Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop Vespa via faillissement, maar kan niet in Europa worden ingeschreven.


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik kocht via Troostwijk in Nederland 2 heel mooie Vespa's S-XL. Nu blijkt dat deze niet in Europa kunnen worden ingeschreven.

Weet iemand hier raad mee? Er waren toen nog Vespa's verkocht. Zijn er mensen met dit zelfde probleem? En zo ja. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Bedankt voor jullie advies en tips.

Link naar reactie

Ze zijn niet in te schrijven, Ik heb er de Nederlandse wetgeving bijgehaald, en beroep gedaan op het recht tot annuleren aankoop op basis van misleidende informatie.

Nadat ik dagenlang geen reactie kreeg, heb ik het open en bloot op hun facebook pagina gezet, een uur later had ik wel reactie, en toen heb ik met een rechtzaak gedreigd. ondertussen hebben ze die van ons terug genomen en hebben we ons geld ook correct terug gekregen.

  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Inderdaad goed voor u. Ik vraag me eigenlijk af of er ergens de garantie bij stond dat ze ingeschreven konden worden. Of waarop dat je je baseert voor misleiding.

Gewoon puur uit juridische interesse in kleine lettertjes. 

Link naar reactie

Uit interesse even wat opzoekwerk naar verricht; waar het op neer lijkt te komen is dat het verkopen van een voortuig dat niet gehomologeerd is enkel toegestaan is indien expliciet vermeldt bij de verkoop. In geval van nieuw(!)- aankoop binnen de EU anders lijkt de koper ervan te mogen uitgaan uit gaan dat het voertuig conform is de geldende regels binnen de unie, tenzij expliciet anders vermeldt.

Crux van deze discussie is natuurlijk 2-ledig:

1. Of deze scooters als nieuw beschouwd mogen worden; km-stand doet dit vermoeden, echter verkoop op bovenstaande manier aangegeven sluit hier niet helemaal bij aan (geen officieel verdeler/garage/verkoopkanaal).

2. interpretatie van de omschrijving 'zonder documenten' in de verkoops-advertentie. Dit is mogelijks een (al dan niet bewust) eufemisme voor niet-conform/niet-gehomologeerd, echter dit moet geinterpreteerd worden door de bevoegde instantie indien dit tot een wettelijk dispuut zou lijden. Nu is het nooit zeker wat hiervan de uitkomst zou zijn, echter mijns' inziens' is er weldegelijk een behoorlijk verschil tussen de vermelding 'geen documenten' die verlies/diefstal documenten doet vermoeden en 'niet gehomologeerd' waarbij dit een vermoedelijk veiligheidsrisico met zich meebrengt. 

Indien de verkoop van de scooters via contract is gegaan kan je je ook op je recht als klant beroepen (herroepingsrecht, documentatie Unizo onderstaand), waarbij de verkoper tot volledige terugbetaling moet overgaan indien binnen 14d aangevraagd. Dit in combinatie met de bovenstaande punten doet me vermoeden dat de verkoper daarom eieren voor zijn geld heeft gekozen. 

https://www.vlaanderen.be/homologatie-van-voertuigen-en-voertuigonderdelen
https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/een_voertuig_kopen_of_verkopen/nieuw_kopen
https://www.unizo.be/sites/default/files/herroepingsrecht_1.pdf

 

 

Link naar reactie

Een veilingbedrijf is in de meeste gevallen niet de "eigenaar van de goederen", wél een faciliterend dienstverlener. In essentie is er dan geen "goed" maar een "service" geboden, geleverd en afgerekend. Verder lijken de Algemene Voorwaarden van het desbetreffende betreffende bedrijf vrij helder. Good luck in court. You're f*cked 🙂 

 

image.png.a90773aaa6084258d8becf4e364292b9.png

Link naar reactie
15 uur geleden, CM30 zei:

Ze zijn niet in te schrijven, Ik heb er de Nederlandse wetgeving bijgehaald, en beroep gedaan op het recht tot annuleren aankoop op basis van misleidende informatie.

Nadat ik dagenlang geen reactie kreeg, heb ik het open en bloot op hun facebook pagina gezet, een uur later had ik wel reactie, en toen heb ik met een rechtzaak gedreigd. ondertussen hebben ze die van ons terug genomen en hebben we ons geld ook correct terug gekregen.

Wat heb je precies gedaan? Ik heb zo’n Vespa op 2de hands gisteren gekocht. De verkoper heeft 1 er niet bij gezegd dat er geen papieren bijzaten en 2 daarna zei hij dat je dat gewoon kan aanvragen. Niet dus. Hij wil de Vespa nu niet terugnemen en wij zijn ons geld kwijt. Als hij de verkoop kan cancellen bij Troostwijk zien we misschien ons geld nog terug. 

