Ga naar inhoud
Vespaforum.be

afstellen SIP VAPE Sport op PX


josse

Aanbevolen berichten

Iemand ervaring met het afstellen van een elektronische ontsteking van SIP VAPE Sport ?
 

- je hebt geen aanduidingen voor A, IT maar enkel streepjes per graden. 

- Ik heb ene Stroboscoop en een Buzzwangle : TDC bepaald en punt van 18° voorontsteking voor de 177 Magny Cours.

- Maar gezien die variabele curve, is het bijna onmogelijk om dit goed af te stellen met stroboscoop. Zeker als je geen toerenteller hebt.

Hoe lossen jullie dit op ? Als er nu nog A en IT stonden, zou je van daaruit kunnen vertrekken...

Link naar reactie

Zowel op de stator als op het vliegwiel staat een indicatorstreepje. Bepaal éérst de voorontstekingshoek van het vliegwiel (zonder ventilator) en wijzig dan de statorpositie tot beide streepjes in dezelfde positie staan. Nameten met de strobo kan nooit geen kwaad. Pas daarna de fan op het vliegwiel monteren. 

image.png.392737a1a4f4469d94d3949cf30700be.png

image.png.a951e84a834a543f7daac96229a05b36.png

 

  • Like 1
Link naar reactie

misschien toch maar even de oplossing hier zetten, voor mocht iemand ooit op deze post terecht komen, zoekende naar informatie :

 

Ik heb dan maar nauwgezet dat filmpje van SIP gevolgd

- Buzzwangle er op. Ik heb wel geen gradenschijf gebruikt, omdat dit volgens mij ook geen zin heeft als je zo een toestelletje gebruikt van SIP of de Buzzwangle.

- pistonstop er in, TDC bepaald en dan 18° erbij geteld en doorgedraaid. 

- De laser-markering op de stator komt overeen met de T-markering op de ontstekingsplaat. Zo lijkt het ook in het boekje te staan. Maar in het filmpje lijkt het eerder alsof die markering overeen moet komen met die fijnere streepjesmarkering. Die T-markering zit ook op 3u, terwijl die fijnere indeling op 7u zit, want ook op een klassieke ontsteking de A/IT zit. Dat is dus verwarrend.

IMG_2482.thumb.JPG.d040fb5808dd956d7945bfc638f32616.JPG

IMG_2483.JPG

IMG_2484.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

vandaag eindelijk tijd gehad om alles deftig af te werken en de timing te controleren met strobolamp : 
140327500_Bildschirmfoto2020-06-26um20_43_39.thumb.png.4ae278c62dbc8acdd4e7138a47e20402.png.cbbf77d93754d56f940bff54695884b1.png
Nu is zo een SIP VAPE SPORT lastiger af te stellen, zeker zonder toerenteller. Maar je ziet duidelijk op die markeringen eerst even het ontstekingspunt verlaten en dan heel snel steeds verder vervroegen, net zoals de curve hierboven aangeeft.

Graag de mening van de experten : ik denk dat ik de ontsteking nog een 2-tal graden moet verdraaien ?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...