Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ontsteking VNB1T uit 1960


Hans13

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Mijn Vespa heeft deze ontsteking (4 spoelen) en bobine (een vorige eigenaar heeft er richtingaanwijzers op gezet). Het is een VNB zonder accu. 

 

qKx4WK-yEO5BQdOUy3s4-Kym5H10OLyXvkyuUymL9sWHcDJ-S5jgUx_7oHlPeKcfDHPbU0mvI4nJpfb70lBuG3M5JLRsSf9qPZJH8KZyFjidoOes4sXwJ9uTFga3vwOT_x0aM_suEUJeO6WGIFehJ94SRD8GbLuAFQysltWW_Fu0hr7gbEwMQFsevTLSKRNB7Yr-HUwEzg_DHu7UMpQwV2rLPtUryZQfSCzpc6nAKB3_OpH7zPeQ3OEVfF2XfmHbHfZ6yv7ycqG0Whp1

 

Ontsteking werkt amper; een minimaal vonkje. Bougie(kabel) ok.

In de handleiding staat een exemplaar met 3 spoelen afgebeeld. Ik kom ook deze schema’s met 4 spoelen tegen:

FP9aMW3oJk_lbqbMMU-YB9KuyVm9wpDZaEP0ehQBcIAHU006dTS_xYvxY2q9sIAFqCpabcfHT4Sz92SK3izaLyY6hCODkB7qTcrb8tuf8vMDRP7I0kASYon1iDDrQ2t1A5xOfoaD

LET OP: ik heb totaal geen verstand van de elektra!!!! Graag simpele taal! 

Ik wil de ontsteking vervangen (het wordt een tour-scooter, geen race-machine) en heb een aantal vragen:

  1. Zat die externe bobine er bij het origineel al op?
  2. Welke ontsteking zet ik er op? 3 of 4 spoelen?
  3. Kan ik bijvoorbeeld onderstaande ontsteking aanschaffen? 

 

JwsaNubBw2-rL8iHYpJNCr01DSOskNzp3eHZ7zzqzVntfjzxOjue7SA48rG8zIIf4ac0eRsm0r6QYFwLi6o0Xi20TGgGQQeuoaHAGpq-QQ-JVaAPfGvLIO_4M2eGnLX6HUUPfBlp

Ontsteking Stator BAJAJ

voor Vespa 125 VNA/VNB/GT/GTR 1°/Super/TS 1°/150 VBA/VBB/T4/GL/Sprint/V 1°/Super 1°

  • onderbrekerontsteking

  • 6V

  • 3 spoelen

  • 5 kabel(s)

  • zonder accu

 Alvast bedankt voor het meedenken!!


 

 

Link naar reactie

Of de bobine er origineel op zat kan je zien aan de bevestiging van bobine aan het carter. Kan het niet goed zien maar normaal zijn deze 2 gaten keurig afgewerkt en deels verzonken. Het lijkt of die van jou later zijn geboord. 

Jouw stator bestaat uit 4 spoelen. Die met tape is een gecombineerde spoel/bobine. De spoel met dunne wikkelingen is voor je remlicht en de overige 2 zijn lichtspoelen.

Het is een dun elektrisch systeem qua vermogen, ben erg benieuwd waar en op welke spoel de knipperlichten op zijn aangesloten.

Dat je nu een losse bobine hebt is denk ik een noodoplossing, het kan zijn dat de combi spoel stuk is (bobine deel) en dat ze de werkende ontstekingsspoel hebben laten zitten (icm externe bobine). Als je alles origineel wilt houden kan je ook een nieuwe ontstekingsspoel aanschaffen en de combi spoel vervangen. De nieuwe spoel heeft meer wikkelingen en zal een sterkere vonk geven. Controleer wel even het magnetisme van je vliegwiel, is deze zwak dan zal je vonk ook minder zijn.

Naar mijn weten zijn de 3 en 4 spoelen beide te gebruiken op jouw vliegwiel. Bij een 3 spoels stator moet je wel een aanpassing doen aan de kabelboom omdat je je remlichtspoel kwijt bent. Ook zal je licht bij laag motor toeren en het remmen (dus remlicht ook aan) dan een stuk minder fel branden. Gooi je de knipper ook nog aan dan zal je zeker de aandacht trekken bij het stoplicht :).

Weet niet wat je budget is maar als je een betrouwbare toer Vespa wilt hebben is een 12v elektrisch systeem echt wel iets om naar uit te kijken. Het is niet goedkoop maar soms moet je jezelf trakteren. Heb er zelf ook lang over gedaan om van 6v contactpunten af te stappen maar zou nu niets anders meer willen.

 

  • Like 2
Link naar reactie
7 uur geleden, Pilaf zei:

Weet niet wat je budget is maar als je een betrouwbare toer Vespa wilt hebben is een 12v elektrisch systeem echt wel iets om naar uit te kijken. Het is niet goedkoop maar soms moet je jezelf trakteren. Heb er zelf ook lang over gedaan om van 6v contactpunten af te stappen maar zou nu niets anders meer willen.

Hear, hear! Flytech to the rescue!

Link naar reactie
13 uur geleden, Hans13 zei:

ga mij eens verdiepen in je 12V voorstel

Het zijn inderdaad de originele bobine houder gaatjes dus bij eventuele 12v conversie past de bijgeleverde CDI bracket ook gewoon.

Let wel op dat Pinasco meerdere versies heeft en dat de juiste wordt gekocht. Het gaat hier om de cone maat, kunststof fan of metalen fan en gewicht van het vliegwiel.

Ik wilde eerst voor de 1,6kg (gaan omdat mijn standaard GS160 (Vespatronic) ook dat gewicht heeft, maar ben blij dat ik voor mijn GL177 het gevraagde advies heb opgevolgd en de 1,8kg heb aangeschaft. Heb geen idee wat wijsheid is voor een standaard VNB maar dat advies kunnen ze hier wel geven.

De kit is heel compleet en inclusief remlichtschakelaar, alleen nog wat losse 12v lampjes aanschaffen. Wat ik wel miste is de vliegwieltrekker  (buzzetti m28x1) dus die ook los er bij bestellen omdat die nodig is bij het afstellen van de stator.

De handleiding welke bij de kit geleverd wordt staat hier: https://www.dropbox.com/s/vth89xd1bhkk8cv/Pinasco Flytech.pdf?dl=0

Daar staat ook het schema en eronder de aanpassing van het remlicht.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Hoi Hans,

Ja hoor die Bajaj set past waarschijnlijk prima. Wel moet er eea aangepast worden in je kabelboom en mogelijk ook in je lichtschakelaar.

Anton heeft daar een heel mooi schema van en levert ook die ontstekingen (AVB scooters)

 

Succes,Thijs.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...