primavera is licht en wendbaar, dat verhoogt het fun gehalte ook, ik vind hem ook eleganter dan een GTS,  snelweg is sowieso uit de boze met een 125cc, 90 km/h topsnelheid is meer dan snel genoeg voor op de binnenbanen. Dus na een proefritje met de primavera was ik eigenlijk al verkocht en ben niet meer met de GTS gaan rijden... 

Ondertussen op anderhalve maand tijd al een 900 km gereden, bijna elke dag een toer van een half uur tot een uur, en in 't weekend wat langere trips, 't is best verslavend :)

Door mijn lengte vang ik wel veel wind, er staat een klein windscherm op, als er niet te veel wind staat is 70-80 goed te doen, met wind mee durf ik wel tot 90 gaan, maar met tegenwind of zijwind van 4-5 beaufort durf ik al niet meer rapper dan 60. toch denk ik het kleine windscherm te houden, ik hoef niet per se nog sneller te gaan, en je waait dan wel eens goed uit :). 

Soms heb ik al wel in in iets sneller, en dan komt de GTS 300 in beeld natuurlijk, maar dan zit je nog altijd met kleine wielen en is een groot windscherm een must... en dat doet dan weer afbreuk aan de looks. dus ik denk dat ik ga proberen zo veel mogelijk te genieten van de primavera 125 (niet dat dat moeilijk is 😀 ), ik ga wellicht wel proberen a.s.a.p. mijn motorrijbewijs te halen zodat ik er ten minste mee naar 't buitenland kan, mocht ik toch echt absoluut iets sneller willen, denk ik misschien toch eerder uit te wijken naar een yamaha x max ofzo, of wie weet zelfs een echte moto, toch beter geschikt om snel te rijden dan een GTS 300... of vergis ik me? ;)

 

 740479726_vespazee.thumb.jpg.e411527674578b94c47e93788007139a.jpg

aangepast door stijn82
  • Like 2
Link naar reactie

Welkom Stijn...hoge bomen vangen veel wind ;)...proficiat met je "lente- aankoop"...geniet er nog wat van alvorens je een "zwaardere aankoop" overweegt.

Later kan je die aankoop nog altijd overwegen...en al zal een Yamaha X-max of zwaardere moto beter rijden...een "Vespa 300" koop je voor zijn "uitstraling".

Voor zijn "mooi design" en omdat het een "Italiaans icoon / legende" is...je houd ervan of je houd er niet van...je hebt scooters en je hebt een Vespa ;)

Pobeer eerst wat "rond te rijden en ervaring op te doen" met je Primavera...en kijk na een jaar of je wel echt een "zwaarder exemplaar" wil aanschaffen :)

 

  • Like 3
Link naar reactie

Mooie foto, mooie vespa. Have fun!

Pas gekocht en al dromen over iets zwaarder 🙂 ... Hoedanook, een rijbewijs kunnen ze je niet meer afpakken, (allé, misschien wel tijdelijk) en zal je ook met een 125cc iets zelfzekerder rijden. Aanrader! 

 

Link naar reactie

Met een Vespa oldtimer brommer en motorscooter in de garage gebruikte ik toch een goedkope tweedehands Japanse motorscooter voor woon-werkverkeer en autostrade kilometers, met handvatverwarming, grote wielen en topsnelheid ruim boven de 120. Die scooter had ik trouwens gekocht nadat ik mijn zwaardere 900 diversion Yamaha had verkocht omdat ik veel meer met mijn oldtimer scooter reed. Autostrade en Vespa zal in mijn ogen nooit een goede combo zijn...maar scooterverslaving is een raar beestje. Gezien na zwaar ongeval momenteel niet meer naar werk, Yamaha verkocht maar oldtimer Vespa direct vervangen 😇😁

Link naar reactie

oei, ongeval gehad met de vespa? is iets waar ik zelf ook toch wel schrik voor heb, om der eens mee op nen auto te knallen... je blijft toch een zwakke weggebruiker. 

verslavend is het zeker 😉

Gezien het veiligheidsrisico wil ik het zelf beperkt houden tot ritjes in het weekend bij goed weer, ik vertoef trouwens nu tijdelijk aan de kust en het is heerlijk om hier rond te rijden, mooie weggetjes in de polders en je rijdt hier vaak helemaal alleen rond, dus dat is volle bak genieten en nauwelijks risico op een accident :) 

Link naar reactie
1 uur terug, Wutsie75 zei:

Mooie foto, mooie vespa. Have fun!

