Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vairoriem


Jamezsa

Aanbevolen berichten

De snaar staat pas bij volgas in de hoogte positie bij je vario dus dat schurend geluid is iets anders, controleer het lager in de carterpan eens (koppeling) want die willen nog wel eens uitlopen wat ook een schurend geluid geeft.

Sleepsporen van de snaar in het carter hebben de GTS-en redelijk vaak en zolang je die niet bij de carterpan hebt (risico op schade aan pakking) hoef je niet direct te handelen.

Oplossing is een nieuwe snaar, weet niet hoeveel km-er er op staat maar ze willen nog wel eens iets rekken wat net genoeg is om aan te lopen.

Een andere oplossing is een dunne varioring te plaatsen, de riem kan dan niet maximaal staan maar wat dus wel ten koste gaat van je topsnelheid. Bij mij was 1mm genoeg waardoor ik 10km top kwijt ben (wel een -300).

  • Like 1
Link naar reactie
16 uur geleden, Pilaf zei:

De snaar staat pas bij volgas in de hoogte positie bij je vario dus dat schurend geluid is iets anders, controleer het lager in de carterpan eens (koppeling) want die willen nog wel eens uitlopen wat ook een schurend geluid geeft.

Sleepsporen van de snaar in het carter hebben de GTS-en redelijk vaak en zolang je die niet bij de carterpan hebt (risico op schade aan pakking) hoef je niet direct te handelen.

Oplossing is een nieuwe snaar, weet niet hoeveel km-er er op staat maar ze willen nog wel eens iets rekken wat net genoeg is om aan te lopen.

Een andere oplossing is een dunne varioring te plaatsen, de riem kan dan niet maximaal staan maar wat dus wel ten koste gaat van je topsnelheid. Bij mij was 1mm genoeg waardoor ik 10km top kwijt ben (wel een -300).

Het staat momenteel op 3300km wat nog niet zoveel is. Ik heb de lager gecontroleerd en het zit nog goed vast.  Ik ben bij de dealer geweest en ze hebben de boven van Carterton beetje bijgevijld wat ik niet normaal vind.

ik heb een filmpje toegevoegd met dit probleem.

Link naar reactie

Dat is inderdaad niet veel aan km-ers. Vijlen aan een carter klinkt als een lapmiddel om de klant tevreden te houden.

Als ik zo het filmpje hoor is het de koppeling en niet de snaar. Je hoort de toeren omhoog gaan en op het moment dat de koppeling bijt het “geluid”. Voel je ook een lichte schok bij het geluid?

Zet je vespa eens op de bok en kijk of hij ook dit geluid maakt als je het gas open draait. Is het geluid weg dan is het de koppeling.

Weet niet of je zelf er aan wilt sleutelen maar controleer bij de koppeling de schoenen/veertjes (2) en het koppelingshuis aan de binnenzijde (18) op slijtage. Zijn de schoenen mooi glad en heeft het koppelingshuis niet een blauwe gloed (heet geweest) dan zijn deze nog bruikbaar. Is dat niet het geval dan de koppeling vervangen.

De schoenen mogen met schuurpapier worden opgeruwd alsook de binnenzijde van het koppelingshuis.
De veertjes zijn vaak het zwakke deel van de koppeling, deze zijn te vervangen voor zwaardere en lichtere exemplaren. Weet niet of je een zware rijder bent maar als dat het geval is kan het je helpen om iets zwaardere veertjes aan te schaffen zodat de koppeling iets later (hoger toeren) aangrijpt.

Ga je niet zelf sleutelen dan weer terug naar de dealer en vragen om naar de koppeling te kijken, dit zou voor hen ook basale kennis moeten zijn.
 

 

FBF7D72B-F82A-4890-AF00-23E5B7BD3043.thumb.jpeg.8265e33aceb461de0e004b387bca1066.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Op 27/4/2021 om 08:59, Pilaf zei:

Dat is inderdaad niet veel aan km-ers. Vijlen aan een carter klinkt als een lapmiddel om de klant tevreden te houden.

Als ik zo het filmpje hoor is het de koppeling en niet de snaar. Je hoort de toeren omhoog gaan en op het moment dat de koppeling bijt het “geluid”. Voel je ook een lichte schok bij het geluid?

Zet je vespa eens op de bok en kijk of hij ook dit geluid maakt als je het gas open draait. Is het geluid weg dan is het de koppeling.

Weet niet of je zelf er aan wilt sleutelen maar controleer bij de koppeling de schoenen/veertjes (2) en het koppelingshuis aan de binnenzijde (18) op slijtage. Zijn de schoenen mooi glad en heeft het koppelingshuis niet een blauwe gloed (heet geweest) dan zijn deze nog bruikbaar. Is dat niet het geval dan de koppeling vervangen.

De schoenen mogen met schuurpapier worden opgeruwd alsook de binnenzijde van het koppelingshuis.
De veertjes zijn vaak het zwakke deel van de koppeling, deze zijn te vervangen voor zwaardere en lichtere exemplaren. Weet niet of je een zware rijder bent maar als dat het geval is kan het je helpen om iets zwaardere veertjes aan te schaffen zodat de koppeling iets later (hoger toeren) aangrijpt.

Ga je niet zelf sleutelen dan weer terug naar de dealer en vragen om naar de koppeling te kijken, dit zou voor hen ook basale kennis moeten zijn.
 

 

FBF7D72B-F82A-4890-AF00-23E5B7BD3043.thumb.jpeg.8265e33aceb461de0e004b387bca1066.jpeg

De binnenkant van het koppelingshuis is nog mooi glad. Ik heb hem op de bok gezet en het maakt geen geluid. Als ik rustig optrek dan maakt het geen geluid enkel “ iets” als ik sneller optrek en als ik hem warm heb gereden.
 

ik weeg rond 70kg, in principe is het niet nodig om die veren op de koppeling te vervangen toch? Of misschien komt het door slijtage, wat ik niet normaal vind na 3xxx km

 

ik ben al 3 maal naar de dealer geweest maar ze hebben niets kunnen vinden..

Zal ik de veren op de koppeling dan toch vervangen? 

Link naar reactie

Nee, het is niet normaal om na 3000km een versleten koppeling te hebben. Denk dat de dealer geen zin heeft om het op te lossen, dat is jammer want het is een kleine moeite om ter controle de varioriem en koppeling even te wisselen met een model wat binnen staat. Dan kan je dat uitsluiten en desnoods verder zoeken. Zou zoiets voorstellen aan je dealer voordat je zelf aan de gang gaat, vertel hem ook dat er onbelast geen geluiden zijn en belast wel.

Controleer trouwens ook even of de v-snaar goed gemonteerd is (pijlen in de juiste richting) en of het onderdeelnummer correct is.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...