Link naar reactie
21 uur geleden, CM30 zei:

Ze zijn niet in te schrijven, Ik heb er de Nederlandse wetgeving bijgehaald, en beroep gedaan op het recht tot annuleren aankoop op basis van misleidende informatie.

Nadat ik dagenlang geen reactie kreeg, heb ik het open en bloot op hun facebook pagina gezet, een uur later had ik wel reactie, en toen heb ik met een rechtzaak gedreigd. ondertussen hebben ze die van ons terug genomen en hebben we ons geld ook correct terug gekregen.

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik het net op hun Facebook pagina gezet. Hopelijk krijg ik antwoord. 

Link naar reactie
7 uur geleden, Annemie123 zei:

Wat heb je precies gedaan? Ik heb zo’n Vespa op 2de hands gisteren gekocht. De verkoper heeft 1 er niet bij gezegd dat er geen papieren bijzaten en 2 daarna zei hij dat je dat gewoon kan aanvragen. Niet dus. Hij wil de Vespa nu niet terugnemen en wij zijn ons geld kwijt. Als hij de verkoop kan cancellen bij Troostwijk zien we misschien ons geld nog terug. 

Ik hoop dat jullie allemaal je geld terug zien. Als iets te moois lijkt om waar te zijn bij een Vespa aankoop, dan is het meestal ook zo. Anders had de rest van de wereld waarschijnlijk al in veelvoud hoger geboden hoor.

Bij een oldtimer Vespa zonder papieren is het voor de koper vaak een goede onderhandelings positie om minder te bieden, wetende dat de aanvraag van zulke papieren meestal goed komt via een procedure van BEHVA/BFOV, bij een moderne Vespa niet.

Maar als je via 2dehands koopt, dan ga je er toch ook naar kijken, en is het toch logisch dat je eens informeert over de papieren, voor je je geld neer legt, niet? Je koopt toch ook geen auto zonder papieren? Zelfs voor een Vespa stel ik een verkoopovereenskomst op. En daarvoor heb je de papieren nodig, of moet je aanvinken welke papieren er bij zitten, zodat er achteraf geen gedoe is. Ach, laat het een les voor de volgende keer zijn, en ik wens dat je het geschil toch in orde krijgt, laat je niet doen.

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 5/5/2021 om 01:36, Annemie123 zei:

Wat heb je precies gedaan? Ik heb zo’n Vespa op 2de hands gisteren gekocht. De verkoper heeft 1 er niet bij gezegd dat er geen papieren bijzaten en 2 daarna zei hij dat je dat gewoon kan aanvragen. Niet dus. Hij wil de Vespa nu niet terugnemen en wij zijn ons geld kwijt. Als hij de verkoop kan cancellen bij Troostwijk zien we misschien ons geld nog terug. 

Jij hebt hem niet bij troostwijk gekocht? dan zal er niet veel aan te doen zijn, particulier mag je eigenlijk alles verkopen he....

Op 5/5/2021 om 09:20, Ed75 zei:

Ik hoop dat jullie allemaal je geld terug zien. Als iets te moois lijkt om waar te zijn bij een Vespa aankoop, dan is het meestal ook zo. Anders had de rest van de wereld waarschijnlijk al in veelvoud hoger geboden hoor.

Bij een oldtimer Vespa zonder papieren is het voor de koper vaak een goede onderhandelings positie om minder te bieden, wetende dat de aanvraag van zulke papieren meestal goed komt via een procedure van BEHVA/BFOV, bij een moderne Vespa niet.

Maar als je via 2dehands koopt, dan ga je er toch ook naar kijken, en is het toch logisch dat je eens informeert over de papieren, voor je je geld neer legt, niet? Je koopt toch ook geen auto zonder papieren? Zelfs voor een Vespa stel ik een verkoopovereenskomst op. En daarvoor heb je de papieren nodig, of moet je aanvinken welke papieren er bij zitten, zodat er achteraf geen gedoe is. Ach, laat het een les voor de volgende keer zijn, en ik wens dat je het geschil toch in orde krijgt, laat je niet doen.

 

Wij kregen ons geld terug van troostwijk, (veiling) en nederlandse wetgeving, GELUKKIG... ondertussen gewoon 3 exemplaren bij onze vespa verdeler gekocht... LOL, tja, iedereen moet eens met zijn hoofd tegen de muur lopen zeker... 🙂 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...