Pas gekocht en al dromen over iets zwaarder 🙂 ... Hoedanook, een rijbewijs kunnen ze je niet meer afpakken, (allé, misschien wel tijdelijk) en zal je ook met een 125cc iets zelfzekerder rijden. Aanrader! 

 

da's mijn probleem een beetje: ik wil altijd 'het beste' ;) en ik zit in mijn hoofd vaak ook al wat voor op de realiteit. en eens het idee er is, krijg ik het er moeilijk weer uit, en probeer ik zo snel mogelijk de knoop door te hakken, want anders blijf ik eeuwig tobben en dromen... 

gelukkig lijkt me een 300 geen 'must' te zijn, en vind ik de primavera op zich al een fantastische scooter, als je het ietwat beperkte vermogen voor lief neemt. ik heb nog altijd niet het gevoel dat een vespa gemaakt is om veilig 120 te rijden... in een auto heb je tegenwoordig alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen, op een vespa heb je nog niet eens een gordel 😛

Link naar reactie
8 uur geleden, stijn82 zei:

oei, ongeval gehad met de vespa? is iets waar ik zelf ook toch wel schrik voor heb, om der eens mee op nen auto te knallen... je blijft toch een zwakke weggebruiker. 

verslavend is het zeker 😉

Gezien het veiligheidsrisico wil ik het zelf beperkt houden tot ritjes in het weekend bij goed weer, ik vertoef trouwens nu tijdelijk aan de kust en het is heerlijk om hier rond te rijden, mooie weggetjes in de polders en je rijdt hier vaak helemaal alleen rond, dus dat is volle bak genieten en nauwelijks risico op een accident :) 

Kijk maar even op mijn profiel dan weet je wat er over blijft als iemand voor je neus wil parkeren...

Link naar reactie
48 minuten geleden, Tomermaat zei:

Kijk maar even op mijn profiel dan weet je wat er over blijft als iemand voor je neus wil parkeren...

ja heb je topic gezien, ziet er niet fraai uit! gelukkig dat je dit nog kan navertellen en hopelijk terug min of meer op de been? 

zou dit mogelijk minder erg uitgedraaid zijn als je op een moderne scooter had gereden, met betere remmen / ABS? 

We moeten als bestuurder toch altijd goed alert blijven, en misschien geregeld eens oefenen op behendigheid, uitwijken voor obstakels of uitvoeren van een noodstop... en dan nog kan het grondig mis gaan helaas. :( maar dat geldt ook voor fietsers helaas, die worden ook veel te vaak overhoop gereden...

Link naar reactie

Ja... ik ken natuurlijk niet het hele verhaal, al is het nu al wel wat duidelijker! Met ‘parkeren’ dacht ik, misschien dat uw voorligger alles dicht smeet... kon je hem totaal niet zien aankomen? Kruispunt met slechte zichtbaarheid? Ik ben me er ondertussen al wel van bewust dat auto’s je vaak niet gezien hebben en dus ook geen voorrang geven... 

Link naar reactie

Paar dagen geleden de kaap van de 1000 km gepasseerd, (op anderhalve maand tijd, ik rijd bijna elke dag wel een toertje), moet hem dus dringend al eens binnendoen voor onderhoud.

Verbruik ook eens uitgerekend: 2,4 liter op mijn laatste tank :o . Goedkoop rijden dus!

Ook ontdekt dat ik in mijn zomerjasje veel

aerodynamischer ben dan in mijn winterjas, die laatste is eig niet goed geschikt om te rijden. Ik ging gelijk 10 km sneller. Dringend dus eens investeren in deftige kledij... 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Het is niet zo stoer en mooi maar na mijn ongeluk zweer ik bij een  fluo motorvest. Bij ongeluk had ik ook beschermende kledij aan en een motorjeans is steeds een goede investering.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...